رییس انجمن علمی مامایی کشور، ضمن اشاره به بهبود وضعیت اشتغال ماماها بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، از قول وزارت بهداشت برای پرداخت تعرفه‌های زایمانی ماماها خبر داد.

قول وزارت بهداشت برای پرداخت تعرفه‌های زایمانی ماماها

سلامت نیوز:رییس انجمن علمی مامایی کشور، ضمن اشاره به بهبود وضعیت اشتغال ماماها بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، از قول وزارت بهداشت برای پرداخت تعرفه‌های زایمانی ماماها خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،ناهید خداکرمی ، درباره وضعیت اشتغال ماماها بعد از اجرای طرح تحول بهداشت گفت: تعداد فارغ التحصیلان رشته مامایی در حال حاضر افزایش یافته، اما این افزایش منطبق با نیازهای کشور است. اگر بخواهیم نیازهای سلامت باروری، مراقبت‌های استاندارد دوران بارداری و ایجاد شرایط زایمان طبیعی را به نسبت جمعیت در نظر بگیریم، شاید بتوان گفت تعداد ماماها هم ممکن است کم باشد، اما در خوش بینانه‌ترین حالت، متناسب است.

وی به حضور ماماها در طرح تحول بهداشت اشاره کرد و ادامه داد: در طرح تحول سلامت که زایمان طبیعی مورد توجه قرار گرفت، تعداد زیادی ماما جذب شدند، در عین حال هنوز هم ظرفیت فراوانی در این طرح برای جذب ماماهای بیشتر وجود دارد، اما شیوه برنامه‌ریزی هنوز طوری است که امکان دارد نیاز به ماما احساس نشود.

رییس انجمن علمی مامایی کشور در ادامه به جلسه مشترک این انجمن با تدوین کنندگان طرح مراکز بهداشتی در حاشیه شهرها اشاره کرد  و گفت: قرار شد طی اجرای این طرح، نیازهای جامعه مامایی کشور مشخص و تعداد بیشتری ماما جذب شود. این برنامه علاوه برآنکه باعث ایجاد اشتغال شده‌است، خدمات بسیار مناسبی را هم در دسترس خانواده‌ها قرار می‌دهد.

خدا کرمی همچنین تصریح کرد: پیشنهادی که برای طرح داشتیم این بود که ضمن فراهم کردن زمینه اشتغال، ماماهایی که جذب طرح شده‌اند، بتوانند تمام نیازهای مرتبط با سلامت باروری، بهداشت بلوغ، خدمات باروری میانسالان و سالمندان زن کشور را پوشش دهند و تمام خدمات مربوط به حرفه خودش را ارائه دهد. چون یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از ماماهایی که جذب طرح شدند از این که نمی‌توانند به ارائه  خدمات خودشان بپردازند، ناراحت هستند.

رییس انجمن علمی مامایی کشور، ماماها را یکی از موثرترین گروه‌های ارائه کننده خدمت در طرح تحول بهداشت دانست و ادامه داد: با توجه به چند پیشگی و خاصیتی که رشته مامایی دارد، در زایشگاه‌ها با ترویج زایمان طبیعی و در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت با ارائه خدمات سلامت عمومی و بارداری و میانسالان، بیشترین کمک را به طرح تحول بهداشت ارائه کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم برای دسترسی بهتر به خدماتی که زنان نیاز دارند، معاونت بهداشت بتواند شرایطی را فراهم کند که بانوان مراجعه کننده به پایگاه‌های سلامت، به طور مستقیم از ماما خدمت دریافت کند. چرا که طبق شرح وظایف ماماها، بسیاری از این خدمات را می‌توان بدون ارجاع، ارائه داد.

خداکرمی، کاهش ارجاعات غیرضروری، هزینه و سرگردانی بیمار را از جمله تاثیرات مثبت ارائه مستقیم خدمت به زنان مطرح کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که ماما در پایگاه سلامت فقط خدمات مرتبط با مادران باردار را ارائه نمی‌دهد، بلکه تمام خدمات مربوط به زنان و دختران و کودکان را هم می‌تواند ارائه کند. امیدواریم به صورت حرفه‌ای به این گروه توجه شود نه فقط یک مراقب سلامت ساده.

کمبود نیروی ماما در زایشگاه‌ها

رییس انجمن علمی مامایی کشور، در خصوص وضعیت جذب ماما در مراکز درمانی نیز توضیح داد و گفت: در بخش درمان، هنوز جذبی نداشتیم اما قرار است  ۴۶۰۰ ماما در مراکز زایشگاهی جذب شوند، چون زایشگاه‌ها از کمبود نیروی انسانی ماما رنج می‌برند. همچنین پرداخت تعرفه زایمانی به ماماها تاکنون صورت نگرفته است و پرداختی آنها در قالب کارانه عمومی است. با مذاکرات خوبی که با مسئولین وزارت بهداشت صورت گرفته، وزیر بهداشت تایید کردند که به زودی هم ماماها از حق‌العمل زایمان طبیعی به صورت مطلوبی پرداخت شود.

وی ادامه داد: مامایی یک شغل پر استرس است و جان مادر و نوزاد در دست او است و با خطاهایی که ممکن است در حین زایمان پیش بیاید، روبرو است. اگر ماما دچار خطایی شود، ماجرا در دادگاه انتظامی نظام پزشکی بررسی می‌شود و در نتیجه باید جریمه‌های سنگینی پرداخت کنند. همه این موارد می‌طلبد ما  آن را به عنوان یک رشته مستقل مد نظر قرار دهیم. در این صورت این گروه می‌تواند بسیاری از مشکلات نظام سلامت را برطرف کند.

خداکرمی همچنین از اقبال روزافزون قشرتحصیل‌کرده برای مراجعه به ماماها خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت مامایی در شهرهای بزرگ رو به بهبود است و اقبال قشر تحصیل‌کرده برای مراجعه به آنها افزایش یافته است. شناخت مردم نسبت به این رشته بسیار بهتر شده است، حتی در شمال شهر تهران، مطب‌های مامایی را داریم که با اقبال زنان جوان تحصیل‌کرده روبرو است. مراکز مشاوره مامایی نیز به خوبی کار می‌کنند.

رییس انجمن علمی مامایی، عمده مشکل مطب‌داری ماماها را در حاشیه شهرها دانست و اضافه کرد: در مناطق حاشیه شهر به خاطر تاسیس پایگاه‌های متعدد، مراجعه به بعضی از مطب‌ها کم شده‌است. ما امیدواریم در طرح تحول بهداشت، مطب‌های مامایی به پایگاه‌های سلامت تبدیل شوند. ماماها بازوی طرح تحول نظام سلامت در بخش ترویج زایمان طبیعی بوده‌اند و امیدواریم این کمک دو طرفه باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha