چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 186843

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از هر روش معقول و تاثیرگذاری برای تشویق و ترغیب مردم برای بالا بردن سرانه مصرف شیر در کشور می‌توان بهره برد، گفت: با توجه به سرعت دسترسی، میزان و کیفیت بالای فرآورده‌های لبنی، خوب است که نذر شیر را که کمرنگ شده است با فرهنگسازی، دوباره احیا شود.

فرهنگ نذر "شیر" احیا شود

سلامت نیوز:مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از هر روش معقول و تاثیرگذاری برای تشویق و ترغیب مردم برای بالا بردن سرانه مصرف شیر در کشور می‌توان بهره برد، گفت: با توجه به سرعت دسترسی، میزان و کیفیت بالای فرآورده‌های لبنی، خوب است که نذر شیر را که کمرنگ شده است با فرهنگسازی، دوباره احیا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر بهروز جنت با بیان اینکه نذر از جمله احکام عملی اسلام است که طی آن انسان کار خیری را برای رضای خداوند و بر اساس آداب و شرایطی خاصی بر خود واجب  می‌کند، گفت: با فرهنگ‌سازی‌های خوبی که  در چند سال اخیر صورت پذیرفته، نگرش جامعه نسبت به این حکم عملی، ارتقا یافته و مردم با  ابعاد  مترقی دیگری از آن  مثل نذرهای آموزشی و فرهنگی  آشنا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پاسخ به ویژگی‌های یک نذر صحیح  تخصص  فقها و اسلام‌شناسان است، افزود: آنچه  در گذ شته بیشتر معمول بوده و همچنان با استقبال رو بروست،  نذر های خوراکی است. البته در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین نذرهایی که همواره ادا می‌شد، "نذر شیر" بوده است که متاسفانه  درپی کاهش سرانه مصرف شیر کشور به سمت نوشیدنی‌های دیگر تغییر کرده و کم رنگ شده است.

وی  به خواص  شیر اشاره و اظهار کرد: این ماده غذایی طبیعی و بسیار مفید برای بدن که مصرفش هم به  سهولت انجام می شود، بسیار مغذی، سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین‌های گروه B، خصوصا ویتامین B2 بوده و مصرف آن جهت تامین سلامت همه سنین مورد تاکید است. بر این اساس پیرو اشاعه یک نذر تغذیه‌ای- فرهنگی  مناسب است که مانند گذشته این نذر منطقی و پرفایده احیا شود. بیراه نیست که با توجه سرانه اندک  مصرف شیر کشور باید از هر روش معقول و تاثیرگذاری برای تشویق و ترغیب مردم  برای مصرف این ماده غذایی مهم بهره برد.

 مصرف شیر و پیشگیری از آلزایمر

جنت  همچنین گفت: اصولا هر انسانی باید به صورت روزانه حداقل یک لیوان شیر مصرف کند که این مقدار نه تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بلکه بر عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه شیر علاوه بر استحکام استخوان‌ها از آلزایمر هم جلوگیری می‌کند. محققان بر این باورند که افراد ی که به میزان کافی شیر و فرآورده‌های لبنی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شیر نمی‌خورند، از امتیاز بالاتری در تست‌های مربوط به عملکرد مغز و حافظه برخوردارند.

وی ادامه داد: کودکانی که به طور مرتب شیر می‌خورند، در بزرگسالی به ویژه در دوران سالمندی شرایط جسمی مطلوب‌تری خواهند داشت. مصرف مداوم شیر در دوران خردسالی می‌تواند منجربه حفظ تناسب اندام در سال‌های پیری و سالخوردگی شود. افراد بزرگسالی که در سنین کودکی خود بیشتر از شیر و فرآورده‌های لبنی دیگر مصرف کرده‌اند، در دوران سالمندی قادرند سریع‌تر راه بروند و همچنین کمتر با مشکلات و اختلالات تعادلی مواجه شوند.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه  اساس برخی فرهنگ‌های مذهبی مانند نذر، وقف و قرض‌الحسنه اشاعه روش‌های مطلوب زندگی است، گفت: بنابراین می‌توان از پتانسیل‌های مذهبی در جهت تبلیغ و اشاعه نکات مهم و مغفول مانده حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

 جنت در پایان  با بیان اینکه ارتقای فرهنگ تغذیه از جمله  اقداماتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به سرعت دسترسی، میزان و کیفیت بالای فرآورده‌های لبنی، مردم می‌توانند پس از اطمینان از تاریخ انقضاء و تولید و نیز دارا بودن  پروانه بهداشتی و آرم سازمان غذا و دارو از این محصولات  در مراسم‌های مختلف استفاده کنند. ضمن آنکه  پیشنهاد می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده لبنیات با خلاقیت‌هایی که در بسته بندی‌های  ویژه این مراسمات انجام می‌دهند، مردم را به انجام  این  رویه‌های  مناسب بیش از پیش ترغیب کنند.
انتهای پیام



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha