چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 186848

زینک یک ماده معدن کمیاب و ضروری برای بدن است؛ اگرچه مقدار مورد نیاز زینک کم است اما نباید قدرت آن را در حفظ سلامتی نادیده گرفت. دریافت مقدار کافی زینک از طریق رژیم غذایی بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع زخم ها است.

فواید زینک برای سلامتی بدن

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، روی یک ماده مغذی است که به رشد در دوران کودکی و سیستم ایمنی کمک می کند. سطوح پایین روی می تواند خطر ابتلا به بیماری را در فرد افزایش دهد.

از آنجایی که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی کند، باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها به دست آورید.

روی در بدن انسان علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، بدن را قادر به ساخت پروتئین و DNA می کند، به بهبود زخم کمک کرده و در رشد و تکامل کودک نقش دارد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

روی و مزایای آن بر سلامت بدن

  • عملکرد سیستم ایمنی 

بدن برای اینکه سیستم ایمنی به درستی کار کند به روی نیاز دارد. سطوح پایین روی می تواند خطر ابتلا به عفونت هایی مانند ذات الریه را افزایش دهد .

  • روی و تاثیراتش بر متابولیسم 

روی برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر کمک می کنند، ضروری است.

  •  بهبود زخم را تسریع می کند

روی معمولاً در بیمارستان ها به عنوان درمان برای سوختگی، زخم های خاص و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. از آنجایی که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن ، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی ایفا می کند، برای بهبود زخم ضروری است. در حالی که کمبود روی می تواند روند بهبود زخم را کندتر کند، مکمل روی می تواند بهبود را در افراد زخمی تسریع کند.

  • کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها

روی ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) را کاهش دهد. روی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاسته و با تقویت فعالیت سلول های T و یاخته کشنده طبیعی که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کنند، پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.

  • ممکن است به درمان آکنه کمک کند

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تخمین زده می شود تا 9.4٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار دهد. آکنه به دلیل انسداد غدد تولید کننده چربی، باکتری ها و التهاب ایجاد می شود. مطالعات نشان می دهد که درمان موضعی و خوراکی روی می تواند به طور موثر آکنه را با کاهش التهاب، مهار رشد رشد پروپیونی باکتریوم و سرکوب فعالیت غدد چرب درمان کند. افراد مبتلا به آکنه معمولا  در بدن خود سطوح پایین تری روی دارند. بنابراین، مکمل ها ممکن است به کاهش علائمی که تجربه می کنند، کمک کند.

  • التهاب را کاهش می دهد

روی استرس اکسیداتیو را کاسته و سطح برخی از پروتئین های التهابی را در بدن شما کاهش می دهد؛ استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می شود، که یک عامل کمک کننده به بروز طیف گسترده ای از بیماری های مزمن، مانند بیماری قلبی، سرطان و زوال ذهنی است.

  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن 

روی از آسیب سلولی در شبکیه جلوگیری می کند و ممکن است به تاخیر در پیشرفت دژنراسیون ماکولا  و کاهش بینایی مرتبط با سن کمک کند. با این حال، بعید است که از انحطاط جلوگیری کند.

  • سلامت جنسی

سطوح پایین روی ممکن است به تاخیر در رشد جنسی، مشکلات باروری و سایر مسائل مربوط به سلامت جنسی در مردان منجر شود. دلایل این امر می تواند نقش روی به عنوان یک آنتی اکسیدان و متعادل کننده هورمون باشد. با این حال، در حالی که کمبود روی می تواند تأثیر منفی داشته باشد، روی بیش از حد ممکن است منجر به مسمومیت شود که می تواند برای اسپرم مضر باشد.

  • روی و کووید۱۹

 برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که حفظ سطح کافی روی احتمالاً می تواند بدن را در برابر کووید۱۹ مقاوم تر کند.

یک بررسی در سال  2020 اشاره می کند که روی به تقویت سیستم ایمنی و حفظ غشاهای مخاطی کمک می کند. به نظر می رسد افراد مبتلا به کمبود روی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های مختلف از جمله ذات الریه هستند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه روی ممکن است سلامت کلی فرد و توانایی مقاومت در برابر بیماری را تقویت کند، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ با روی  وجود ندارد.

مصرف توصیه شده ی روی

براساس مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، مصرف کافی روی برای کودکان بسیار مهم است زیرا در رشد آنها نقش اساسی دارد. در دوران بارداری و شیردهی، مصرف روی بیشتر ضروری است، زیرا نوزادان و نوزادان تا 6 ماهگی روی را از طریق شیر مادر دریافت می کنند.

جدول زیر مقدار توصیه شده روزانه روی را بر اساس سن و جنس فرد نشان می دهد:

سن مذکر مونث بارداری شیردهی
۰-۶ ماه ۲ میلی گرم* ۲ میلی گرم* - -
۷-۱۲ ماه ۳ میلی گرم ۳ میلی گرم - -
۱-۳ سال ۳ میلی گرم ۳ میلی گرم - -
۴-۸ سال ۵ میلی گرم ۵ میلی گرم - -
۹-۱۳ سال ۸ میلی گرم ۸ میلی گرم - -
۱۴-۱۸ سال ۱۱ میلی گرم ۹ میلی گرم ۱۲ میلی گرم ۱۳ میلی گرم
+۱۹ سال ۱۱ میلی گرم ۸ میلی گرم ۱۱ میلی گرم ۱۲ میلی گرم

* مصرف کافی  (AI) 

کمبود روی

کمبود روی می تواند سلامت بدن را تهدید کرده  و باعث بروز مشکلات زیر شود : 

  • تاخیر در رشد کودکان
  • از دست دادن اشتها
  • تغییرات در طعم
  • خطر بالاتر ابتلا به عفونت
  • مشکلات باروری
  • اسهال
  • مشکل در بهبود زخم
  • ضایعات چشمی و پوستی

مسمومیت با روی

روی فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • سردرد
  • اسهال



 9 ماده غذایی سرشار از زینک برای مصرف روزانه 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، می توانیم روی مورد نیاز بدن را با استفاده از منابع زیر تامین کنیم:

  • جگر گوساله

جگر گوساله یکی از منابع خوب زینک است. هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی تامین کننده 9 میلی ‌گرم زینک است. بهتر است که جگر را به‌ صورت بخارپز، کباب شده و یا داخل ماهیتابه پخته و میل کنید. می ‌توانید هر هفته یا دو هفته یک ‌بار از این ماده‌ غذایی مصرف کنید. گوشت گوساله نیز یکی از منابع زینک است. هر 100 گرم از این گوشت حدود 3 میلی ‌گرم زینک به بدن می ‌رساند.

  • گوشت مرغ

 گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط 90 گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌ تواند زینک روزانه‌ افراد را تامین نماید.

  • حبوبات

 اضافه کردن برخی حبوبات از جمله عدس، نخود، لوبیای سفید و سیاه به وعده های غذایی زینک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. نخود در هر فنجان، 1.1 میلی گرم زینک دارد. علاوه بر این، هر فنجان لوبیای سیاه و سفید نیز 0.5 میلی گرم زینک دارد. حبوبات منابع کم چرب، و سرشار از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند.

  • سبزیجات

سبزیجات مغذی مانند قارچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، و سیر سرشار از روی و سایر مواد معدنی و ویتامین های حیاتی و ضروری هستند. هر فنجان از این سبزیجات خام تقریبا 0. 4میلی گرم زینک دارد. افزودن این غذاها به برنامه‌ روزانه، بی ‌آنکه کالری زیادی مصرف کرده باشید، زینک فراوانی را برایتان تامین می‌ کند.

  • آجیل و دانه ها

 مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، 15 درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی 0.5 میلی گرم زینک است.

  • غلات سبوس دار

علاوه بر این که سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستن، هر نصف فنجان پخته شده از آنها (برای مثال جو)، حاوی 0.9 میلی گرم زینک است و 6 درصد نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می کند. همان مقدار از برنج قهوه ای نیز حاوی 0.4 میلی گرم زینک است. یک تکه نان گندم کامل 3 درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند.

  • غلات غنی شده صبحانه

به طور کلی یک وعده از آنها 3.8 میلی گرم زینک دارد و 25 درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه ‌ایی را انتخاب کنید که حداقل حاوی 5 گرم فیبر باشد.

  • شیر و لبنیات

 این محصولات ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی 1 میلی گرم زینک دارد و 17 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی 2.2 میلی گرم زینک دارد.

  • شکلات تلخ

 شکلات هر چه تلخ تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود 60 تا 69 درصد از انواع کاکائوها، حاوی 0.9 میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha