یك پزشك عمومی با بیان این كه اخیرا استفاده از قلیان به طور چشمگیری افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که استفاده از قلیان خطرناکتر از مصرف سیگار است. علاوه بر آن اکثر قریب به اتفاق قلیان‌ها از تنباکوهای نامرغوب و فاسد تهیه می‌شوند.

دکتر سید جلال میرمحسنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: حدود 99 درصد تنباکوی قلیان‌ها از توتون‌های باقیمانده از هر نوع دخانیات و سیگارهای ساخته شده و نوع بد و نامرغوب آن و همچنین توتون‌های در انبار مانده و کپک زده که دور ریختنی است، تهیه می‌شوند.

وی افزود: اغلب این توتون‌ها را با اسانس‌های مختلف خوشبو می‌کنند و افراد زیادی برای استفاده از آن تحریک می شوند.

این پزشک مسابقات ورزشی تصریح کرد: دلایل زیادی برای سمی و خطرناک‌تر بودن استفاده از قلیان نسبت به سیگار وجود دارد از جمله اینکه حجم زیاد توتون مصرفی در قلیان بسیار بیشتر از سیگار است در نتیجه دود بیشتری هم وارد ریه افراد می‌شود.

دکتر میرمحسنی در پایان خاطرنشان كرد: همچنین عده‌ای بر این باورند که وجود آب در قلیان باعث کاهش خطر و دود در آن است؛ در حالی که وجود آب در قلیان، استفاده از آن را خطرناک‌تر می‌کند؛ چرا که برخی گازهای مخدر هنگام عبور در آب با بخار آب مخلوط شده واکنش می‌دهند در نتیجه جذب آنها در ریه افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از قلیان می‌تواند حتی بیشتر از سیگار برای سلامت افراد مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha