ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی و هدف از آن، کسب آرامش ماندگار است. در این مرحله از زندگی دونفر با نگرش و سبک تربیتی مختلف وارد زندگی می‌شوند و هدف اصلی آنها داشتن زندگی شاد و آرام است، اما در عین حال یکی از موضوعاتی که تازه عروس و دامادها را نگران می‌کند، دعواها و مشاجرات سال‌های اول زندگی مشترک است که آنها را از آرامش دور می‌کند.

مهمترین عوامل بروز اختلافات زناشویی در اوایل ازدواج

سلامت نیوز-*دکتر مهرنوش دارینی: ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی و هدف از آن، کسب آرامش ماندگار است. در این مرحله از زندگی دونفر با نگرش و سبک تربیتی مختلف وارد زندگی می‌شوند و هدف اصلی آنها داشتن زندگی شاد و آرام است، اما در عین حال یکی از موضوعاتی که تازه عروس و دامادها را نگران می‌کند، دعواها و مشاجرات سال‌های اول زندگی مشترک است که آنها را از آرامش دور می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، مشاجرات سال‌های اول ازدواج، فرآیندی بسیار طبیعی است و در بیشتر ازدواج‌ها به چشم می‌خورد، اما لازم است میزان اختلاف و مشاجرات و نوع حل و فصل کردن آنها مورد بررسی قرار گیرد تا به طلاق زودهنگام منجر نشود.

کیفیت زندگی مشترک ماحصل باورها، اندیشه‌ها، رفتار و عملکرد فرد است و چنانچه هر دو زوج از مهارت‌های ضروری و لازم برای زندگی زناشویی برخوردار نباشند، تنش بین آنها افزایش می‌یابد.

برخی از مشکلات ابتدای ازدواج به این دلایل ایجاد می‌شود:

مشکلات رایج دوران نامزدی و برگزاری مراسم ازدواج خود را مرور می‌کنند.

بر سر رفت و آمد با خانواده‌های خود جنگ می‌کنند.

تمایل دارند یکدیگر را تغییر دهند.

انتظار دارند زندگی مانند داستان‌های عاشقانه کتاب‌ها باشد.

زندگی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.

عجله دارند رابطه‌شان بسرعت بهبود یابد و شبیه هم رفتار کنند.

در مشاجرات، تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند و هیجانی برخورد می‌کنند.

در مورد مسائل ساده و پیش پا افتاده بحث می‌کنند.

به رابطه همسر خود با خانواده شان حسادت می‌کنند.

دلتنگ زندگی در خانواده خود می‌شوند.

مانند دوران تجرد رفتار می‌کنند و هنوز زندگی مشترک را نپذیرفته‌اند.

پس از مشاجره از عذرخواهی استفاده نمی‌کنند.

به جای صمیمیت از غرور استفاده می‌کنند.

زمان کمی را کنار یکدیگر سپری می‌کنند.

فرصت خطا برای یکدیگر قائل نمی‌شوند.

زندگی فعلی را با روابط دوران آشنایی مقایسه و تصور می‌کنند کیفیت رابطه و عشق در آن کاهش یافته است.

زوج‌های موفق مهارت گفت‌وگو و تعامل سازنده دارند و برای صحبت کردن با یکدیگر از عبارات مثبت و غیرسرزنشی استفاده می‌کنند. تفاوت‌های یکدیگر را می‌پذیرند و نقاط قوت رابطه خود را برجسته و آنها را مرور می‌کنند. خانواده‌های یکدیگر را می‌پذیرند و انتظاراتشان براساس توانایی‌های یکدیگر تنظیم می‌شود.

برای کمتر شدن مشاجرات ماه‌های اول ازدواج لازم است زوج‌ها مهارت‌های زندگی زناشویی را بیاموزند.

برای این منظور ابتدا لازم است فهرستی از مشاجرات خود تهیه کنند و موضوعات و محورهای اختلافی آنها شناسایی شود. در گام بعد، شیوه‌های تبادل پیام زوج مورد بررسی قرار می‌گیرد و رابطه زوج در سه محور عاطفی، جنسی و مالی بررسی می‌شود. برای درمان اختلافات زناشویی از شیوه‌های زوج درمانی، بخشش درمانی، معنادرمانی و راهبردهای حل مسأله استفاده می‌شود و نیاز است زوج‌ها پس از یادگیری مهارت ها، به صورت منظم و بافاصله ارزیابی شوند تا مشکلات مجدد بازنگردد.

*‌ روان‌شناس و مشاور


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha