رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از تهیه نقشه سلامت کشور در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این نقشه در 6 ماه آینده نهایی می شود و در آن برای دانشگاههای علوم پزشکی نقش های ملی، فراملی و منطقه ای تعریف شده است.

دکتر باقر لاریجانی امروز سه شنبه در نخستین همایش مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی در محل وزارت بهداشت، افزود: نقشه جامع علمی در حوزه سلامت و نقشه سلامت کشور به عنوان اسناد مهم کشور با حوزه علم و فناوری مرتبط است.

وی اضافه کرد: ایران بر اساس سند چشم انداز باید در مدت زمان مشخصی به رتبه اول منطقه صعود کند و در این رسالت باید حوزه آموزش و پژوهش فعالیت خود را مشخص کند و بر اساس شرایط متناسب با آن حرکت کنیم.

لاریجانی با اشاره به لزوم نگاه آینده نگارانه برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز گفت: ما نمی توانیم بدون توجه به فناوری تولید علم داشته باشیم زیرا دانش ما باید به سوی حل مشکلات کشور حرکت کند.

وی وضعیت تولید علم را مثبت و وضعیت تولید فناوری و ثبت پتنت ها را نامطلوب برشمرد و گفت: ما در سال 2006 نسبت به سال 1996 توانسته ایم 27 رتبه رشد داشته باشیم اما در بخش ثبت پتنت وضعیت خوبی نداریم و در 15 سال تنها 114 مورد ثبت پتنت داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تدوین نقشه جامع علمی در ایران کشورهای دیگر منطقه از جمله عربستان و امارات را به تحرک واداشته است و این نشان می دهد که باید هرچه سریع تر فاصله میان تولید علم و فناوری را پر کنیم.

وی کمبود اعتبارات پژوهشی و مشخص نبودن حوزه کاری فارغ التحصیلان و نبود برنامه مشخص برای استفاده از امکانات نیروی انسانی را ناشی از نبود جهت گیری مناسب دانست و گفت: ما باید بدانیم که قرار است با پتانسیل های موجود به چه جایی برسیم و نیازهای بازار ایران را درک کنیم.

لاریجانی با اشاره به رسالت وزارت بهداشت در حوزه تولید علم و رسیدن به جامعه سالم گفت: آینده نگاری در حوزه سلامت به عنوان یکی از مستندات نقشه جامع علمی کشور یکی از کارهای بدیع انجام شده در این حوزه است.

وی بودن نقشه راه را بهتر از نبود نقشه دانست و گفت: به نظر می رسد در بخشی از تربیت نیروی انسانی دچار نوعی آنارشی (هرج و مرج) هستیم و باید بدانیم که برای هر رشته چه میزان توسعه و در کجا لازم است.

رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تاکید کرد: سناریوهای محتمل علم و فناوری در حوزه سلامت و در شرایط مختلف طراحی شده است. تحول در نظام آموزش علوم پزشکی و رسیدن به اهداف متناسب با دید جامعه نگر و یادگیری هدایت شده و مبتنی بر شواهد در این سناریوها طراحی شده است.

وی بر لزوم طراحی نقشه کاری برای دانشگاهها تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها بدون داشتن نقشه راه اختصاصی راه به جایی نمی برند و در این نقشه علمی دانشگاهی نقش های ملی، فراملی و منطقه ای برای آنها طراحی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha