وقوع آتش سوزی‌های گسترده در سطح جنگل‌های کشور بالاخره مسئولان را متقاعد کرد تا در 14 استان دارای پوشش جنگلی، بالگرد مستقر کنند.

بالگرد اطفای حریق جنگل در 14 استان مستقر شد

سلامت نیوز: وقوع آتش سوزی‌های گسترده در سطح جنگل‌های کشور بالاخره مسئولان را متقاعد کرد تا در 14 استان دارای پوشش جنگلی، بالگرد مستقر کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بر اساس توافق صورت گرفته میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت دفاع، از تیر ماه امسال در استان‌های دارای پوشش جنگلی بالا بویژه استان‌های زاگرس نشین که در سال‌های اخیر شاهد آتش سوزی‌های گسترده بودند، بالگرد مستقر شده تا بتوانند در زمان وقوع آتش سوزی از گسترش آن جلوگیری کنند. سطوح جنگلی این استان‌ها به دلیل سخت گذر بودن و نداشتن جاده‌های دسترسی از نبود بالگرد در مواقع آتش سوزی خسارت‌های زیادی دیده است.


کاهش آتش سوزی در جنگل‌ها با برنامه‌ریزی
سرهنگ «قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این خصوص تصریح کرد: در قالب توافق صورت گرفته در جلسه خرداد ماه امسال ستاد مدیریت بحران کشور، از ماه جاری در استان‌های ایلام، لرستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، اصفهان، کردستان، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، گیلان، خراسان رضوی و همدان بالگرد مستقر شد که می‌تواند در اطفای حریق کارآمد باشد.
جنگل‌های بیشتر این استان‌ها در مناطق سخت گذر قرار دارد و به تبع آن در مواقع بروز آتش سوزی برای انتقال نیرو و تجهیزات با مشکل روبه رو بودیم و این مسأله موجب از دست دادن زمان و طولانی شدن کار اطفای حریق می‌شد که خوشبختانه با استقرار بالگردها این مشکل رفع شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از به کار‌گیری یک فروند هواپیمای آبپاش با ظرفیت حمل 40 تن آب از امسال برای جنگل‌های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی  سال 95 به حداقل رساندن وقوع آتش سوزی در جنگل هاست. عرصه‌های جنگلی کشور بالغ بر16میلیون هکتار است که آمارها نشان می‌دهد در 3 ماه نخست سال گذشته 2 هزار و 200 هکتار آن طعمه حریق شده بود.
استقرار پایگاه‌های اطفای حریق
 در جنگل‌های ایلام
استان ایلام با اختصاص 89 درصد از مساحت به عرصه‌های ملی، به استان منابع طبیعی شهرت دارد، اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نداشتن جاده دسترسی در جنگل و همچنین بالگرد با مشکلات بزرگی در بحث آتش سوزی جنگل‌ها روبه رو بوده است.
«رضا احمدی»، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: از مساحت 2 میلیون هکتاری استان یک میلیون و 146 هزار هکتار مرتع و 641 هزار هکتار جنگل است. امسال با مطالعات آسیب شناسی که در بخش آتش سوزی جنگل صورت گرفت،157 نقطه حادثه خیز شناسایی شد و در نهایت با اولویت ‌بندی در 69 نقطه از آن پایگاه حفاظت مشارکتی و پیشگیری از حریق به کمک مردم و نیروهای دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها ایجاد شد که خوب جواب داده است. از سوی دیگر، با دستور استاندار ایلام هر دستگاه خدمات رسان موظف به تجهیز و آماده‌سازی یک خودرو اطفای حریق با سه نیروی آماده به خدمت شد که بدین ترتیب در حال حاضر 70 دستگاه خودرو با 210 نیرو به کمک منابع طبیعی آمده است.
احمدی با اشاره به اینکه در استان ایلام، جنگل به فاصله یک کیلومتری ازشهرها حتی در مرکز استان قرار گرفته، نقش مردم در کمک به اطفای حریق را بااهمیت خواند و اظهار امیدواری کرد، با استقرار بالگرد در استان خسارت ناشی از آتش سوزی به طور محسوس کاهش یابد.


استقرار هواپیمای آبپاش در جنگل‌های فارس
فارس استان دیگری است که در سال 93 بالغ بر 11 هزار از جنگل‌های آن در آتش سوخت، اما در سال‌های دیگر به طور میانگین شاهد آتش سوزی در 500 هکتار از عرصه‌های جنگلی است.
«مهرزاد بوستانی»، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این باره اظهارداشت: با وقوع آتش سوزی گسترده سال 93 و نظر به وقوع خشکسالی در استان بحث پیشگیری از حریق از 2 سال گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته که محور اصلی آن آموزش و اعطای مسئولیت به خود مردم است. به گفته وی در کنار استقرار بالگرد از هفته گذشته یک فروند هواپیمای آبپاش سازمان هواپیمایی کشوری در استان مستقرشده که می‌تواند در هر پرواز 2 هزار و 500 لیتر آب  حمل کند.
بوستانی از مردم خواست، با شماره تلفن 1504 مسئولان را از وقوع آتش سوزی مطلع کنند.


کمتر شدن آتش سوزی جنگل‌های کرمانشاه
آمارها نشان می‌دهد، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در استان کرمانشاه، آتش سوزی در این استان از ابتدای امسال به کمتر از 10 هکتار رسیده است.
«مراد شیخ ویسی» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در این باره گفت: خوشبختانه امسال با وارد شدن مردم و گروه‌های مردم نهاد به بحث اطفای حریق، هر کجا آتش سوزی اتفاق افتاد مردم قبل از ما حضور پیدا کردند و همین مسأله موجب کاهش سطح آتش سوزی به زیر 10 هکتار شد.
وی با ابراز خوشحالی از استقرار بالگرد در عرصه‌های جنگلی استان، افزود: هرچند وجود بالگرد ضروری است، اما باید توجه داشت که نیاز ما به بولدوزر کمتر از بالگرد نیست. یکی از مشکلات عمده ما در استان نبود جاده‌های دسترسی است که اگر بولدوزر در اختیار داشته باشیم می‌توانیم علاوه بر ساخت جاده، «آتش‌بر» نیز ایجاد کنیم که نقش مؤثری در اطفای حریق دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha