رییس كنگره حفظ باروری با بیان اینكه با بهره گیری از تكنیك‌های نوین درمان ناباروری در ایران و جهان، امكان حفظ باروری تمام بیماران مبتلا به سرطان اعم از بالغین و كودكان در كشور فراهم شده است، گفت: درمان بیماران مبتلا به سرطان به سلول‌های جنسی (گناد و بیضه‌ها) آسیب می‌رساند.

دكتر محمد مهدی آخوندی در آستانه پانزدهمین كنگره سالیانه تازه‌های باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری در نشست خبری با بیان اینكه امروزه دنیا نه تنها به دنبال درمان ناباروری‌ بلكه به دنبال پیشگیری از ناباروری (حفظ باروری) است، اظهار كرد: در این میان عده‌ای به علت درمان‌های غیراختصاصی در معرض نازایی‌های زودرس قرار می‌گیرند كه از آن جمله می‌توان به درمان دارویی انواع سرطان‌ها نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی اشاره كرد.

رییس پژوهشكده فن‌آوری‌های نوین علوم پزشكی جهاد دانشگاهی - ابن سینا ادامه داد: هرچند پیشرفت‌های علوم جدید به تولید داروهایی با كمترین میزان آسیب به سلول‌های جنسی منجر شده است؛ اما هنوز با پدیده‌ای تحت عنوان كودكان سرطانی بهبود یافته مواجه هستیم كه بر اثر درمان سرطان قدرت باروری خود را از دست داده‌اند.

رییس پانزدهمین كنگره سالیانه تازه‌های باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری با بیان اینكه ابتلا به برخی از بیماری‌های خاص و افزایش سن ازدواج (به علت تخریب سلول‌های جنسی) قدرت باروری را كاهش می‌دهد، گفت: هم اكنون پیشرفت‌های خوبی در این باره برای حفظ سلول‌های جنسی و به عبارتی قدرت باروری در دنیا و كشور حاصل شده است.

دكتر آخوندی حفظ باروری در مردان بالغ را از موضوعات مطرح در این كنگره برشمرد و به راه اندازی نخستین بانك اسپرم در پژوهشكده ابن سینا در حدود چهار سال پیش اشاره كرد و افزود: در این بانك پیش از شروع درمان‌های سرطان اعم از شیمی درمانی و رادیوتراپی در حداقل زمان (كمتر از یك روز) اسپرم از بیضه بیمار استخراج و در بانك نگهداری می‌شود تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره حفظ باروری در زنان بالغ به عنوان دومین موضوع مورد بحث در این كنگره گفت: در دو سال گذشته با استفاده از تكنیك جدید انجماد سریع تخمك این امكان برای زنان بالغ هم فراهم شد كه پس از تحریك تخمك گذاری و جمع آوری و فریز، دست كم 40 تخمك برای مدتی نگهداری شود كه البته انجام این پروسه حداقل به دو ماه زمان نیاز دارد.

رییس پانزدهمین كنگره سالیانه‌ تازه‌های باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری فریز (انجماد) بافت تخمدانی را از دیگر روش‌های نوین مطرح در دنیا حداقل در دو تا سه سال اخیر برای حفظ قدرت باروری برشمرد و افزود: هم اكنون گزارش‌های محدودی از پیوندهای موفق در دنیا وجود دارد. البته با كمك تكنیك دیگری می‌توان سلول‌های تخمك نابالغ موجود در بافت تخمدان را با شیوه IVM بالغ كرد.

دكتر آخوندی با بیان اینكه امكان بلوغ سلول‌های تخمك تخمدان‌های نابالغ كودكان مبتلا به سرطان در محیط‌های آزمایشگاهی و سپس لقاح خارج رحمی وجود دارد،‌ گفت: همچنین در دو سال اخیر پروفسور آمریكایی به نام شرمن سیلور موفق شد در 10 مورد كل بافت تخمدانی را به شخص دیگری پیوند بزند و گزارش بارداری هم داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی درباره تفاوت تولید سلول‌های جنسی در مونث و مذكر توضیح داد: در مردان سلول‌های بنیادی اسپرم ساز تحت عنوان ژرمینال سل وجود دارد كه پس از بلوغ به دو شیوه تكثیرمی‌یابد یا با هدف اینكه اسپرم جدید جایگزین اسپرم‌های پیشین ‌شود و یا اینكه با طی پروسه اسپرماتوژنز به اسپرم تبدیل ‌شود. اما در زنان سلول‌های جنسی از بدو تولد در نوزاد وجود دارد؛ از این رو در دختر بچه‌ها و زنان بالغ تفاوتی در خصوص حفظ و نگهداری سلول جنسی نیست جزاندازه و سایز كوچك‌تر تخمدان كه باعث دشواری كار درمان می‌شود.

رییس پانزدهمین كنگره سالیانه تازه‌های باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری با بیان اینكه با این حال جداسازی و نگهداری بافت تخمدان در دختربچه‌ها در ایران هم امكان‌پذیر شد، گفت: بدین ترتیب متخصصان انكولوژی می‌توانند پیش از شروع درمان سرطان با ارجاع كودكان مبتلا به سرطان به مراكز معتبر قدرت باروری آنها را حفظ كنند.

دكتر آخوندی جداسازی، تكثیر و نگهداری سلول‌های بنیادین اسپرم ساز (ژرمینال سل) از سلول‌های بافت بیضه را از موفقیت‌های محققان ایرانی پژوهشكده در آمستردام برشمرد و افزود: نتایج آن در یك ماه گذشته به صورت مقاله در مجله jama به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینكه در یك بررسی میزان علاقه مندی والدین صاحب فرزندان مبتلا به سرطان برای حفظ باروری بیش از 70 درصد برآورد شده است، گفت: كودكان پسر مبتلا به سرطان با مراجعه به مركز ابن سینا پس از معاینه، بررسی و شرح حال گیری بخش كوچكی از بافت یك یا هر دو بیضه آنها برداشته و در پنج ویال نگهداری و سلولهای بنیادین (ژرمینال) برای استفاده جداسازی می‌شود.

رییس پانزدهمین كنگره سالیانه تازه‌های باروری و نابروری با موضوع حفظ باروری با بیان اینكه حتی امكان انتقال سلول‌های اسپرم ساز به داخل بیضه پس از بهبودی كودك مبتلا به سرطان وجود دارد، گفت: هم‌اكنون این اقدامات درمانی فقط در مراكز معدودی در دنیا در حال انجام است.

دكتر آخوندی هزینه‌های پروسه جراحی و نگهداری سلول‌های جنسی و بافت‌های تخمدانی و بیضه‌ای را در برابر فواید آن ناچیز برشمرد.

گفتنی است، پانزدهمین كنگره سالیانه تازه‌های باروری و نابروری با موضوع حفظ باروری 23 و 24 دی ماه 88 با همكاری موسسه خیریه محك و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار می‌شود و میهمانان ویژه‌ای از آمریكا، آمستردام ، آلمان و مالزی حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha