تب گرایش زنان ایرانی به عضلات فیتنسی بانوان خارجی که با سوءاستفاده مربی نماها همراه شده است باعث استفاده از داروهاى هورمونى و پپتایدها در بین زنان شده است، بطوریکه یک مربی بین‌المللی بدنسازی نسبت به سونامى بیماری‌ زنان ورزشکار در ایران هشدار داد.

سلامت نیوز: تب گرایش زنان ایرانی به عضلات فیتنسی بانوان خارجی که با سوءاستفاده مربی نماها همراه شده است باعث استفاده از داروهاى هورمونى و پپتایدها در بین زنان شده است، بطوریکه یک مربی بین‌المللی بدنسازی نسبت به سونامى بیماری‌ زنان ورزشکار در ایران هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، طی سالهای اخیر در خصوص مصرف داروهاى استروییدى (دوپینگ) در بین ورزشکاران و عوارض رنگارنگ آنها سالهاست که هشدارها و نگرانی‌ها در قالب انواع گفت‌وگو و گزارش از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود، حال با توجه تب گرایش زنان ایرانی به عضلات فیتنسی بانوان خارجی؛ در این رابطه اکبر خزایى - مربى بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB درباره این نگرانی جدید در حوزه ورزش و سلامت ورزشکاران به تسنیم اظهار داشت: تا کمى قبل‌تر نگرانى فقط متوجه آقایان ورزشکار بود ولى حال با آمدن فضاى مجازى و انتشار عکس قهرمانان بین المللى و عضلات فیت بانوان خارجى در آن، دختران و زنان ایرانى با الگو قرار دادن این تصاویر به‌شدت جذب ورزش و داروهاى هورمونى شدند و متاسفانه با مراجعه به برخى مربى نماها که حتى مدرک مربیگرى درجه 3 نیز ندارند و از عدم آگاهى بانوان سوء استفاده می‌کنند برای آنان انواع داروهاى استروییدى و پپتایدها را تجویز می‌کنند.

 

                                    اکبر خزایى - مربى بین المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB

خزایى به اینکه تزریقات پپتایدها براى بانوان توسط چه اشخاصى انجام می‌شود اشاره کرد و افزود: در درمانگاه‌ها به دلیل عدم شناخت پپتایدها و نحوه مصرف و تزریق آنها از تزریق این داروها خوددارى می‌کنند پس در ابتدا این سوال پیش می‌آید که تزریق‌ها توسط چه اشخاصى انجام می‌شود!

زنانی که دچار درد قاعدگی نمی‌شوند!

این داور بین المللى فدراسیون جهانى IFBB در خصوص عوارض پپتایدها و استروییدها براى خانم‌ها عنوان کرد: دختران و بانوانى که از این داروها استفاده می‌کنند پریود نمی‌شوند و عمل تخمک گذارى در آنها صورت نمی‌پذیرد مگر آنکه در مراحل اولیه مصرف باشند و با قطع داروهاى هورمونى و مصرف داروهاى موجود تحت درمان قرار گیرند تا سیکل ماهیانه و هورمون‌هاى بدنشان بالانس شود.

زنانی با صدای مردانه و 10 عارضه داروهاى استروییدى و پپتایدها

خزایى افزود: کلفتى صدا که به دلیل ضخامت تارهاى صوتى ایجاد می‌شود، افزایش موهاى زائد بدن، ریزش موهاى سر، آکنه، خشونت، صفات مردانه و افزایش بى‌رویه و غیر قابل کنترل میل جنسى، رشد سلول‌هاى سرطانى سینه و رحم و رشد سایر سلول‌هاى سرطانى در نقاط مختلف بدن، رشد فیبرم رحم و... از دیگر عوارض داروهاى استروییدى و پپتایدها هستند که نباید به سادگى از آنها گذشت.

قهرمانانی که انواع بیماری‌ها را دارند

این مربى بین المللى اظهار داشت: دیدن تصاویر فیتنس بانوان خارجى شاید از دور براى برخى جذابیت داشته باشد ولى اکثر این افراد که از قهرمانان بین المللى هستند با بیماری‌هاى فوق دست و پنجه نرم می‌کنند که دختران و بانوان نباید سلامتى خود را با دیدن این تصاویر به مخاطره بیاندازند.

سونامى بیماری‌هاى زنان ورزشکار در ایران

خزایى افزود: با افراد خاطى که اقدام به تجویز داروها براى بانوان و دختران می‌کنند بایستى برخورد جدى صورت پذیرد در غیر این‌صورت در آینده اى نزدیک باید منتظر سونامى بیماریهاى زنان ورزشکار در ایران بود.

این محقق علوم ورزشى ادامه داد: همسر یکى از این بانوان که نگران بچه دار شدن همسرش بود به بنده مراجعه و در این خصوص بیان می‌داشت که مربى همسرش به او گفته نگران بچه دار شدن نباشد، زیرا نهایتش این است که با IVF (لقا خارج رحم) بچه دار می‌شوید و گاهأ این بحث از گوشه و کنار هم شنیده می‌شود،که این مربى نماهاى بى‌سواد و سودجو سخت در اشتباه هستند، زیرا IVF براى اشخاصى کاربرد دارد که عمل تخمک گذارى در آنها صورت می‌پذیرد ولى اندازه یا تعداد تخمک‌هایشان مشکل دارند که با داروهایى نظیر گناد اف، هاچ ام جى، اچ سى جى و... تعداد و اندازه تخمک را تقویت می‌کنند و سپس عمل پانکچر (برداشت تخمک ) و سپس لقا خارج رحم انجام می‌پذیرد و بعد نیز عمل ترانسفر (قرار دادن جنین داخل رحم) انجام می‌شود، بنابراین در بانوان که داروهاى هورمونى استفاده می‌کنند عمل تخمگذارى صورت نمی‌پذیرد و بالانس تمام هورمون‌هاى بدنشان به هم ریخته است و این موضوع به آنها صدق نمی‌کند.

خزایی در پایان خاطرنشان کرد: با پیروى از تمرینات اصولى و مستمر و داشتن برنامه تغذیه متناسب نسبت به فیزیک هر شخص می‌توان به یک تناسب اندام و استایل مناسب دست یافت که نه تنها مضراتى ندارد بلکه باعث بالانس هورمون‌هاى بدن، تعویق سن یائسگى و پیرى زودرس، سلامتى و شادابى و ده‌ها فواید دیگر در خانم‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha