یک متخصص مغز و اعصاب ضمن تشریح عوامل موثر در بروز سکته‌‌های مغزی مجدد گفت: بیماران مبتلا به سکته مغزی می‌توانند با رعایت تغذیه و مصرف نکردن سیگار و انجام ورزش از بروز مجدد سکته مغزی پیشگیری کرده و بروز این مشکل را به تعویق بیندازند همچنین سفر هوایی کوتاه مدت برای مبتلایان به سکته مغزی مانعی ندارد.

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب ضمن تشریح عوامل موثر در بروز سکته‌‌های مغزی مجدد گفت: بیماران مبتلا به سکته مغزی می‌توانند با رعایت تغذیه و مصرف نکردن سیگار و انجام ورزش از بروز مجدد سکته مغزی پیشگیری کرده و بروز این مشکل را به تعویق بیندازند همچنین سفر هوایی کوتاه مدت برای مبتلایان به سکته مغزی مانعی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازآنا،سعید قزونیان،‌ متخصص مغز و اعصاب  در مورد بایدها و نبایدهای بیماران سکته مغزی اظهار کرد: بیماران سکته مغزی حاد بین یک تا سه هفته نباید به صورت هوایی سفر کنند اما بیماران سکته‌های مغزی قدیمی می‌توانند با مصرف دارو پرواز کنند. البته در صورت وجود علایمی از جمله بی اختیاری ادرار و مدفوع، سرگیجه و حالت تهوع در بیمار پروازهای طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

وی افزود: گاهی ممکن است سکته‌ها تکرار شونده باشند و برخی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد سکته‌های مکرر مغزی هستند بنابراین این افراد باید داروهای قوی‌تری مصرف کنند و قلب آنها باید همیشه مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین با مصرف به موقع داروها ممانعتی برای پرواز کوتاه مدت وجود ندارد.

قزونیان در مورد نوع تغذیه بیماران سکته مغزی گفت: مهمترین فاکتور قابل تغییر پیشگیری از سکته مغزی مساله فشار خون و کنترل چربی خون است که می‌‌توان با تغذیه مناسب از بروز مجدد سکته پیشگیری کرد بر همین اساس پرهیز از مصرف قند، عدم مصرف چربی‌های اشباع نشده و چربی‌های حیوانی، کنترل فشار خون و مصرف محدود نمک از عواملی هستند که به صورت مستقیم در بروز سکته های مغزی تاثیرگذار هستند.

وی در مورد مصرف سیگار و مواد مخدر و محرک تاکید کرد: سیگار سیستم دوپامنیک مغز را به گروگان می‌گیرد، جای بسیاری از مدارهای مغزی را تغییر می‌دهد و صد درصد باعث غلظت خون و گرفتگی عروق می‌شود. خطر مهم بعد از دیابت و فشار خون مصرف سیگار است و مواد محرکی که اخیرا در بازار دیده شده مانند قرص‌های حشیش همگی می‌تواند فاکتور خطر برای افزایش فشار خون، افزایش غلظت خون، اسپاسم و گرفتگی عروق شود در حالی که این فاکتورها قابل تغییر هستند و با کنترل آن می‌توانیم بروز سکته مغزی را به تعویق بیندازیم.

این متخصص مغز و اعصاب در توصیه به بیماران سکته مغزی گفت:برخی از فاکتورها مانند سن، جنس، دیابت و فشار خون در بروز سکته مغزی غیر قابل تغییر است اما برخی از فاکتورها مانند ورزش و تحرک، رعایت تغذیه مناسب، عدم مصرف سیگار و کاهش وزن از جمله فاکتورهایی هستند که به اراده انسان قابل تغییر هستند و باید فرد روی این موارد کار و تا حد ممکن آنها را رعایت کند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل مصرف سیگار و افزایش وزن سن سکته مغزی پایین آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha