یک کارشناس تغذیه توصیه‌هایی به بیمارانی که دچار سنگ کلیه می‌شوند بیان کرد و گفت: این بیماران بهتر است بیشتر غذاهایی که ملین هستند بخورند و از ورزش‌های طاقت‌فرسا و شدید پرهیز کنند.

سلامت نیوز:یک کارشناس تغذیه توصیه‌هایی به بیمارانی که دچار سنگ کلیه می‌شوند بیان کرد و گفت: این بیماران بهتر است بیشتر غذاهایی که ملین هستند بخورند و از ورزش‌های طاقت‌فرسا و شدید پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،فرحناز مظاهری ، گفت: این بیماران دچار سنگ کلیه توجه کنند که مسهل‌های قوی برایشان مناسب نیست بلکه با خوردن انجیر، روغن زیتون در غذایشان کمی آن را ملین کنند.

وی ادامه داد: گوشت شتر، گاو، گوساله، گوشت‌های مانده و ماهی شور برایشان مضر است و در مقابل مرغ، جوجه و گوشت پرندگان برایشان مناسب است.

این کارشناس تغذیه افزود: نان فتیر به دلیل اینکه باد در شکم تولید می‌کند برای افرادی که دچار سنگ کلیه می‌شوند مناسب نیست اما در مقابل نان خشکار که گندم آن شسته نشده و سبوس آن گرفته نشده، برایشان توصیه می‌شود.

مظاهری گفت: کله پاچه، حلیم، رشته، غذاهای مانده و فریزری، قارچ، غذاهای کنسروی، بادمجان و تخم‌مرغ آب‌پز برایشان مضر است و در مقابل غذاهایی که نمک کمی دارند زرده تخم‌مرغ نیمه برشته شده و غذاهایی که با گوشت پرندگان وروغن کنجد یا روغن بادام باشد برایشان توصیه می‌شود. زیتون پرورده، کرفس، عسل، مویز، فلفل و نوشیدنی مانند عرق بهار نارنج برایشان خوب است.

وی گفت: شفتالو، زردآلو و گلابی از جمله میوه‌های مضر برای این افراد است اما خیار، آلبالو، انجیر، انگور، خربزه و زالزالک از جمله میوه‌هایی است که مصرف آن یکساعت بعد از غذا برایشان توصیه می‌شود.

مظاهری گفت: همچنین این بیماران می‌توانند خشکباری مانند بادام، فندق، پسته و کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند چون این اقلام خوراکی تقویت کننده معده هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha