جمع آوری پسماند بیمارستانی و بی خطر کردن آن موضوعی است که هرازگاه بحث آن میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالا می گیرد و این بار نوبت تعرفه حمل و انتقال این پسماندهاست.

چالش جمع آوری پسماندهای بیمارستانی در اصفهان

سلامت نیوز: جمع آوری پسماند بیمارستانی و بی خطر کردن آن موضوعی است که هرازگاه بحث آن میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالا می گیرد و این بار نوبت تعرفه حمل و انتقال این پسماندهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پسماند(پزشکی) به پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها گفته می شود.
بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها بر عهده بخشداری هاست.


مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه بر عهده تولیدکننده و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی بر عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
بر اساس آمار اعلام شده، روزانه حدود 40 تُن پسماند پزشکی در سطح استان و حدود 20 تُن در کلانشهر اصفهان تولید و پس از بی خطرکردن توسط شهرداری جمع آوری می شود.


از ابتدای سالجاری تعرفه حمل و انتقال پسماند بیمارستانی افزایش و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی از جمله تاخیر در انتقال زباله های برخی بیمارستان های اصفهان شد.
یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با یکی از روزنامه های اصفهان، تعرفه های جدید برای انتقال پسماندهای بیمارستانی را منطقی خوانده است.
علیرضا نصر اصفهانی گفته است: استانداری و سایرین به این قیمت اعتراض کردند اما پس از مشاهده آنالیز قیمت ها و نظر کارشناسان، آنها نیز اذعان داشتند که این قیمت اصولی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این زمینه اظهار کرده است: عددی که پارسال شورای شهر برای امحای پسماند ویژه بیمارستانی در شش ماه نخست امسال مصوب کرده 40 درصد هزینه تمام شده بود و 60 درصد را شهرداری بصورت سوبسید می پردازد.


امیرحسین کمیلی افزود: اگر بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعتقاد دارند که هزینه جمع آوری زیاد است، خودشان این وظیفه را بر عهده بگیرند.
یک عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به ایرنا گفت: دانشگاه متولی سلامت جامعه است و بر اساس وظیفه و مسئولیت خود امکانات لازم برای بی خطر کردن پسماندهای پزشکی در همه بیمارستان های کلانشهر اصفهان را فراهم کرده است.
کیانوش جهانپور افزود: همه بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در کلانشهر اصفهان مجهز به دستگاه بی خطرسازی زباله و پسماند پزشکی شده اند.


دستگاه بی خطر ساز زباله بیمارستانی به روش های مختلف از جمله اتوکلاو (دمای بالای) یا اشعه، زباله های عفونی را بی خطر می کند.
وی گفت: زمانی که پسماند پزشکی به پسماند عادی و بی خطر تبدیل شد، بر اساس ماده 68 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته، ‌سازوکار مدیریت آن مانند پسماند عادی صورت می‌‌گیرد.
وی با بیان اینکه مدیریت پسماند عادی در هر شهر بر عهده شهرداری است، گفت: لازم است شهرداری به این موضوع بعنوان یک خدمت اجتماعی نگاه کند زیرا حفظ سلامت شهروندان، جزئی از فرایند توسعه اجتماعی است.


جهانپور با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی وظیفه خود را در باره پسماندهای بیمارستانی طبق قانون انجام داده است، افزود: انتظار دانشگاه علوم پزشکی این است که شهرداری نیز در این موضوع در کنار آن قرار گیرد و همکاری بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به تعرفه های بالایی که امسال از سوی شهرداری اصفهان برای جمع آوری زباله های عادی شده بیمارستان ها مصوب و اعلام شده است، گفت: تعیین این تعرفه های سنگین که چند برابر نرخ تورم است، به صلاح شهر و سلامت شهروندان نیست.
عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: ما از شهرداری و نهادهای وابسته به آن انتظار داریم که نگاه اقتصادی و انتفاعی به موضوع پسماندهای بیمارستانی نداشته باشد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگارما که آیا بالا رفتن تعرفه ها مشکل ساز شده است، توضیح داد: در مواردی در جمع آوری و انتقال زباله ها از بیمارستان تعلل شده است که پذیرفتنی نیست.
وی هشدار داد: تاخیر و تعلل در انتقال زباله ها باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشکلی با اعمال تعرفه های معمول ندارد؛افزود: افزایش بی رویه تعرفه ها برای بخش خصوصی نیز مشکل ساز خواهد شد زیرا منجر به افزایش نرخ خدمات درمانی و بهداشتی می شود.


جهانپور در باره وضعیت سایر بیمارستان ها از جمله بیمارستان های خصوصی،خیریه ها یا وابسته به نهادهای دیگر نیز گفت: این بیمارستان ها نیز بر اساس قانون موظف به بی خطر کردن پسماندهای پزشکی هستند و مرکز بهداشت استان بر روی آنها نظارت مستمر دارد.
جهانپور در باره سایر شهرستان های استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در بیشتر شهرستان ها از طریق توافق سازمان نظام پزشکی با شهرداری ها حل شده است.
به گفته وی، مشکل اصلی در باره پسماندهای پزشکی در استان مربوط به کلانشهر اصفهان است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: پسماند های عفونی در بیمارستان ها تبدیل به پسماند بی خطر می شود و از نظر ما این پسماندها مشکلی ندارد.


علیرضا یوسفی با بیان اینکه زباله ها در بیمارستان ها به دو دسته عادی و عفونی تقسیم و تفکیک می شود، افزود: در سال های دور، زباله های عفونی سوزانده می شد اما امروز آنها توسط دستگاه های مخصوص در بیمارستان ها به زباله بی خطر تبدیل می شود.
وی با تاکید براینکه زباله بی خطر شده در بیمارستان ها نسبت به زباله های جمع آوری شده از محله ها و خانه ها، آلودگی کمتری دارد، گفت: شهرداری موظف به جمع آوری این زباله های بی خطر است.
وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی، زباله جمع کن نیست، افزود: ما ادعا داریم زباله بی خطری که از بیمارستان ها بیرون می آید از زباله خانه های مردم بی خطرتر است.
حدود 30 بیمارستان در استان اصفهان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha