رییس طرح ملی تغییرات آب و هوایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر لزوم ورود بحث تغییرات آب و هوایی در برنامه پنجم توسعه از مراحل پایانی تدوین دومین گزارش ملی تغییرات آب و هوایی كشور خبر داد.

دكتر محمد سلطانیه كه در نشست هم اندیشی تغییرات آب و هوایی و اثرات آن بر سلامت سخن می‌گفت، خاطرنشان كرد: خوشبختانه ایران اكنون به مقطعی رسیده كه در زمینه تغییرات آب و هوایی در سطح دولت برنامه ریزی صورت می‌گیرد و رییس جمهور شخصا این مساله را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌كند.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های ایران در مورد تغییرات آب و هوایی گفت: فرایند ادغام موضوعات آب و هوایی در برنامه پنجم توسعه انجام شده است و منتظریم كه مجلس شورای اسلامی این موضوع را در سرفصل‌های برنامه پنجم توسعه قرار دهد.

سلطانیه در ادامه با اشاره به شرایط جغرافیایی ایران گفت: میزان بارش و تبخیر در كشور از شرایط حادی برخوردار است. شاید ایران از یك سوم تا یك چهارم میانگین جهانی بارش برخوردار باشد. همچنین پدیده تبخیر در ایران سه برابر میانگین جهانی است. در مجموع 35 درصد ایران كاملا خشك، 20 درصد نیمه خشك، ده درصد مرطوب و پنج درصد از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینكه بیش از 90 درصد آب در كشور به مصارف كشاورزی می‌رسد ادامه داد: كاهش میزان بارندگی در كشور مباحثی مانند امنیت غذایی، درآمد ملی و اشتغال را مطرح می‌كند.

كاهش میزان برف در كوه‌های كشور نیز بسیار مهم است طوری كه در سه سال گذشته بسیاری از رودخانه‌های ایران خشك بوده و یا كمتر از 50 درصد جریان دارند؛ بنابراین لازم است مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی به درستی صورت گیرد. در این زمینه می‌توان با قیمتی ارزان مخازنی كوچك برای آبیاری در مناطق خشك ایجاد كرد. همچنین مدیریت بهتر حوضچه‌های آبریز لازم است.

وی با بیان اینكه مصرف آب در بخش‌های كشاورزی 35 درصد به صورت دیم و 30 درصد از طریق آبیاری مصنوعی است ادامه داد: در مجموع بخش كشاورزی75 درصد غذای كشور را تامین می‌كند كه این بخش بی تردید به تامین منابع آب نیاز دارد.

سلطانیه با اشاره به آسیب‌های مطرح در سواحل دریاها گفت: در اثر افزایش سطح آب‌ها، نفوذ آب‌های شور به آبهای ساحلی و رودخانه‌های ساحلی مطرح می‌شود كه این امر تغییر در شغل ساحل نشینان و در صورت بیكاری آنها روی آوردن آنها به قاچاق را سبب می‌شود. در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوایی در مباحث بهداشتی نیز می‌توان به تاثیر این تغییرات در بیماریهایی مانند مالاریا، سالك و وبا اشاره كرد. آثار اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha