سندرم روده تحریک‌ پذیر نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ ای هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می ‌شود. اسهال یا یبوست می ‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.

عوامل خطر سندرم روده تحریک پذیر را بشناسید

سلامت نیوز:سندرم روده تحریک‌ پذیر نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ ای هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می ‌شود. اسهال یا یبوست می ‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،نوعی از این بیماری که در آن اسهال علامت غالب باشدIBS-Dو نوعی که یبوستعلامت غالب را تشکیل دهدIBS-Cنامیده و به نوعی که این دو علامت متناوبا ظاهر شوندIBS-Aمی ‌گویند. آی ‌بی ‌اس ممکن است پس از یک عفونت به وجود آید که آن را آی ‌بی ‌اس پس از عفونت، یاIBS-PIمی گویند.

به گزارش webmd،یک واقعه استرس‌زا در زندگی می ‌تواند بدون علت پزشکی دیگری، آغازگر آی ‌بی ‌اس باشد. بیماری سلیاک، عفونت ‌های خفیف و عفونت‌ های انگلی مانند ژیاردیازیس، انواع بیماری‌ های التهابی روده، یبوست مزمن و دردهای عملکردی مزمن در ناحیه شکم ممکن است به صورت آی ‌بی ‌اس تظاهر کنند.

با این حال عوامل خطر تا حد زیادی قابل اجتنابند و اگرچه تظاهر آنها در افراد مختلف متفاوت است اما پیگیری رایج ترین محرک ها برای یادگیری جلوگیری از آنها مفید است.

رژیم غذایی محرک آی بی اس با علامت غالب یبوست: برخی از افراد با مصرف اقلام غذایی از قبیل نان و غلات تصفیه شده، غذاهای فراوری شده مانند چیپس و کوکی ها، قهوه، نوشابه های کربنات دار و الکل، رژیم غذایی با پروتئین بالا، و لبنیات بخصوص پنیر دچار علائم یبوست ناشی از آی بی اس می شوند.

رژیم غذایی برای بهبود یبوست: به این افراد توصیه می شود مصرف فیبر را در طول روز به تدریج به میزان 2 تا 3 گرم در روز افزایش دهند تا به میزان 25 گرم (برای زنان)، و 38 گرم (برای مردان)، برسند. منابع خوب فیبر عبارتند از نان و غلات تصفیه نشده، لوبیا، میوه و سبزیجات. مصرف آلوی خشک و یا آب آلو نیز به این افراد پیشنهاد می شود. نوشیدن مقادیر زیادی آب در روز، و مصرف دانه کتان مهم است.

رژیم غذایی محرک آی بی اس با علامت غالب اسهال: غذاهایی که اسهال را در مبتلایان به آی بی اس تشدید می کنند، عبارتند از فیبر بیش از حد، به ویژه انواع نامحلول موجود در پوست میوه ها و سبزیجات، مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند شکلات، الکل، کافئین، فروکتوز، سوربیتول. ...، نوشیدنی های گازدار، وعده های غذایی بزرگ، غذاهای سرخ کردنی و چرب، محصولات لبنی به ویژه در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، محصولات حاوی گندم برای افرادی که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند.

رژیم غذایی مفید برای کاهش علامت اسهال: خوردن مقادیر متوسط فیبر محلول توصیه می شود. منابع خوب شامل نان گندم، جوی دوسر، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، میوه بدون پوست، و میوه های خشک است. اجتناب از مصرف کلم بروکلی، پیاز و انواع دیگر کلم مهم است چون این محصولات باعث ایجاد نفخ شدید می شوند. مصرف وعده های غذایی کوچک، نوشیدن آب یک ساعت قبل یا بعد از غذا، اجتناب از مصرف گندم در صورت ابتلا به عدم تحمل گلوتن، اجتناب از مصرف غذاهای نفخ دار مانند لوبیا، جوانه گندم و کشمش و کرفس، مهم است.

محرک های افزایش دهنده اضطراب و استرس: استرس و اضطراب هر دو می توانند علامت های آی بی اس را بدتر کنند. برای رفع استرس گام های زیر ضروری هستند:

عادات سالم را انتخاب نمایید. یک رژیم غذایی متعادل برای آی بی اس و داشتن فعالیت بدنی و خواب منظم برای کاهش استرس مفید است.

آرامش درمانی، بیوفیدبک، هیپنوتیزم، رفتاردرمانی شناختی و روان درمانی را زیر نظر پزشک تجربه کنید.

مرتبا ورزش نمایید، ورزش به بهبود افسردگی و استرس کمک کرده، همچنین برای بهبود سندرم روده تحریک پذیر هم مناسب است.

داروهای آغازگر آی بی اس

برخی داروها می توانند علائم یبوست و اسهال را آغاز کنند. افراد مبتلا به آی بی اس ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک ها، بعضی داروهای ضد افسردگی، داروهای حاوی سوربیتول مانند شربت سرفه، دچار علائم شوند.

گفتگو با پزشک در مورد تغییر نوع داروها مهم است. داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین، سرترالین، می توانند باعث اسهال شوند. داروهای قدیمی تر ضد افسردگی مانند ضد افسردگی های سه حلقه ای، علامت یبوست را شعله ور می کنند. با پزشک تان در مورد بهترین گزینه های دارویی مشورت کنید؛ اگر مبتلا به آی بی اس هستید.

قاعدگی، محرک آی بی اس برای زنان

زنان مبتلا به آی بی اس در طول دوران قاعدگی، وخیم تر شدن علائم آی بی اس را تجربه می کنند. در مورد قرص های ضد بارداری باید با پزشک مشورت کرد چون این قرص ها اگرچه دوره های قاعدگی را منظم تر می کنند اما می توانند منجر به عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، استفراغ، نفخ، اسهال و یا یبوست شوند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha