دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 187

به گزارش سلامت نیوز: کاهش حملات میگرنی و کنترل سردرد در بیماران گاه با پرهیز از عوامل آغاز یا تشدیدکننده حملات میگرنی مانند بی خوابی ، خستگی ، گرسنگی ، استرس ، بوی سیگار، بوی عطر و غذاهای خاص ، یا انجام مرتب ورزشهای سبک روزانه و...

محرک نخاع و درمان میگرن
و پرهیز از ورزشهای سنگین و استفاده از مسکن های معمولی و در موارد شدیدتر با مصرف داروهای خاص امکانپذیر است ، اما در گروهی از بیماران ، هیچ یک از روشهای مذکور موثر نبوده یا بیمار نمی تواند عوارض جانبی داروها را تحمل کند.
این مساله گروهی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه راش و مرکز سنجش علمی محرک عصبی بوستون را برآن داشت تا با انجام تحقیقی در این زمینه دست به ابداع شیوه درمانی جدیدی برای بهبود قطعی حملات میگرنی و سردردهای خوشه ای بزنند. نتایج آزمایش های این روش روی 150 بیمار از کلینیک سردرد دیاموند موفقیت آمیز بوده و محققان را نسبت به حسن به کارگیری آن درخصوص بیماران میگرنی متقاعد کرده است ، با این حال ، آنها قصد دارند با انجام آزمایش های تکمیلی روی 600 بیمار دیگر ، از سطح ایمنی و اثربخشی این روش ، اطمینان قطعی حاصل کنند.
در این شیوه که پریسم (PRISM) نام گرفته ، از محرک نخاع موسوم به پریسیسیون برای انتقال تکانه های عصبی به اعصاب بستر جمجمه استفاده می شود.پریسم 3 مرحله را شامل می شود: در مرحله نخست ، بیمار میگرنی به مدت یک ماه تحت نظر قرار می گیرد تا سنجش نوسانات درد در مورد وی لحاظ شود.
در مرحله دوم ، بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد تا سیمهای ظریف الکترود زیر پوست پشت گردن کار گذاشته شود. در مرحله آخر نیز با یک عمل جراحی 45 دقیقه ای ، محرک پریسیسیون پشت گردن نصب و سیمهای الکترود به هم متصل و دستگاه فعال می شود.
سپس با ارجاع بیمار به یک متخصص مغز و اعصاب ، وضعیت سردرد وی مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد تا در صورت نیاز ، تنظیمات لازم انجام گیرد. دکتر سندیپ امین ، متخصص هوشبری از دانشگاه راش و سرپرست اجرایی این تحقیق ، می گوید: سیستم تحریک کننده پریسیسیون ، کوچکترین سیستم قابل شارژ در بازار است که تاکنون از سوی اداره کل دارو و غذای امریکا به عنوان یک روش مناسب برای درمان بیماران مبتلا به دردهای مزمن در ناحیه کمر ، بالاتنه و اندامهای تحتانی مورد تایید بوده است که امیدواریم نتایج آزمایش های تکمیلی آن اداره را قانع کند تا با صدور مجوز ، امکان استفاده از این شیوه درمانی برای بیماران لاعلاج میگرنی فراهم شود.
در حال حاضر ، بیش از 28 میلیون بیمار میگرنی در امریکا وجود دارد که بیش از 10 درصد آنها به روشهای درمانی موجود واکنش نشان نمی دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha