رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را حیوان گزیدگی، تب مالت و سالک دانست.

۱۸ هزار مورد تب مالت/ ۱۶۲ هزار مورد حیوان گزیدگی

سلامت نیوز:رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را حیوان گزیدگی، تب مالت و سالک دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدرضا شیرزادی با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیماری های عفونی و ۷۰ درصد از بیماری های نوپدید، بیماری های منتقله از انسان به حیوان هستند، افزود: به دلیل نزدیکی محل زندگی انسان با حیوانات در مناطق شهری و روستایی و استفاده از فرآورده های دامی، تمام انسان ها در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هستند.

وی با اشاره به فرا رسیدن ۱۵ تیر، روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، گفت: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به صورت ضایعات پوستی بهبود شونده تا ضایعاتی که مانند هاری و سیاه زخم ریوی که باعث مرگ افراد خواهد شد، در بالین ظاهر می شود.

شیرزادی، شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را حیوان گزیدگی ، تب مالت و سالک دانست و اظهار داشت: در سال گذشته در کشور ۱۸۵۱۸ مورد تب مالت، ۱۶۲۸۷۱ مورد حیوان گزدیگی، ۹ مورد هاری ، ۱۹۶۹۳ مورد سالک، ۲۱۹ مورد سیاه زخم و ۵۳ تب کریمه کنگو ثبت شد.

وی از بیماری هاری به عنوان خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام یاد کرد و افزود: هر موردی از حیوان گزیدگی که در معرض ابتلا به بیماری هاری قرار دارد می تواند با مراجعه به درمان و پیشگیری از هاری، واکسیناسیون شود.

شیرزادی گفت: شایع ترین حیوان هایی که انسان را می گزند سگ، گربه، شغال، روباه و دام ها هستند.

وی در پایان یادآور شد: مردم از مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه به منظور پیشگیری از ابتلا به تب مالت پرهیز کنند و در صورتی که هر فردی مورد گزش حیوانات به ویژه سگ قرار گرفت، به سرعت به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کند. همچنین ذبح دام باید در کشتارگاه ها انجام و از ذبح آن در معابر پرهیز شود تا در نهایت شاهد کاهش بیماری های مشترک بین انسان و حیوان باشیم.

  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha