یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 187074

کم آبی ناشی ازگرما یکی ازمهمترین دلایل مرگ ومیردرتابستان است؛ بنابراین آبرسانی کافی به بدن در تابستان برای حفظ سلامتی ضروری است.

بهترین نوشیدنی برای تابستان

سلامت نیوز:کم آبی ناشی ازگرما یکی ازمهمترین دلایل مرگ ومیردرتابستان است؛ بنابراین آبرسانی کافی به بدن در تابستان برای حفظ سلامتی ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، کم آبی بدن یکی از مهمترین معضلات فصل گرماست که می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله اختلال در عملکرد کلیه و کبد شود.


به گزارش نیویورک تایمز،نوشیدن هشت لیوان آب در روز نکته ای است که بارها شنیده ایم. محققان انگلیسی تحقیقاتی با عنوان شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها انجام داده اند که در آن به نوشیدنی هایی که در بدن برای مدت طولانی باقی می مانند و برای آبرسانی در تابستان مفید هستند، اشاره شده است.


این مطالعه استفاده از نوشیدنی های ذکر شده در فهرست را موثرترین روش آبرسانی ذکر کرده است. آبرسانی به ویژه برای افرادی که مدت زمان زیادی را در طول روز خاج از منزل سپری می کنند و افرادی که به فعالیت های ورزشی مشغولند، ضروری می داند.


شاخص هیدراتاسیون نوشیدنی ها به این صورت اندازه گیری شد که از 72 مرد 20 تا 30 ساله خواسته شد از نوشیدنی مورد نظر بنوشند، سپس میزان نوشیدنی باقیمانده پس از گذشت دو ساعت در بدن آنان اندازه گیری شد.


اولین نوشیدنی آب بود، از داوطلبان خواسته شد یک لیتر آب بنوشند، پس از دو ساعت مشاهده شد که هنوز مقدار زیادی آب در بدن داوطلبان باقی مانده است (از طریق ادرار دفع نشده است). بنابراین به آب شاخص 1.0 داده شد. مایعات دیگر نیز به همین ترتیب شاخص های متفاوتی دریافت کردند و این شاخص با شاخص آب مقایسه شد. شاخص بالاتر از 1 به این معناست که مایع مورد نظر نسبت به آب مدت زمان بیشتری در بدن باقی می ماند و شاخص کمتر از 1 یعنی دفع مایع سریعتر از آب صورت می گیرد.


این مطالعه نشان می دهد شیر کامل، شیر بدون چربی و آبمیوه های طبیعی شاخصی بالاتر از آب دارند و مدت زمان بیشتری در بدن باقی می مانند؛ بنابراین گزینه های ایده آلی برای روزهای گرم تابستان هستند. شاخص شیر حدود 1.5 و شاخص آبمیوه طبیعی حدود 1.1 ارزیابی شده است. محققان مصرف آب، شیر و آبمیوه های طبیعی را در روزهای گرم تابستان، به ویژه برای جبران کم آب ناشی از اسهال توصیه می کنند. شاخص نوشیدنی های حاوی کافئین متعادل مانند چای، در حدود آب ارزیابی شده است. البته کافئین سبب افزایش ادرار می شود؛ بنابراین در صورتی که قرار است برای مدت طولانی خارج از منزل باشید، نوشیدن شیر به جای کافئین توصیه می شود.


محققان استفاده از آب و نوشیدنی هایی با شاخص بالا را در روزهای گرم توصیه می کنند؛ چراکه کم آب ناشی از گرما یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در تابستان است. در این مطالعه آمده است یکی از مهمترین نشانه های کم آبی بدن، سردرد و تیره شدن رنگ ادرار است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha