رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: نگاه وزارت بهداشت به موضوع سلامت روان نباید صنفی باشد و لازم است به این مسئله به صورت علمی نگاه کرد تا شاهد مشکلات در این زمینه نباشیم.

سلامت نیوز:رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: نگاه وزارت بهداشت به موضوع سلامت روان نباید صنفی باشد و لازم است به این مسئله به صورت علمی نگاه کرد تا شاهد مشکلات در این زمینه نباشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباس علی الهیاری در نشست خبری در ارتباط با موضوع سلامت روان و چالش‌های پیش رو در این زمینه اظهارداشت: سلامت روان ارتباط مستقیمی با سلامت جسمانی داشته به طوریکه استرس می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و این مسئله بیماری‌های جسمانی را برای فرد به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استرس جزء لاینفک جامعه بشری است، افزود: البته می‌توان نوع مقابله با استرس را تغییر داد و بجای اینکه آن را در درون روح و روان ریخت جهت مقابل با آن برنامه‌ریزی کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های انجام گرفته 80 درصد بیماری‌ها ریشه عصبی و روانشناختی دارند، گفت: در سلامت روان 3 مقوله مهم فکر و باورهای انسان، هیجانات و عواطف و رفتارها حائز اهمیت است و به طور کلی این 3 مورد با هم سلامت روانشناسی را تشکیل می‌دهند البته در این میان سلامت افکار و باورها بیشتر حائز اهمیت بوده چرا که پشت سر رفتارها، هیجانات و عواطف تنوع فکر و باور انسان وجود دارد.

الهیاری اضافه کرد: انسان به طور کلی 4 رابطه در زندگی خود دارد که انواع آن شامل رابطه با خود، دیگران، طبیعت و خداوند متعال است و باورها و افکارهای غلط می‌تواند این 4 رابطه را دستخوش تغییر داده و تضعیف کند لذا تفکر و باورها باید مبتنی بر واقعیت باشد تا بتوانیم در زندگی سلامت روان را داشته باشیم.

به گفته وی، اگر فردی شناخت از خودش به صورت واقعی باشد سلامت روان آن تامین می‌شود البته کشور ما در این زمینه دچار مشکل است و تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد ما ایرانی‌ها دو خطای شناختی را در زندگی داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: خطای شناختی به این معنی که مسائل و مشکلات را بیش از حد جلوه داده و خطر آن را تصور می‌کنیم همچنین از طرفی خودمان را دست کم می‌گیریم و این دو خطای شناختی عوارض زیادی در زندگی دارد.

وی تأکید کرد: این مسائل نیاز به آموزش دارند و همه افراد در جامعه باید به طور مثال والدین بیش از حد از فرزندان خود در کنکور و عرصه‌های مختلف انتظار داشته و آن را سخت جلوه می‌دهند در حالیکه هیچکس از لحاظ روانشناسی مشابه دیگری نیست حتی دوقلوهای همسان نیز از لحاظ روانشناسی شبیه هم نیستند و این یعنی شخصیت و فردیت افراد جامعه البته خودمان را می‌توانیم با خودمان مقایسه کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: اگر افراد را با خودشان مقایسه کنیم دیگر مشکلاتی نخواهیم داشت بنابراین برگزاری دوره‌های شناخت از خود در جامعه ما ضرورت دارد.

به گفته وی، سلامت انسان به طور کلی شامل سلامت جسم، روان، اجتماع و معنویت است و به طور کلی انسان ذاتاً اجتماعی بوده و تمایل به برقراری ارتباط دارد ولی اینکه چرا در جامعه این موضوع برای ما اشکال دارد و سلامت آفرین نیست قابل توجه است و آن این بوده که افراد خودشان را به خوبی نمی‌شناسند و نمی‌توانند پیام را به درستی منتقل کنند.

الهیاری افزود: برداشت از خود باید مبتنی بر واقعیت باشد و دولتمردان نیز برای سلامت روان جامعه هزینه کنند، در کشورهایی همچون فرانسه 76 درصد بودجه سلامت آن به سلامت روانی، اجتماعی و معنوی اختصاص دارد اما براساس آمارهای اعلام شده این رقم در ایران کمتر از 3 درصد است و آن هم هزینه برای بیماران بستری در تخت‌های بیمارستان است.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای موفق پیوست سلامت در جامعه دارند و برای همه برنامه‌ها و طرح‌ها به این مسئله توجه می‌کنند ، گفت: برای تصمیم‌های کلان و استراتژیک باید بسترسازی روانی برای مردم انجام داد به طور مثال در ارتباط با اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب سفارش کرده‌آند باید توجه داشت که یکی از ابعاد این موضوع مردم هستند و اگر مردم آگاهی نداشته باشند فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و سختی بوده در حالیکه این موضوع یعنی تولید را افزایش داد و درست و بهینه مصرف کرد بنابراین بسترسازی روانشناسی این مسئله و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: متاسفانه اتفاقات بدی از لحاظ علمی در ارتباط با سلامت روان در کشور رخ داده است و آن مسئله این بوده که از بعد سلامت روان فقط به بیماران روانی رسیدگی می‌شود در حالیکه سلامت روان یکی از معانی آن عبارت است از فرد خوب بوده و چه اقداماتی انجام دهیم تا خوب‌تر شود.

الهیاری گفت: می‌توان از لحاظ بعد روان آنقدر فعالیت داشت که حتی مانع از اعتیاد افراد با وجود در دسترس بودن مواد مخدر شویم. بنابراین یادگیری مهارت‌های زندگی در جامعه و مشاوره سلامت روان به ویژه از دوران کودکی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: نگران بدهکاری‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها و درمان آن هستیم، متاسفانه کمترین تحمل در برابر ناکامی‌ها را نداریم و افراد جامعه باید این موضوع را فرا گیرند و بتوانند ناکامی‌ها را مدیریت کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: در آموزش و پرورش نیز ضرورت دارد دانش‌آموزان بیش‌فعال غربالگری شوند چرا که اگر به موقع این موضوع تشخیص داده نشود دانش‌آموزان بیش‌فعال دچار اختلال سلوک شده و اگر این موضوع درمان نشود اختلال بزه و اجتماعی در فرد شکل گیرد.

الهیاری در ادامه به موضوع زیر مجموعه قرار گرفتن موضوع سلامت روان در وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کرد و بیان داشت: وزیر بهداشت اینکه براساس نگاه صنفی بگوید رشته‌های سلامت بیایند در وزارت بهداشت قرار گیرند جای سوال دارد. آیا اخلاق و عرفان اسلامی به سلامت جامعه مربوط نیست پس باید آنها را نیز به وزارت بهداشت داد.

وی تاکید کرد: آیا وزارت بهداشت توان این را دارد که به طور کلی رشته‌های سلامت روان را مسئولیت آن را بر عهده گیرد و پاسخگو باشد. این نگاه درست نیست و مسئولین باید به صورت علمی به این موضوع نگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha