یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 187122

مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی گوید که با شخص مورد نظر ازدواج کنید یا خیر. در اصل وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.

مراکز مشاوره مغازه کسب درآمد شده‌اند

سلامت نیوز: مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی گوید که با شخص مورد نظر ازدواج کنید یا خیر. در اصل وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: این روزها کارشناسان بسیاری توصیه می کنند که جوانان قبل از آغاز زندگی مشترک حتما با مشاور معتمد مشورت کنند. در سال های اخیر آمار نگران کننده ای درباره طلاق به ویژه در پنج سال اول زندگی مشترک ارائه شده است. به همین دلیل است که بحث نیاز جدی به مشاوره قبل از ازدواج برای زوج های جوان مطرح می شود. متاسفانه در کشور ما زوج‌ها در اکثر مواقع اطلاعات کافی از مشاوره هایی که مشاوران در اختیار آنها می گذارند ندارند یا گاهی احساس می کنند، چون به حد مطلوبی از استقلال مالی و خانوادگی رسیده اند، می توانند بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشند.

آنچه می خوانید نظرات محمد زاهدی اصل مددکاری اجتماعی و استاد دانشگاه درباره نقش مشاوره در انتخاب همسر مناسب است.

مشاوره ازدواج باید چه کم و کیفی داشته باشد؟

با استفاده از مشاوره و شورا در هر امری می توان به نتایج مطلوب دست یافت. بزرگان دینی نیز بارها بر اهمیت شور و مشورت تاکید کرده اند. مشورت باید با فرد عالم، متخصص، خیرخواه و صادق انجام شود. اگر با توجه به این ویژگی ها با فرد واجد شرایط مشورت شود در نتیجه این امر می تواند در انتخاب افراد تاثیرگذار باشد. انسان موجودی اجتماعی است و به تنهایی کامل نیست و نمی‌تواند برای تمام امور خود بدون مشورت، برنامه ریزی و اولویت بندی کند. مشورت کردن علاوه بر رشد افکار و عقاید، انسان را از تنگناهای تصمیم گیری های مهم و حیاتی رها می کند و مایه گسترش فهم و درک او می شود. بسیاری از مشکلات و نیازهای انسان با تبادل نظر و همفکری و همکاری با دیگران مرتفع می شود.

در حال حاضر مهارت مشاوران در امور خانواده را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه مراکز مشاوره در کشور ما بیشتر به مغازه و بنگاهی برای کسب درآمد تبدیل شده اند. چون این مراکز بیشتر با هدف اخذ حق مشاوره دایر شده‌اند. با این تفاسیر افراد بدون کسب هیچ تجربه ای به دیگران مشاوره می‌دهند. هم‌اکنون هر جوان فارغ التحصیل با اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته‌های مشاوره و روانشناسی مجوز تاسیس مراکز مشاوره را دریافت می‌کند تا بتواند به دیگران مشاوره دهد. حتی در برخی مواقع مشاهده می شود که به دلیل عدم وجود مشتری در این مراکز مشاوران به بازاریابی و اطلاع رسانی برای جذب مشتری می‌پردازند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از مشاوران از توانایی چندانی برخوردار نیستند. در واقع شاید این افراد به ظاهر یک مدرک کسب کرده باشند، اما به این سادگی ها نمی‌توان به زندگی افراد وارد شد و آنها را مورد مشورت قرار داد. اگر نظرات و راهنمایی‌های مشاوران تاکنون راهگشا بود به نسبت باید مشکلات ناشی از تجرد جوانان، جدایی و انواع طلاق ها و... در جامعه ما کاهش می یافت. بنابراین باید به این امر اذعان داشت که مشورت برای هر تصمیمی به ویژه انتخاب همسر لازم است، اما به شرط اینکه مشورت با فرد صاحب صلاحیت انجام شود نه اینکه این امر در قالب هر بنگاه ، دفتر و ... صورت پذیرد. در کشور ما فعالیت گسترده مشاوران در این حجم عظیم بیشتر به بنگاه اقتصادی شبیه است. اگر فرد مشاور دلسوز، امین، صادق ومطلع به دانش، تجربه و علم باشد، بالطبع می توان از توانایی های او بهره برد. اما باید دانست که هر مشاوره ای را نمی توان کارا و مناسب قلمداد کرد. امروزه در جامعه ما تعداد طلاق ها از فراوانی بالایی برخوردار است و پیامد این واقعه حیاتی نیز افزایش تجرد، افسردگی و بسیاری از دیگر نارسایی های اجتماعی است.

مشاوران باید چه توانایی هایی داشته باشند؟

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به هر فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد مجوز مرکز مشاوره برای فعالیت می‌دهد. باید دانست در این شرایط شیوه ارائه مدرک و مجوز چندان مناسب نیست، بلکه مشاوران باید از صلاحیت عملی در این زمینه برخوردار باشند. اغلب در نهادهای علمی کشور آموزش ها به شکل تئوری ارائه می شود. با این تفاسیر این افراد مشاور چگونه به طور عملی سابقه و توانایی مشاوره را خواهند داشت؟ در چنین شرایطی باید به این سوال پاسخ داد که آیا چنین فردی فقط به صرف گذراندن چند واحد تئوری توانایی مشاوره امور زندگی مردم را دارد؟ اغلب افراد فارغ التحصیل دوره های کارورزی چندانی نگذرانده و تحت آموزش عملی قرار نگرفته اند. در اصل تمام اقدامات عملی این افراد فقط در حد گذراندن دو یا چهار واحد درسی بوده است. بنابراین در مراکز علمی کشور به جای توجه به اندوخته های علمی افراد بیشتر به روایت داستان ها توجه می شود. در این شرایط مردم عادی نیز با اعتماد به تابلو و مجوز سازمان های ذی ربط به این مراکز مراجعه می کنند و اینکه تحت چه نوع راهنمایی هایی قرار می گیرند تامل‌برانگیز است. در این شرایط افراد در مراکز مشاوره چندان مورد راهنمایی مطلوب قرار نمی‌گیرند و مشاوران نیز فقط به کسب حق ویزیتشان می اندیشند.

مقوله دیگر در این مراکز مشاوره میزان هزینه‌ها و ویزیت‌های گران است. برخی از افراد جامعه توانایی پرداخت این مبالغ گران را ندارند و همین امر باعث دوری افراد از مشاوره می شود.

متاسفانه در جامعه ما بر همه امور ارزش گذاری اقتصادی می شود. این در حالی است که از ابتدا خدمات مشاوره به هیچ عنوان پولی نبود. باید با شناسایی برخی از مراکز آموزش و پرورش، دانشگاه ها، وزارت ورزش و جوانان به واحدها مجوز داد و به این ترتیب حقوق افراد مشاور را نیز از سوی این نهادها تامین کرد، تا بدین‌ترتیب مشاورها به شکل صادقانه به مشورت بپردازند. متاسفانه مسائل اقتصادی در اولویت هر یک از امور در کشور قرار گرفته است. برای مثال برای از هر دانش آموز در مدارس کشور مبالغی پول اخذ می شود، با وجود اینکه این امر در شان مدارس کشور نیست. وقتی در جامعه همه امور با ارزش گذاری اقتصادی سنجیده می شود بالطبع اجازه اخذ پول های گران در مراکز مشاوره نیز داده می شود. در این شرایط فرد با صرف هزینه برای مشاوره انتظار بهره مندی دارد، این در حالی است که ۸۰ درصد از مباحث مطرح شده در این مراکز چندان قابل استناد نیست. در اصل حاصل این اقدامات غیر کارشناسی را در افزایش میزان طلاق در جامعه می توان شاهد بود. من به عنوان یک مددکار اجتماعی و مشاور خانواده بر تجربه گرایی تاکید دارم. وقتی در جامعه با بی‌توجهی به امر تجربه فقط مدرک تئوری مورد توجه قرار می گیرد به نسبت باید انتظار بروز چنین نارسایی ها را داشت. این در حالی است که تجربه و توجه به این امر می‌تواند در زندگی افراد سازنده باشد.

در حال حاضر چه تعداد مشاور کارا و توانمند در کشور وجود دارد؟ چگونه می توان این افراد را شناسایی کرد؟

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت ورزش و جوانان در بخش جوانان مسئولیت قانونی و شرعی نظارت بر فعالیت مراکز مشاوره را بر عهده دارد. این مسئولان باید به فعالیت مشاوران توجه ویژه داشته باشد تا هرگونه کم و کاستی را در اسرع وقت بر طرف کنند. با وجود اینکه مشاوران و راهنمایی های آنها منجر به رقم زدن اتفاقات و تصمیمات مهم و حیاتی در زندگی می شود با این وجود باید بتوان به شکل کاملا مناسب و کارشناسی افراد را با مشاوره و راهنمایی‌های مناسب همراهی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha