دخالت از نوع دخالت پزشكان در كار یكدیگر موضوعی است كه خیلی وقت‌ها هم داد پزشكان را در می‌آورد و هم بیماران را دچار مشكل می‌كند، در عوض اما پول‌های كلانی را به جیب برخی از گروه‌های پزشكی سرازیر می‌كند.

سلامت نیوز: دخالت از نوع دخالت پزشكان در كار یكدیگر موضوعی است كه خیلی وقت‌ها هم داد پزشكان را در می‌آورد و هم بیماران را دچار مشكل می‌كند، در عوض اما پول‌های كلانی را به جیب برخی از گروه‌های پزشكی سرازیر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: دخالت از نوع دخالت پزشكان در كار یكدیگر موضوعی است كه خیلی وقت‌ها هم داد پزشكان را در می‌آورد و هم بیماران را دچار مشكل می‌كند، در عوض اما پول‌های كلانی را به جیب برخی از گروه‌های پزشكی سرازیر می‌كند. یكی از این موارد دخالت پزشكان متخصص زنان و زایمان در كار رادیولوژیست‌هاست؛‌ موضوعی كه موجب شده این متخصصان درآمدهای كلانی را بابت سونوگرافی زنان باردار به جیب بزنند، در حالی كه بنا به تأكید وزیر بهداشت انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان باید رایگان باشد و آنها حق دریافت وجه را ندارند. شاید همین تخلف در كنار برخی تخلفات دیگر موجب شده شكایت از متخصصان زنان و زایمان در صدر شكایت‌ها قرار بگیرد.

وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و اغلب زوج‌ها ترجیح می‌دهند فقط یك فرزند داشته باشند، طبیعی است كه برای سلامت این یك فرزند هر كاری می‌كنند. در این میان برخی پزشكان زنان و زایمان هم از این آب گل‌آلود ماهی خود را می‌گیرند و در طول دوران بارداری بارها و بارها برای مادران باردار سونوگرافی تجویز می‌كنند و حتی برخی زوج‌های جوان را به تهیه آلبوم از جنین‌شان ترغیب می‌كنند. این در حالی است كه بنا به تأكید متخصصان زنان و زایمان در حالت عادی سه تا چهار سونوگرافی برای بررسی وضعیت مادر و جنین در دوران بارداری كافی است. با وجود این برخی از متخصصان زنان و زایمان با تهیه یك دستگاه سونوگرافی در مطب‌شان با هر بار مراجعه مادران باردار كه معمولاً هر دو هفته یك بار است از بیمار سونوگرافی می‌گیرند و به ازای هر سونوگرافی هم از 70 تا 400 هزار تومان پول می‌گیرند. این در حالی است كه انجام سونوگرافی توسط متخصص رادیولوژی با بیمه تعرفه‌ای حدود 50 هزار تومان دارد.
 
پولی كه غیرقانونی است
مطابق قوانین فقط متخصصان رادیولوژی می‌توانند در ازای انجام سونوگرافی پول بگیرند (كه قیمت آن با دفترچه بیمه حدود 50 هزار تومان است) و متخصصان زنان و زایمان نباید در صورت انجام سونوگرافی پول بگیرند و دریافت هر‌گونه وجه نیز توسط آنها غیرقانونی است و نباید در سربرگ یا تابلوی خود كلمه سونوگرافی را درج كنند.
معاون درمان وزیر بهداشت پیش‌تر با اشاره به اینكه برای سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان هیچ‌گونه تعرفه‌ای وجود ندارد، در این باره گفته بود: بنابراین متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی هیچ مبلغ اضافی به جز حق ویزیت نباید دریافت كنند.
به گفته محمد آقاجانی اینگونه مسائل، مباحث فنی پزشكی است كه باید از حوزه مربوطه باید پیگیری شود، بنابراین متخصصان زنان و زایمان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند ولی در قالب مقررات مربوطه، یعنی نمی‌توانند نتایج سونوگرافی را به پزشكان دیگر گزارش دهند، زیرا سونوگرافی برای این متخصصان به عنوان یك ابزار كمك تشخیصی قابل استفاده است.
وی تأكید كرده بود: به هر حال یك پزشك ابزارهای بالینی متعددی را برای تشخیص استفاده می‌كند، مانند گوشی معاینات، بنابراین سونوگرافی نیز به عنوان ابزار كمك تشخیصی در برخی رشته‌ها مانند متخصصان زنان و زایمان به كار گرفته می‌شود، ولی متفاوت از كاری است كه رادیولوژیست‌ها انجام می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند به صورت رسمی برای دیگر پزشكان نیز گزارش كنند، ولی در حوزه افراد غیر رادیولوژیست، خدمات سونوگرافی فقط برای تكمیل ابزار تشخیصی برای آن پزشكان و بیمار خودش باید استفاده شود.

بنا به تأكید معاون وزیر بهداشت هزینه سونوگرافی كه توسط متخصصان زنان و زایمان گرفته می‌شود، قانونی نیست زیرا هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای این امر تعیین نشده است، و هزینه این خدمت (سونوگرافی) متخصصان زنان و زایمان همان ویزیت‌شان است و در قالب همان ویزیت تعریف شده است، یعنی هیچ‌گونه تعرفه اضافی برای سونوگرافی برای متخصصان غیر رادیولوژیست وجود ندارد.


 درآمد كلان پزشكان زنان از فقدان نظارت!
با تمام اینها اگر سری به مطب متخصصان زنان و زایمان بزنید می‌بینید این پزشكان همچنان با مراجعه زنان باردار از آنها سونوگرافی می‌گیرند و بسته به انصاف‌شان برای این سونوگرافی هزینه‌ای جدا از ویزیت معمول‌شان دریافت می‌كنند كه متوسط آن حدود 200 هزار تومان است. جلال شكوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران سونوگرافی را به عنوان ابزار كار رادیولوژیست‌ها می‌داند و می‌افزاید: سونوگرافی جزو وظایف رادیولوژیست‌هاست، در حالی كه استفاده از این ابزار توسط متخصصان زنان و زایمان، موجب خودارجاعی پزشك مربوطه می‌شود.

بنا به تأكید وی متخصص زنان و زایمان حق گزارش‌دهی در سونوگرافی را ندارد و همین مسئله سبب می‌شود وقتی سونوگرافی انجام می‌دهد، بدون استفاده از نظرات كارشناسی رادیولوژیست، برای بیمار تصمیم بگیرد كه عواقب خوبی ندارد.
شكوهی، انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان در مطب‌ها را موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به بیمار می‌داند و می‌افزاید: انجام سونوگرافی در مطب متخصص زنان و زایمان تعرفه‌ای ندارد و هر مقدار كه بخواهند از بیمار پول می‌گیرند. در حالی كه رادیولوژیست‌ها برای انجام سونوگرافی، تعرفه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha