رئیس دانشکده پرستاری،مامایی بقیه الله گفت: صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری انقلابی جدید در این حرفه در کشور ایجاد می‌کند و هرج و مرج خدمات پرستاری در منزل را از بین می‌برد.

صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای، انقلابی در حرفه پرستاری خواهد بود

سلامت نیوز: رئیس دانشکده پرستاری،مامایی بقیه الله گفت: صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری انقلابی جدید در این حرفه در کشور ایجاد می‌کند و هرج و مرج خدمات پرستاری در منزل را از بین می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عباس عبادی ، با بیان اینکه رعایت مبانی آکادمیک، ایجاد سازمان‌های مستقل حرفه‌ای و ایجاد کدهای اخلاقی از جمله  اصول حاکم بر یک حرفه است، گفت: صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای نیز یکی از مبانی اصول حرفه‌هایی است که شاکله سازمان یافته دارند و سابقه چنین پیشینه‌ای نه تنها برای حرفه پرستاری بلکه برای حرفه‌های مختلف دیگر هم وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در ادامه، با بیان اینکه در حرفه‌های گروه علوم پزشکی، قدیمی‌ترین تشکل سازمانی، سازمان نظام پزشکی است که به عنوان یک سازمان غیردولتی مستقل، حرفه‌های مربوط به گروه علوم پزشکی را سازماندهی می‌کند، گفت: هر فردی بخواهد وارد این حرفه ها شود باید از سازمان نظام پزشکی پروانه صلاحیت حرفه ای بگیرد. این رویه در سازمان های دیگری مانند سازمان نظام روانشناسی و نظام مهندسی نیز وجود دارد. وظیفه این سازمان‌ها این است که صلاحیت هر فردی را که از مجامع معتبر آکادمیک گواهینامه پایان تحصیلات گرفته‌اند، تایید کند و به آنها برای شروع کار حرفه‌ای مجوز دهد.

عبادی  افرادی که پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند را  ملزم به رعایت برخی اصول، قوانین و آیین‌نامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این افراد به طور مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا کفایت لازم را برای انجام امور حرفه‌ای و صنفی حفظ کنند.

وی پرستاری را حرفه‌ای مستقل که با سلامت انسان در ارتباط است خواند و تصریح کرد: پرستاری از این قاعده مستثنی نیست و یکی از آرزوهای چندین دهه گذشته بزرگان این حرفه در ایران است که افرادی که می‌خواهند وارد حرفه پرستاری شوند، پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کنند.

وی افزود: انتظار می‌رفت بعد از تشکیل انجمن‌های حرفه ای و تخصصی پرستاری و بعد از آن از سال 1382 که سازمان نظام پرستاری تشکیل شد، صدور پروانه حرفه‌ای پرستاری نیز در کشور شکل قانونی پیدا کند، در یک دهه گذشته برای تحقق این هدف تلاش‌های زیادی صورت گرفت، اما این تلاش‌ها در سال‌های گذشته به نتیجه نهایی نرسید.

عبادی  صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای را یکی از انتظارات جامعه پرستاری از معاونت پرستاری عنوان کرد و گفت: از دو سال گذشته که معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز تشکیل شد، انتظار می‌رود که صدور پروانه حرفه‌ای پرستاری نیز مصوبات قانونی لازم را بگیرد. جامعه پرستاری می‌تواند این خواسته قدیمی خود را از دو رکن سیاستگذاری یعنی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری پیگیری کند.

وی در ادامه اظهار کرد:خوشبختانه پیگیری‌های انجام شده به خصوص با همت معاونت پرستاری، در حال نتیجه دادن است و صدور پروانه حرفه‌ای پرستاران در شرف انجام است.اگر صدور پروانه حرفه‌ای پرستاری عملی شود، یک انقلاب جدید در پرستاری کشور رخ می‌دهد و هرج و مرجی که در چند سال اخیر به خصوص در حوزه خدمات پرستاری در منزل وجود دارد، ساماندهی می شود.

عبادی ادامه داد: با این اقدام مهم، دیگر افرادی نمی‌توانند در قالب نام پرستار در مراکز درمانی دارای مجوز یا بدون مجوز فعالیت کنند و خدمات غیر علمی و غیر حرفه ای ارائه کنند. این کار برای بهبود کیفیت خدمات پرستاری در کشور اهمیت زیادی دارد و ضروری است.

وی ضمن تقدیر از  پیگیری اجرایی شدن پروانه صلاحیت حرفه ای در یکی دو سال اخیر توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت، عنوان کرد: پس از محقق شدن این آرزوی دیرینه، وزارت بهداشت می‌تواند در این مقطع زمانی یا مقاطع زمانی آینده، این مسئولیت را به سازمان نظام پرستاری یا سازمان‌ها و تشکلات صنفی ذی‌صلاح دیگر واگذار کند.

عبادی درخصوص موانع اجرای پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری نیز  توضیح داد و گفت: شاید مهم‌ترین دغدغه‌ای که اکنون به عنوان مانعی در مسیر اجرای صدور این پروانه مطرح است، مسئله کمبود نیروی پرستار است ولی چون اجرای قانون صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به صورت تدریجی انجام می‌شود، مشکل مهمی تلقی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین اضافه کرد: اجرای کامل این قانون بین پنج تا 10 سال زمان نیاز دارد اما می‌تواند از هم اکنون برای فارغ التحصیلان جدید رشته پرستاری اجرا شود.

وی به دانشجویانی که اکنون در رشته پرستاری در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، توصیه کرد: آنها باید برای اخذ پروانه صلاحیت حرفه‌ای در سال‌های آینده آماده شوند و از هم اکنون فرصت کافی دارند تا امتیازهای لازم را با شرکت در دوره‌های بازآموزی کسب کنند، دوره‌های بازآموزی پرستاری در سامانه آموزش مداوم علوم پزشکی وجود دارد که داوطلبان می‌توانند در این دوره‌ها ثبت نام و شرکت کنند.

وی در پایان اظهار کرد: اگر هم بنا باشد برای اخذ پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری در کشور آزمونی برگزار شود، حتما فرصتی داده می شود که افراد متقاضی از نظر علمی به روز شوند و در مجموع با قدری صبوری و برنامه‌ریزی دقیق مشکلی در روند اجرای پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری در کشور پیش نمی‌آید.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha