روزانه‌ تنها در تهران 100 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که 18‌تن آنها پسماندهای عفونی خطرناک هستند؛ پسماندهایی که اگر با سایر زباله‌های شهری مخلوط شود فاجعه‌ای سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اما با وجود رعایت برخی موازین بهداشتی، هنوز برای امحای این زباله‌ها از روش‌های سنتی استفاده می‌شود.

سلامت نیوز: روزانه‌ تنها در تهران 100 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که 18‌تن آنها پسماندهای عفونی خطرناک هستند؛ پسماندهایی که اگر با سایر زباله‌های شهری مخلوط شود فاجعه‌ای سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اما با وجود رعایت برخی موازین بهداشتی، هنوز برای امحای این زباله‌ها از روش‌های سنتی استفاده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد:گرچه طبق قانون، تمامی مراکز درمانی باید نسبت به بی‌خطرسازی و امحای زباله‌های عفونی خود اقدام کنند، گاهی خبرهایی از بی‌توجهی برخی مراکز نسبت به این موضوع منتشر می‌شود و هرازگاهی عضوی از شورای شهر یا نماینده‌ای از مجلس نسبت به امحا‌نشدن تمامی این زباله‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

دیروز همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به بی‌توجهی برخی مراکز درمانی به بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و آلودگی آب‌های زیرزمینی هشدار داد. نگرانی این نماینده درحالی مطرح می‌شود که هفته پیش شورای شهر تهران نسبت به اقدام مشترک شهرداری و مراکز درمانی، مصوبه‌ای جدید تصویب کرد تا وضعیت نه‌چندان بسامان زباله‌های بیمارستانی سر و سامانی بگیرد.

 قانون چه می‌گوید؟
پسماند بیمارستانی به تمامی زباله‌هایی اطلاق می‌شود که در فرآیند درمان در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطر عفونی‌بودن آنها بسیار بالاست و ضمن اینکه نباید با سایر زباله‌ها مخلوط شوند، امحای آنها باید با روش‌های ویژه‌ای انجام شود. براساس ماده «هفت» قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌هاست. این درحالی است که مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید‌کننده خواهد بود که در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌هاست.


ضرورت ساماندهی وضعیت نابسامان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی شهر تهران موجب شد اواخر سال 83، شورای شهر تهران و دادستانی کل کشور به موضوع ورود کند و کمی پس از آن دستور به ورود شهرداری به این موضوع و امحای آن به روش‌های خاص داد.


حسین جعفری، مدیر امور پسماند شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «طی سالیان گذشته زباله‌های بیمارستانی از سوی شهرداری جمع‌آوری و به روش سلول دفن بهداشتی در مراکز امحای زباله دفن می‌شد. اما این روش با توجه به جمعیت و بالا‌رفتن میزان تولید زباله‌های عفونی نیامند تغییراتی است که با مصوبه جدید شورای شهر امیدواریم تغییراتی در آن ایجاد شود.»


در همین راستا هفته پیش در جریان بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین‌بهای خدمات و چگونگی نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، از توافق مدیریت شهری و وزارت بهداشت درباره جمع‌آوری و دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی بعد از سال‌ها خبر داد. بر‌اساس مصوبه جدید حمل‌ونقل زباله‌های بیمارستانی نسبت به گذشته تغییر کرد و مرکز مدیریت پسماند متعهد شد مخازن حمل زباله‌های بیمارستانی را شست‌وشو کند و از سوی دیگر بیمارستان‌ها نیز باید زباله‌های شناسنامه‌دار به مرکز پسماند تحویل دهند، به‌طوری که تفکیک زباله از همان ابتدا صورت گیرد.


مدیر امور پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه از حدود هفت‌هزار تن زباله که در روز جمع‌آوری می‌شود، 100 تن آن زباله پزشکی است، می‌گوید: «روزانه 18 تن پسماندهای عفونی و خطرناک در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که لازم است این پسماندها در مبدا تفکیک شوند. اما متاسفانه درحال حاضر این تفکیک به درستی انجام نمی‌شود. این درحالی است که در صورت اختلاط زباله‌های بیمارستانی با سایر زباله‌ها، آنها نیز آلوده شده و باید به روش پسماند بیمارستانی دفع شوند.» جعفری ادامه می‌دهد: «براساس قراردادهایی که با مراکز درمانی بسته شده است، زباله‌های عفونی تفکیک‌شده، از بیمارستان‌ها تحویل گرفته می‌شود و به روش‌های موجود امحا می‌شود اما هنوز برخی مراکز درمانی با مرکز پسماند شهرداری قرارداد ندارند.»


به گفته او، برخی مرکز جراحی سرپایی، برخی کلینیک‌ها و مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها که روزانه مقادیر زیادی زباله‌های عفونی تولید می‌کنند، هنوز به چرخه امحای بهداشتی زباله وارد نشده‌اند.

 دستگاه زباله‌سوز تا سال 96
درحالی که زباله‌ها، به‌ویژه زباله‌های بیمارستانی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به برق تبدیل می‌شود، در کشور ما هنوز این تکنولوژی وارد نشده و همچنان از روش‌های سنتی برای امحای زباله بهره گرفته می‌شود. حسین جعفری در این‌باره می‌گوید: «در این‌باره با چند شرکت در بخش خصوصی توافقاتی انجام شده است تا درباره زباله‌سوزهای بیمارستانی اقداماتی را انجام دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha