یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 187158

ظهر روز جمعه گذشته بود که در فضاهای اجتماعی خبر یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در چالوس پیچید و آن خبر آتش سوزی محل دپوی زباله "پلهم کوتی" منطقه "ورگاویچ" بود که بر اثر افزایش دما و فشردگی زباله‌ها دچار آتش‌سوزی شد.

سلامت نیوز:ظهر روز جمعه گذشته بود که در فضاهای اجتماعی خبر یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در چالوس پیچید و آن خبر آتش سوزی محل دپوی زباله "پلهم کوتی"  منطقه "ورگاویچ" بود که بر اثر افزایش دما و فشردگی زباله‌ها دچار آتش‌سوزی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خبر سرایت آتش به حدود 10 هکتار از جنگل و فضای محل دفن زباله چالوس بسیاری  را به اندیشیده وا داشت که چرا پیش از این به فکر چاره ای برای رفع مشکل محل دفن زباله نیفتادند. زباله های شهرستان چالوس در فضایی به مساحت 8 هکتار، تلمبار و روزانه 80 تن زباله در این مکان دفن می شود و در زمان پیک مسافر به 150 تن و حتی  بیشتر نیز می رسد.

محمد ناصر زندی، فرماندار چالوس در مورد حادثه آتش سوزی ظهر روز جمعه  محل دفن زباله چالوس توضیح داد: حادثه آتش سوزی غیر مترقبه نبود و قابل پیش بینی بود. با توجه به تجربیات گذشته و شرایط خاص دفن زباله که بسیار غیر بهداشتی انجام می شد بارها در جلسات  مدیریت بحران و شورای بهداشتی عنوان شد و تذکرات و هشدارهای لازم  به شهرداری چالوس داده شد.

وی با اشاره به شکایات چند باره محیط زیست چالوس در مورد دفن غیر بهداشتی زباله در این منطقه، گفت: وضعیت نابهنجار در نوع دفن زباله که از سال ها قبل صورت می گرفت بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم  در دل جنگل انجام می شد، بنابراین با توجه به پخش و پراکندگی زباله هر اتفاقی ممکن بود روی دهد. با وجود گرمای زیاد و گازی که از زباله ها  متصاعد می شد پیش بینی  آتش سوزی می شد  و در این خصوص از سوی  محیط زیست به شهرداری به صورت مرتب تذکر داده می شد.

فرماندار چالوس متذکر شد: در حال حاضر نیز  اگر همه با هم  دست به دست هم ندهند  باز هم این مشکلات بوجود می آید  و باعث به خطر افتادن محیط زیست می شود زیرا این مکان بالای شهر قرار دارد و بوی تعفن و مسموم آن را که در هوا وجود دارد مردم شهر و منطقه استشمام می کنند  و موجب خطرات بیشتر می شود.

زندی با تاکید بر اینکه آلایندگی، آتش سوزی و آلودگی محیط زیست از هر نظر برای شهر  آسیب است، تصریح کرد: حجم زباله بسیار  بالا است و اگر شهرداری از گذشته ساماندهی می کرد و هر از چند گاهی با  خاک ریزی و آهک ریزی مکان دفن زباله را ساماندهی می کرد  تا آثاری از زباله دیده نشود این اتفاق ممکن بود روی ندهد. تلنبار شدن وسیع زباله بحران زا است و باید بحران مدیریت شود. باید برای ایجاد کارخانه کمپوست و زباله سوز درخواست داده شود و نباید منتظر اتمام کارخانه نیروگاه زباله نوشهر ماند، زیرا با توجه به کمبود اعتبارات شاید اتمام آن سال ها به طول بینجامد. تا اتفاق بعدی و جدی تری روی نداده است باید اقدام جدی صورت گیرد. باید محل  دفن زباله  خاک ریزی  آهک  ریزی  شود.  همچنین  ایجاد  فاصله استاندارد  بین زباله ها، دیوار کشی، فنس کشی و ایجاد فاصله با درختان از ضروریات است.

زندی با اعلام اینکه این اقدام نیازمند حمایت و کمک همه دستگاه ها است، بیان کرد: در زمینه مهار آتش سوزی همه دستگاه ها اعم از شهرداری های اطراف و منابع طبیعی خوب وارد شدند و همه همکاری مناسبی داشتند. برای رفع نگرانی از حریق مجدد باید اطراف محل دفن زباله محصور شده  و خاکریزی صورت گیرد و در میان آن نیز در چند نقطه مسیر ماشین رو باشد تا راه دسترسی آسان باشد.

وی با تاکید بر نظارت کامل محیط زیست شهرستان در روند اقدامات موثر در محل دفن زباله، گفت: ماشین آلات سنگین نیاز است و همه دستگاهها از جمله راه و شهرسازی، امور آب و ادارات دیگر  ماشین آلات سنگین خود  را در اختیار شهرداری قرار دهند تا  ظرف مدت کوتاه  مشکل رفع شود.

علیرضا طاهری‌نسب، شهردار چالوس با اشاره به اینکه برای رفع مشکل دپو زباله در منطقه جنگلی پلهم‌کوتی چالوس نیاز به همکاری دیگر ادارات و نهادها است، گفت: شهرداری به‌عنوان متولی امور شهری هیچ گاه راضی به تخریب طبیعت و زشت کردن زیبایی‌های آن نبوده اما در حال حاضر و همانند گذشته چاره‌ای جز اعمال روش سنتی برای دفن و دپو کردن زباله‌ها وجود ندارد. از اصولی‌ترین و بهترین روش رفع مشکل دفع و دپو زباله در طبیعت، احداث کارخانه زباله‌سوز است که با توجه به نشست‌هایی که به همت فرماندار در کمیته پسماند استان داشتیم مجوز این کارخانه بنا بر رعایت شرایطی برای چالوس مهیا شد.

وی افزود: نیاز است برای احداث کارخانه زباله‌سوز اداراتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست همکاری لازم را انجام دهند تا بتوان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار در آینده ای نزدیک شاهد ایجاد این کارخانه بود. با توجه به‌تولید گاز در محل دفن زباله احساس خطر آتش‌سوزی وجود داشت اما با تقسیم نیروهای امدادی و آتش‌نشانی توانستیم در مهار آتش و عدم سرایت آن به جنگل خوب عمل شود.

نابودی 10 هکتار از جنگلهای چالوس بر اثر شیرابه زباله

عبدالرضا سنگاری، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران نوشهر نیز بحران زباله را از دغدغه های شمال کشور دانست و گفت:  زباله در حوزه چالوس از همه مناطق حادتر است و باید در این مورد مدیریت بهتری صورت گیرد. اداره کل منابع طبیعی در گذشته برای اختصاص 2 هکتار زمین جهت دفن زباله چالوس  و ساماندهی زباله برای شهرداری موافقت کرده بود. در حال حاضر  بالغ بر 10 هکتار از جنگل آسیب دیده است و  شیرابه حاصل از زباله  مسئله اصلی  زیست محیطی و صدمه به درختان است که باید جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: زباله در مکان فعلی آتش زیر خاکستر است و نباید به مهار فعلی آن  خوشبین بود،  عمق آتش به قدری است که هر چه آب ریخته شود آتش مهار نمی شود چون حرارت در عمق است و گرمای هوا آن را تشدید می کند. شیشه در میان زباله خود عامل حریق است. زباله فعلی انبار باروتی است که شرایط را برای انفجار دارد و با کوچکترین جرقه و کبریت ممکن است مجدد مشتعل شود.

سنگاری با اشاره به اینکه در حال حاضر نباید دنبال مقصر بود اظهار کرد: تیر پیکان به سمت منابع طبیعی و محیط زیست است و باید همه دست به دست هم دهند تا مشکل برطرف شود.

وی، آتش بُر را  نیاز اساسی محل دفن زباله چالوس دانست و خاطرنشان کرد: مسیر سه تا 4 کیلومتر دفن زباله چالوس  فاجعه آفرین  است حتی بوی زباله موجب آزار و اذیت مردم  است و نیز  موجب آلودگی رودخانه چالوس می شود. جنگل در معرض خطر شدید است و صحنه و نمای زشت زباله موجب ناراحتی زیادی می‌شود. باید همه دست به دست هم دهند تا مشکل برطرف شود.

 در دره های مشرف محل دفن زباله چالوس حدود 200 کامیون زباله ریخته شده است

مهرداد خزایی پول، رئیس منابع طبیعی چالوس با اشاره به اینکه حدود 20 سال قبل طبق توافق با محیط زیست 5000 متر برای دفن  زباله تحویل شهرداری شد، اظهار کرد:  امروز این رقم  به 8 هکتار رسیده است و 2 هکتار از جنگل نیز بر اثر آتش سوزی آسیب دیده است. در گذشته نیز شاهد آتش سوزی در منطقه بودیم. در سال 88  نیز آتش سوزی به جنگل سرایت کرد و در این مورد نباید شهرداری را به تنهایی مقصر دانست. بعد از 20 سال انباشت زباله و حجم بالای آن موجب تولید گاز متان می شود و این امر موجب آتش سوزی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود  300 متر آتش بُر در کنار دره زده شد و ادامه آن نیازمند حمایت  مالی است و در این خصوص شورای شهر و شهرداری چالوس  نیز باید کمک کنند.

خزایی با بیان اینکه فنس کشی به تنهایی کارساز نیست، تاکید کرد: خاکریزی و  آتش بُر  در اولویت قرار دارد همچنین در داخل نیز باید خیابان بندی شود تا رفت و آمد بهتر صورت گیرد. در دره های مشرف محل دفن زباله نیز حدود 200 کامیون زباله ریخته شده است که قابل دسترسی نیست و اگر آتش به آنجا سرایت کند  به این راحتی قابل خاموش کردن نیست  و خطرات چند برابری دارد بنابراین نیاز است هر چه زودتر چاره ای برای آن اندیشیده شود.

این مسئول با تاکید بر  پیگیری کارخانه بازیافت زباله، خاطر نشان کرد: زباله در عمق است و سالها روی هم تلنبار شده است و  احتمال اینکه به راحتی خاموش شود کم است. سمی بودن از دیگر دغدغه های این موضوع است و  مردم سینوا و تلاجو  که در اطراف هستند از بوی زباله و دود ناشی از آن شکایت دارند و حتی بوی نامتعارف آن تا مرزن آباد نیز سرایت کرده است.

خطر احتمالی حریق مجدد زباله ها در چالوس

ابواقاسم محمد پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس نیز با اشاره به اینکه  آتش سوزی در بخشی به صورت  عمقی و  در بخشی سطحی بوده است، اظهار کرد: تخلیه زباله با حجم بالا و پلاستیک های درون آن در اطراف پخش شد و بعد آتش سوزی به جنگل سرایت کرد.

افزود: طی سال های گذشته قرار بر این بود  آتش بُر انجام شود که صورت نگرفت و برای رفع خطر آتش سوزی مجدد باید  ظرف مدت  10 روز این مکان ساماندهی شود.

وی با ابراز نگرانی از اینکه بر اثر تابش آفتاب،  زباله ها با کوچکترین جرقه و کبریت شعله ور می شود، تصریح کرد: مکان فعلی زباله نیازمند تقویت نگهبانی است تا هر کسی وارد این مکان  نشود. اگر کار  نیمه کاره  رها شود فاجعه ایجاد آفرین است. دود ناشی از سوخت زباله که در ارتفاع قرار دارد موجب آلودگی هوا شده است بنابرای باید هر چه زودتر مدیریت شود.

مدیریت حجم بالای زباله به تنهایی از عهده  شهرداری بر نمی آید

عقیل اکبرآبادی، عضو شورای شهر چالوس  گفت: مدیریت حجم بالای زباله به تنهایی از عهده  شهرداری بر نمی آید و نیازمند همت همگانی است و باید همه دستگاه ها وارد کارشوند. نباید نوک پیکان اتهام  به سمت شهرداری گرفته شود. برای انتقال خاک دپو شده نیازمند حمل و نقل و ماشین آلات هستیم و شهرداری این تعداد ماشین آلات سنگین ندارد.

وی، مدیریت راه دسترسی و  تقویت نگهبانی  محل دفن زباله را از ضروریات ذکر کرد.

ستار طاوولی، رئیس آتش نشانی شهرداری چالوس نیز مشکل اطفای حریق را راه دسترسی عنوان کرد و گفت: برای مهار آتش ظهر روز جمعه آتش نشانی های همه شهرهای اطراف کمک کردند که جای قدردانی دارد. جاده داخل محل دفن زباله باید کارشناسی باشد. برای اطفای حریق روز جمعه 160 هزار لیتر آب مصرف شد که باتوجه به فصل گرما و کمبود آب این مقدار بسیار زیاد بوده است.

حال با توجه به بروز حریق در محل دفن زباله چالوس، زنگ خطر روشن شده است و  آنچه به نظر ضروری می رسد باید برای نجات محیط زیست و جنگل هر از چند گاهی با ریختن خاک و آهک از آلودگی به صورت موقت جلوگیری شود. تصویب و ایجاد کارخانه کمپوست در چالوس از ضروریات است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha