با شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه‌ها، امسال هم چند استان کشور تحت تاثیر بیماری تب کریمه کنگو قرار گرفتند و تا کنون نیز سه تن به دلیل این بیماری جان باخته‌اند.

هشدار درباره تب کریمه کنگو/3 فوتی از ابتدای سال

سلامت نیوز: با شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه‌ها، امسال هم چند استان کشور تحت تاثیر بیماری تب کریمه کنگو قرار گرفتند و تا کنون نیز سه تن به دلیل این بیماری جان باخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در فصل گرما احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو در دام‌هایی نظیر گوسفند، بز، شترمرغ و گاو افزایش می‌یابد و از آنجا که این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان است، در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت‌ می‌یابد. این درحالیست که تنها علامت این بیماری، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس آن هم کنه‌ها هستند.

دکتر محمدرضا شیرزادی رییس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وزارت بهداشت   درباره آخرین وضعیت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو طی امسال که از طریق دام آلوده به این ویروس منتقل می‌شود، گفت: از ابتدای امسال، 26 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو از نقاط مختلف کشور گزارش شده است. طبق این آمارها، پنج نفر در استان خراسان رضوی ، پنج نفر در استان خوزستان  و هشت مورد در سیستان و بلوچستان به این بیماری مبتلا شده‌اند. استان‌های قزوین، کردستان، کرمان و هرمزگان نیز هر کدام با یک مورد و استان مازندران نیز با چهار مورد ابتلا به تب کریمه کنگو مواجه شدند.

به گفته وی، متاسفانه سه نفر از این افراد در اثر ابتلا به بیماری فوت شده‌اند.

رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، علت بیشتر موارد ابتلا به تب کریمه کنگو را  ذبح دام مبتلا به بیماری عنوان کرد و افزود: بیشترین زمان انتقال این بیماری در دوره تابستان است. تمام موارد گزارش شده در  سال قبل 53 مورد اعلام شد که به این ترتیب، تغییر قابل ملاحظه‌ای در نرخ ابتلا به تب کریمه کنگو مشاهده نمی‌شود.

شیرزادی در ادامه تصریح کرد:  ورود ویروس به بدن دام و ابتلا به آن هیچ علامتی ندارد، به همین خاطر یک هفته ویروس داخل بدن فرد می‌ماند و بعد پاک می‌شود. در این مدت اگر دام ذبح شود، ترشحات بدن باعث انتقال بیماری می‌شوند. ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ابلاغ کردیم که به گروه‌های در معرض خطر مثل دامپزشکان آموزش دهند تا ضمن مراقبت از خود، از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

وی گفت: بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.

رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت به دامداران توصیه کرد: دامداران باید از کنه کش‌ها و همچنین سمپاشی برای پاک کردن محیط از کنه استفاده کنند.

رییس اداره بیماری مشترک میان انسان و دام همچنین درباره زمان شیوع این بیماری در کشور نیز گفت: فعالیت کنه در فصل پاییز و زمستان متوقف است. البته در برخی مناطق که چندان سرد نمی‌شوند و دمای هوا بالای 15 درجه می‌ماند، ممکن است فعالیت کنه ادامه یابد. اما اصولا در زمستان موارد ابتلا به بیماری کم است و در تابستان شایع می‌شود. کنه پس از تخم‌گذاری ویروس را به تخم خود نیز انتقال می‌دهد.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha