از سوی پویش (کمپین) مردمی حمایت از زاگرس مهربان ، گروهی تلگرامی به منظور اعلام حمایت و پیوستن به "پویش نجات میان رودان" از طریق اعتراض به کشور ترکیه برای رعایت حق آبه زیستی رودخانه ها و تالاب های پائین دست و باز کردن سدها ایجاد شده است.

سلامت نیوز:از سوی پویش (کمپین) مردمی حمایت از زاگرس مهربان ، گروهی تلگرامی به منظور اعلام حمایت و پیوستن به "پویش نجات میان رودان" از طریق اعتراض به کشور ترکیه برای رعایت حق آبه زیستی رودخانه ها و تالاب های پائین دست و باز کردن سدها ایجاد شده است.

به گزارش سللامت نیوز به نقل از سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گفته می‌شود که سد آتاترک و دیگر سدهای ترکیه که از جاری شدن آب دجله و فرات در عراق و سوریه جلوگیری می‌کند یکی از عوامل اصلی گرد و غبار در ایران و مشکلات سیاسی و اجتماعی عراق و سوریه است.


این کمپین توسط هومن خاکپور - فعال محیط زیست و عضو شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور، فاطمه ظفرنژاد - کارشناس و پژوهشگر آب و توسعه پایدار، محمد درویش - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و حمیدرضا خدابخشی - معاون طرح توسعه شبکه آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان آغاز شده است.

هومن خاکپور - فعال محیط زیست و عضو شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه تا به حال 3500 عضو حقیقی و 200 تشکل محیط زیستی عضو این کمپین شده‌اند گفت: فعلا تنها فعالان محیط زیست و تشکل‌های محیط زیستی عضو این کمپین شده‌اند.
وی ادامه داد: در فاز بعدی ما سعی داریم تا این کمپین را به میان مردم عادی ببریم تا سطح حساسیت عمومی نسبت به این موضوع افزایش یابد چرا که بعضی افراد آگاهی زیادی در مورد مسایل زیست محیطی ندارند و اگر هم آگاهی داشته باشند حساسیتی نسبت به این مساله ندارند.

وی افزود: پی بردن به این مسئله که سدهای ترکیه دبی رودخانه‌های دجله و فرات را کاهش داده است اصلا سخت نیست و حتی ترکیه قصد دارد تا تعداد سدهای خود را افزایش داده و تا پایان سال 2016 تا 1.5 هکتار از اراضی خود را زیر کشت ببرد.

وی که بیش از یک دهه فعالیت در حوزه محیط زیست در سوابق خود دارد ادامه داد: این عمل کشور ترکیه با کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی UNCCD و با بیانیه رعایت حقوق جوامع بومی UNDRIP که خودش هم نسبت به آنها متعهد است مغایرت دارد.

وی در پایان اظهار داشت: ترکیه موظف است تا با در نظر گرفتن حق‌آبه زیستی دو رود دجله و فرات و حق‌آبه‌های پایین دست این مشکل را حل کند و مازاد آب این دو رود را به پروژه‌های توسعه‌ای کشورش اختصاص دهد.

فاطمه ظفرنژاد - کارشناس و پژوهشگر آب و توسعه پایدار با بیان این که ترکیه در حوزه آناتولی جنوبی یعنی سرشاخه‌ رودهای عراق و سوریه حدود ۱۵ سد ساخته است افزود: تنها یکی از این سدها آتاترک است که نزدیک به ۵۰ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد که این میزان از گنجایش ۶۵۰ سدی که ما ساخته‌ایم بیشتر است!

وی ادامه داد: این ۱۵ سد روی سرشاخه‌های دجله و فرات ساخته شده و همراه با سد آتاترک که روی سرشاخه اصلی ساخته شده تمام آب دجله و فرات را می‌گیرد.

وی با اشاره به این که رود فرات از ترکیه وارد سوریه می‌شود و سوریه را طی می‌کند و وارد عراق می‌شود و به تالاب هورالعظیم می‌رسد ادامه داد: در عین حال رود دجله مستقیما از ترکیه وارد عراق می‌شود و عراق را آبیاری می‌کند و سرانجام به تالاب هورالعظیم می‌رسد. البته از ایران هم کرخه وارد هورالعظیم می‌شود و این سه رودخانه تالاب هورالعظیم را سیراب می‌کنند اما عمده آب ورودی به این تالاب مربوط به دجله و فرات است و کرخه دبی خیلی کمتری دارد.

وی ادامه داد: وقتی این سرشاخه‌ها را بستند تمام اراضی کشاورزی سوریه با مشکلات عدیده رو به رو شد و خشکسالی روستاها را خالی کرد که بخش مهمی از معضلاتی که در این سال‌ها به وجود آمد نیز به همین دلیل است. ترکیه، از این طرف هم، آب دجله را به عراق بسته و مقدار آب بسیار کمی را رها می‌کند که نه تنها به تالاب هورالعظیم نمی‌رسد بلکه در خود عراق هم مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است.

حال باید دید با وجود چنین حرکت مردمی چطور میتوان از وقوع مشکلات بیشتری در زمینه های سیاسی اجتماعی و زیست محیطی در سه کشور عراق، سوریه و ایران جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha