بسیاری از متخصصان پوست در حال حاضر توصیه می کنند که با مصرف مکمل های ویتامین B در حالی که در معرض خطر هستند، می توان جذابیت پوست را برای حشرات گزنده کمتر کرد. بنابراین، توصیه می کنیم ویتامین B کمپلکس، 2 قرص دو بار در روز، یا ویتامین B-1،صدمیلی گرم در روز، راه خوبی برای کمک به کاهش خطر گزش باشد.

با مصرف این ویتامین‌ از نیش پشه در تابستان در امان باشید

چی بخورم تا پشه ها نیشم نزنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مسکیتو مگنت، این مواد غذایی دافع پشه را می توان به راحتی در رژیم غذایی عادی خود گنجانید تا با نیش حشرات خود مبارزه کنید.

سیر و پیاز

شاید سیر شناخته شده ترین ماده غذایی است برای جلوگیری از پشه گزیدگی استفاده می شود. این ماده غذایی ترکیبی به نام آلیسین را آزاد می کند که هنگام مصرف از طریق منافذ شما آزاد می شود.

آلیسین با رایحه طبیعی بدن شما تداخل پیدا می کند، بنابراین به شما کمک می کند از پشه گزیدگی در امان بمانید. پیاز و سایر اعضای این خانواده گیاهی مانند تره، موسیر و پیازچه نیز هنگام مصرف آلیسین تولید می کنند، بنابراین می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

از آنجایی که آلیسین هر چه مدت طولانی تری در معرض گرما قرار گیرد کاهش می یابد، بسیاری از افراد پیشنهاد می کنند که این روش دفع کننده زمانی بهترین کارایی را دارد که این غذاها به صورت برش خورده و خام مصرف شوند.

سیر

بیشتر بدانید: درمان های خانگی برای نیش پشه

سرکه سیب

سرکه سیب سال ها است که ببه عنوان دافع پشه طبیعی رایج بوده است.سیب سیب نیز با تغییر رایحه طبیعی بدن شما عمل می کند و باعث می شود که شما برای آن پشه های مزاحم کمتر جذاب باشید.

بسیاری از منابع ادعا می کنند که مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق نشده حداقل یک بار در روز همان چیزی است که برای دور نگه داشتن پشه ها برای همیشه لازم است. برای تجربه لذت بخش تر، می توانید دوز آن را با عسل مخلوط کنید.

همچنین ممکن است سعی کنید سرکه سیب را در سوپ ها، سس های سالاد خانگی و حتی نوشیدنی ها بگنجانید.  

سرکه سیب

علف لیمو

علف لیمو حاوی روغنی به نام سیترونلا است که یک دافع حشرات است و معمولاً روی پوست اعمال می شود یا به اشکال دیگر استفاده می شود. نشان داده شده است که خوردن علف لیمو نیز مزایای مشابهی را ارائه می دهد.

این گیاه معطر بوهای طبیعی بدن شما را پنهان می کند و همین امر شناسایی شما را برای پشه‌ها سخت‌تر می‌کند.

علف لیمو به طور مکرر در بسیاری از سبک های آشپزی استفاده می شود و افزودنی عالی برای سوپ ها  است.

علف لیمو

فلفل چیلی

کپسایسین، ترکیب قوی و مولد گرما، عنصر فعال فلفل چیلی است که تندی خاص آن را ایجاد می کند. کپسایسین برای بسیاری از گونه ها محرک است، به همین دلیل است که هنگام خوردن آن احساس سوزش می کنید.

 از آنجایی که کپسایسین بسیاری از انواع حشرات را دور می کند، به عنوان یک حشره کش طبیعی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود.

علاوه بر این، پشه‌ها با بویی که با خوردن غذاهای حاوی کپسایسین آزاد می‌کنید دفع می‌شوند.

آنها به طور معمول در  سس تند، پیکو د گالو و سایر سالساها و همچنین بسیاری از غذاهای دیگر بر پایه گوجه فرنگی استفاده می شوند.  

فلفل چیلی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از چندین غذای غنی از تیامین است که به عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می شود. بسیاری از مردم پیشنهاد می کنند که رژیم غذایی سرشار از تیامین می تواند در جلوگیری از پشه گزیدگی و دور کردن برخی حشرات دیگر بسیار موثر باشد.

اگر همچنان پشه گزیدگی دارید، می‌توانید آب گوجه‌فرنگی‌های باقی‌مانده‌تان را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا خارش متوقف شود!

گوجه فرنگی به راحتی می تواند در برنامه غذایی روزانه شما گنجانده شود. برخی از غذاهای دلخواه ساده مانند سوپ گوجه فرنگی و سالادهای تازه را امتحان کنید، یا پاستای مورد علاقه خود را با سس گوجه فرنگی خوشمزه پر کنید.

گوجه فرنگی

گریپ فروت

این میوه آبدار نه تنها منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است، بلکه به عنوان یک میوه دافع پشه ها و حشرات شناخته شده است و همچنین در برابر کنه ها نیز موثر عمل می کند. در برخی منابع نیز تایید شده  است که ممکن است حشرات دیگر مانند ساس و شپش سر را نیز دفع کند.

این خاصیت گریپ فروت، به دلیل ترکیبی به نام نوتکاتون است که هم به عنوان حشره کش و هم به عنوان آفت کش طبیعی استفاده می شود.

مرکبات می توانند یک مکمل عالی به برنامه غذایی روزانه شما باشند. سعی کنید قبل از شروع روز، نصف گریپ فروت را برای صبحانه بخورید یا آن را با سایر مرکبات ترکیب کنید تا یک سالاد میوه تازه درست کنید. 

گریپ فروت

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس به روشی مشابه گوجه فرنگی عمل می کنند. همه این غذاها سرشار از تیامین هستند و در صورت مصرف بویی تولید می کنند که باعث دفع حشرات می شود.

لوبیا و عدس را می توان تقریباً به هر چیزی اضافه کرد. چه از آنها به عنوان یک غذای جانبی برای تکمیل غذای خود استفاده کنید، چه غذاهایی مانند هوموس درست کنید یا آنها را به غذاهای تند مورد علاقه خود مانند فلفل قرمز یا بوریتو اضافه کنید، این حبوبات محبوب راهی عالی برای تقویت وعده های غذایی شما و محافظت از شما در برابر پشه ها هستند.

عدس خام

پشه ها از چه بوهایی متنفرند؟

رایحه های طبیعی هم وجود دارد که به دفع پشه ها کمک می کند:

  • میخک
  • سدر
  • اسطوخودوس
  • اکالیپتوس
  • نعناع تند
  • رزماری
  • لیمو

بیشتر بدانید: چرا برای پشه ها جذاب می شویم؟

مصرف «ویتامین B1» اولین راهکار برای جلوگیری از نیش زدن پشه ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت دکتر، به نظر می رسد برخی افراد مستعد گزش توسط حشرات، به ویژه پشه ها  هستند.

بسیاری از متخصصان پوست در حال حاضر توصیه می کنند که با مصرف مکمل های ویتامین B، می توان جذابیت پوست را برای حشرات گزنده کمتر کرد. بنابراین، توصیه می کنیم ویتامین B کمپلکس، دو بار در روز، یا ویتامین B1

100میلی گرم در روز مصرف کنید.

این توصیه علاوه بر رعایت اقدامات احتیاطی معمول توصیه می شود. همه ما باید از خود در برابر گزش به ویژه در کشورهایی که حشرات ناقل بیماری خاص مانند مالاریا یا ویروس زیکا که اخیراً منتشر شده، محافظت کنیم. از پوست خود با مواد دافع حشرات مناسب محافظت کنید و در صورت لزوم داخل یک توری ضد حشرات بخوابید. حشرات بیشتر در شب فعال هستند، به ویژه در کشورهای خارجی.

ویتامین ب۱ در مواد غذایی مثل کلم، بادمجان، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، پیاز، بروکلی، لوبیاسبز، کدو حلوایی، اسفناج و کلم پیدا می‌شود.در صورت وجود مقادیر کافی در بدن، این ویتامین باعث ترشح بویی شبیه عمل “تخمیر” برای پشه‌ها می‌شود و دیگر برای آن‌ها جذاب نخواهید بود و از شما دور می‌شوند.

آدم‌ها قادر به استشمام این بو نیستند.

اگر نیازتان فوری است میتوانید از مکمل هایی که به صورت قرص است استفاده کنید.

آیا «ویتامین E» هم برای نیش پشه مفید است؟

ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدان و یکی از بهترین درمان ها برای نیش پشه است. ویتامین E برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و رشد سلول‌های جدید پوست با افزایش گردش خون ما کار می‌کند.

با مصرف این ویتامین‌ از نیش پشه در تابستان در امان باشید

چرا پشه ها بعضی افراد را بیشتر نیش میزنند؟

غلظت‌های بالای استروئید یا کلسترول روی سطح پوست، هم‌چنین افرادی که اسیدهای خاص بیشتری مثل اسید اوریک تولید می‌کنند باعث جذب بیشتر پشه‌ها می‌شوند. این مواد حس بویایی این حشرات را تحریک می‌کند.

طبق گفته متخصصان، افرادی که مقدار بالایی کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند، مثلا در موارد بارداری یا اضافه وزن، پشه‌ها را به خود جلب می‌کنند.افرادی که اضافه وزن دارند یا باردار هستند برای پشه ها مانند آهن‌ربا عمل می‌کنند.
اگر کنار آتش بنشینید و یا بیرون از خانه با توپ بازی کنید هم کربن دی اکسید بیشتری تولید می‌کنید در نتیجه طعمه مناسبی برای پشه ها هستید.

پشه ها چه میوه ای را دوست دارند؟

موز و آووکادو، این دو میوه هر دو غنی از پتاسیم هستند. مصرف پتاسیم منجر به تولید اسید لاکتیک می شود که آهنربای پشه نیز شناخته شده است.پس سعی کنید در جایی که احساس میکنید بیشتر در معرض گزش پشه ها هستید موز یا آواکادو مصرف نکنید.

بیشتر بدانید: چرا پشه ها فقط بعضی افراد را نیش می زنند؟



بیماری های خطرناکی که پشه‌ها ممکن است به انسان‌ها منتقل کنند

  • تب زرد – که باعث لرز، زردی و استفراغ می‌شود.
  • چیکونگونیا – باعث کهیر، درد مفاصل، و حالت تهوع می‌شود.
  • ویروس خرگوش پابرفی – می‌تواند موجب استفراغ، کهیر و سرگیجه شود.
  • لاکراس آسنفالیت یا التهاب مغز – منجر به حالت تهوع و تب می‌شود.
  • مالاریا – باعث تب و لرز و استفراغ می‌شود.
  • زیکا – با نقص‌های مادرزادی در ارتباط است.
  • ویروس جیمزتاون – می‌تواند موجب علائم آنفولوانزا شود.
  • دانگ (تب استخوان‌شکن) – موجب تب همراه خونریزی می‌شود.
  • نیل غربی – باعث کهیر، تب، درد مفاصل و استفراغ می‌شود.
  • تب دره نشستی – موجب آسیب به چشم‌ها، سرگیجه و ضعف می‌شود.


فقط در ایالات متحده ۱۷۵ نوع پشه‌ی مختلف وجود دارد، و به همین خاطر است که باید یاد بگیرید چگونه از خود و خانواده‌تان در مقابل این حشرات مضر محافظت کنید.

با مصرف این ویتامین‌ از نیش پشه در تابستان در امان باشید

یک اسپری خانگی برای جلوگیری از گزش پشه ها بسازید

راه‌های گوناگونی برای ساخت اسپری خانگی خود وجود دارد که شامل سرکه‌ی سیب طبیعی و جعفری تازه است.

  1. یک مشت جعفری تازه بردارید و در هاون بکوبید،
  2. کمی سرکه سیب طبیعی در آن بریزید.
  3. آنها را باهم له کنید و مخلوط را برای چند ساعت رها کنید.
  4. آن را صاف کنید و محلول حاصل را درون یک بطری اسپری ریخته و در یخچال بگذارید.
  5. اگر می‌خواهید بوی آن را قویتر کنید می‌توانید برای معطر شدن مقداری روغن گیاهی اضافه کنید.
  6. این اسپری دفع کننده کاملا بی خطراست، و به هیچ وجه سمی نیست و برای کودکان هم اثرات منفی ندارد.

با مصرف این ویتامین‌ از نیش پشه در تابستان در امان باشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha