وزیر بهداشت با بیان این كه بروز موارد آنفلوآنزای نوع «آ» در كشور كاملا فروكش كرده است، گفت: طبق پروتكل جدید سازمان جهانی بهداشت، موارد مرگ بیماری آنفلوآنزا «آ» در كشور به احتمال زیاد از 140 مورد اعلام شده، كمتر است.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه بازدید از مركز غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی، گفت: علاوه بر فروكش كردن موارد بروز آنفلوآنزای نوع A در كشور، موارد مرگ به دلیل این بیماری نیز نداشتیم.

بر اساس پروتكل جدید WHO؛ تعداد موارد مرگ به دلیل آنفلوآنزا«آ» در كشور از 140 مورد كمتر است

وی افزود: پروتكل سازمان جهانی بهداشت در مورد گزارش دهی موارد مرگ آنفلوآنزا نوع «آ» تغییر كرد و اعلام شده تنها مواردی كه به دلیل آنفلوآنزا نوع آ فوت كرده‌اند، گزارش شوند. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد كه تعداد بسیاری از 140 مورد مرگ اعلام شده به دلیل آنفلوآنزای نوع آ در كشور، از جمله مواردی بودند كه بر اثر بیماری زمینه‌ای فوت كرده‌اند. به این ترتیب در این امر تجدید نظر می‌شود و به احتمال زیاد تعداد موارد مرگ به دلیل آنفلوآنزا نوع «آ» از 140 مورد كمتر خواهد بود.

حدود 60 درصد مردم كشور از افزایش وزن رنج می‌برند

80 درصد ایرانیان از ورزش غافلند

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به مطرح شدن بیماری‌های غیرواگیر و از جمله دیابت در دنیا و لزوم پیشگیری از این بیماری‌ها، گفت: حدود 11 درصد مردم كشور به دیابت مبتلا هستند. همچنین حدود 12 درصد مردم كشور دچار اختلال آزمایش قند خون بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت در آینده قرار دارند.

وی با بیان این كه حدود 60 درصد مردم كشور از افزایش وزن رنج می‌برند، افزود: حدود 3 تا 4 درصد مردم كشور از افرادی هستند كه در مقطعی از زندگی خود به سكته قلبی دچار شده‌اند و حدود 25 درصد ایرانیان بویژه افراد بالای 30 سال نیز در زمانی از عمر خود مشكلات قلبی را تجربه كرده‌اند. بنابراین رعایت مسایل مربوطه تغذیه صحیح و شیوه زندگی لازم است.

وزیر بهداشت با استناد به بررسی‌های انجام شده، گفت: تنها 20 درصد ایرانیان ورزش منظم دارند و 80 درصد مردم كشور از این امرغافلند. این در حالی است كه حدود 90 درصد افراد كشور مطمئن هستند كه ورزش به نفع آنهاست.

سهم ناچیز لبنیات و شیر در سبد غذایی ایرانیان

لزوم ورود ریزمغذی‌ها به مواد غذایی به منظور جلوگیری از بروز بیماری‌ها

وی با تاكید بر لزوم پیشگیری از بروز بیماری‌ها در رابطه با بیماری پوكی استخوان گفت: به منظور پیشگیری از پوكی استخوان مواد غذایی حاوی كلسیم مانند شیر، ماست و لبنیات در رژیم غذایی افراد به میزان كافی باید وجود داشته باشد. این در حالی است كه متاسفانه لبنیات و شیر در رژیم‌های غذایی ایرانیان جایگاه چندانی ندارد. در مجموع توصیه می‌شود شیر، ماست و لبنیات از سنین كودكی در رژیم‌های غذایی قرار گیرد و روزانه دو تا سه لیوان شیر مصرف شود.

دكتر دستجردی در این باره ادامه داد: علاوه بر آن، وزارت بهداشت و صنایع غذایی وظیفه دارند كه مواد ریزمغذی را وارد مواد غذایی كنند؛ به عنوان مثال لازم است كه كلسیم و ویتامین D به شیر اضافه شود. با وارد كردن ریزمغذی‌ها به مواد غذایی می‌توانیم از بیماری‌هایی مانند پوكی استخوان پیشگیری كنیم. این امر از مواردی است كه نیاز به درمان را در آینده كاهش می‌دهد.

وی در رابطه با سلامت شیرهای مصرفی در كشور، گفت: شیرهای تولید شده توسط كارخانه‌های پاستوریزه از سلامت لازم برخوردارند، اما مواردی كه خارج از بازار و به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند قطعا مشكلات سلامتی را به دنبال خواهند داشت.

وزیر بهداشت گفت: شیرهای مصرفی در كشور از نظر آزمایش‌های آفلاتوكسین مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما معضل ما در مورد غلات، حبوبات و خشكبار است كه در این زمینه نیز با انجام بررسی‌های مجدد، از مشكلات مربوط به آفلاتوكسین جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد رزیدنت‌ها، گفت: هیات‌ امنای دانشگاه‌ها موظفند متناسب با خدمات دستیاران حقوق آنها را افزایش دهند. اخیرا نیز بسیاری از هیات‌ امناها افزایش نسبی متعادلی را برای این امر در نظر گرفته‌اند كه تا حد زیادی مشكلات آنها را برطرف می‌كند. در عین حال برخی دانشگاه‌ها مواردی مانند كارانه را برا ی دستیاران خود در نظر گرفته‌اند كه این امر نیز كمكی برای مخارج زندگی آنهاست. در مجموع هیات‌ امنای دانشگاه‌ها موظفند این مسایل را درون مجموعه خود حل و فصل كنند.

وزیر بهداشت در ادامه درباره نوبت‌های طولانی مدت سی تی اسكن و ام آر آی و تجویز بیش از حد تصویربرداری از سوی برخی پزشكان، گفت: دستگاه‌های سی تی اسكن و ام آر آی بر اساس نظام سطح بندی و نظرات تخصصی كمیسیون مربوطه توزیع می‌شوند. با توجه به این كه ورود هر دستگاه‌ میلیون‌ها دلار ارز از كشور خارج می‌كند باید به میزان كافی و مورد نیاز وارد شوند. خوشبختانه بر اساس نظام سطح‌بندی اكنون مشخص است كه چه مراكزی باید سی تی اسكن یا ام آر آی داشته باشند. اگر بتوانیم سیستم ارجاع و پزشك خانواده را در كشور داشته باشیم، همه مردم بر اساس نظام ارجاع به مراكز تصویربرداری معرفی می‌شوند و به این ترتیب علاوه بر آن كه از تصویربرداری‌های بدون ضرورت جلوگیری می‌شود، شلوغی برخی مراكز نیز از بین می‌رود.

درمان دیابت نوع اول با روش سلول‌تراپی از سال آینده در كشور

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی در رابطه درمان‌های جدید دیابت، گفت: اقدامات آزمایشی سلول ‌تراپی برای بیماران دیابت نوع اول موفقیت‌آمیز بوده است و در اوایل سال آینده این درمان برای مبتلایان به دیابت نوع یك به كار گرفته می‌شود.

دكتر دستجردی در پایان در رابطه با آخرین اقدامات در جهت بیمه شدن داروی آنژی پارس گفت: از آنجا كه این دارو در درمان زخم پای دیابتی بسیار موثر است و بیماران بسیاری از آن منتفع شد‌ه‌اند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن از سوی وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha