تمام كشورها به سمت اصلاح نظام پرداخت پیش می‌روند و بهترین نظام پرداخت، نظام پرداخت بر اساس سرانه است. یعنی هرقدر سلامت گروه تحت نظر پزشك بیشتر باشد، درآمد آن پزشك بیشتر می‌شود. وقتی پزشكان ما در برابر افزایش بیمار و بیماری درآمدهای بالای 100 میلیون دارند كه بنا به تعبیر قائم‌مقام وزیر بهداشت از شیر مادر هم حلال‌تر است بدیهی است برای افزایش این درآمد حلال عمل‌های غیرواقعی و جراحی‌های غیرضروری هم افزایش یابد؛‌ موضوعی كه تاكنون هیچگاه وزارت بهداشت به آن ورود نكرده است.

وقتی پزشكان در برابر افزایش بیمار و بیماری درآمدهای بالای 100 میلیون دارند

سلامت نیوز:تمام كشورها به سمت اصلاح نظام پرداخت پیش می‌روند و بهترین نظام پرداخت، نظام پرداخت بر اساس سرانه است. یعنی هرقدر سلامت گروه تحت نظر پزشك بیشتر باشد، درآمد آن پزشك بیشتر می‌شود. وقتی پزشكان ما در برابر افزایش بیمار و بیماری درآمدهای بالای 100 میلیون دارند كه بنا به تعبیر قائم‌مقام وزیر بهداشت از شیر مادر هم حلال‌تر است بدیهی است برای افزایش این درآمد حلال عمل‌های غیرواقعی و جراحی‌های غیرضروری هم افزایش یابد؛‌ موضوعی كه تاكنون هیچگاه وزارت بهداشت به آن ورود نكرده است.


افزایش درآمد پزشكان با افزایش بیماری

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: با افشای ماجرای حقوق‌های نجومی برخی مدیران و چهره‌های دولتی، شاهد شكل‌گیری بسیاری از استعفاها و تأكید مسئولان بر برخورد با افرادی كه این حقوق‌ها را داده‌اند و گرفته‌اند بوده‌ایم.

با افشای ماجرای حقوق‌های نجومی برخی مدیران و چهره‌های دولتی، شاهد شكل‌گیری بسیاری از استعفاها و تأكید مسئولان بر برخورد با افرادی كه این حقوق‌ها را داده‌اند و گرفته‌اند بوده‌ایم. در این میان تنها فردی كه در برابر رسانه‌ای شدن دریافتی‌های چند صد میلیونی برخی افراد، ‌افشا‌كنندگان این دریافتی‌ها و جریانی را كه علیه این ماجرا ایجاد شده است  موضع گرفته و آنها را محكوم به رفتار غیر‌اخلاقی و غیر‌ارزشی كرده، ‌وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی است. قائم مقام این وزارتخانه نیز یک بار گفت که این دریافتی‌های پزشکان را از شیر مادر حلال‌تر می‌داند! اما سید حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنان هم از دریافتی‌های نجومی پزشكان دفاع می‌كند و معتقد است، كارانه پزشكان را نباید با حقوق‌های غیرمتعارف مقایسه كرد! این در حالی است كه منطق آقای وزیر در توجیه دریافتی‌های نجومی پزشكان آنقدر ضعیف است كه به هیچ وجه نمی‌تواند افكار عمومی را قانع كند و به بیان دیگر وزیر بهداشت نخستین شخصیتی است كه در ماجرای حقوق‌های نجومی دبه كرده است.


 «اینكه فیش حقوقی افراد را با شماره ملی و مشخصات آنها منتشر می‌كنند بدون آنكه در هیچ دادگاهی بررسی شده باشد اقدامی غیر‌اخلاقی، غیر‌انسانی و غیراسلامی است.» این نخستین واكنش وزیر بهداشت به موضوع افشای فیش‌های نجومی بود. وی درباره دریافتی‌های 80 میلیون به بالای پزشكان هم اینگونه توضیح داد: «در حوزه سلامت هیچ موردی از غیرقانونی بودن نداریم اگر قانون ایراد دارد باید اصلاح شود، در این حوزه پرداختی‌ها كاملاً شفاف و روشن هستند، پزشكان و پرستاران به صورت طرحی به اقصی نقاط كشور اعزام شده‌اند و با ایجاد كردن درآمد برای سیستم، بخشی از درآمد به عنوان كارانه به آنها باز می‌گردد.» به گفته قاضی‌زاده، میزان كارانه‌ها 30 تا 35 درصد است بدان معنا كه اگر پزشكی 100 میلیون تومان كار كند، حدود 30 تا 35 میلیون تومان به وی باز می‌گردد كه این در قالب حقوق نیست و هر آنچه كه پزشكان دریافت می‌كنند در قالب كارانه‌ای است كه خود ایجاد كرده‌اند.  هاشمی در اعتراض به افشای درآمد پزشكان تصریح كرد: «چرا حقیقت را نمی‌گویید در نقاط مرزی چه كسی حاضر است خدمات ارائه دهد؛ آیا فرزندان برخی‌ها حاضرند به این مناطق بروند؟ حال این یكجانبه سخن گفتن بدون اطلاع درست است؟ باید دل جامعه پزشكی به چه چیزی خوش باشد.  این پزشكان اگر نباشند كشور را چه كسی می‌خواهد جمع كند اگر روزی این افراد كار نكنند فكر كردید چه اتفاقی خواهد افتاد؟»
 
بخش پنهان حقیقت
آقای وزیر اما تنها یك بخش از حقیقتی را كه رسانه‌ها را به نگفتن آن متهم كرده است می‌گوید. این در حالی است كه بخش مهمی از حقیقت در توجیهات آقای دكتر هاشمی پنهان مانده است. اگر بخواهیم آنگونه كه وزیر بهداشت تفسیر می‌كند درآمدهای نجومی بسیاری از پزشكان را توجیه كنیم باید بسیاری از اقشار جامعه درآمدهایی به مراتب بالاتر از پزشكان داشته باشند چراكه تأثیرگذاری‌شان در امنیت و اصولاً برقراری كشور آنچنان زیاد است كه اگر نباشند دیگر نه پزشكی می‌ماند و نه بیمارستانی تا بخواهد بیمارانی را درمان كند و برای بیمارستان درآمدهای میلیاردی ایجاد شود و این درآمدهای میلیاردی را با پزشكانی كه ایجاد‌كننده این درآمدها بوده‌اند تقسیم كنند.
 
برخی مشاغلی كه باید حقوق میلیاردی داشته باشند
حقوق مهندسان هسته‌ای و صنعت موشکی و صنایع دفاعی، مخترعان و مکتشفان و دانشمندان دینی و علوم پایه را با چه معیاری باید سنجید؟ مرزبانان و نیروهای نظامی و انتظامی كه در بدترین شرایط در نقاط صفر مرزی زیر آفتاب تند تابستان و سرمای سوزان زمستان در برجك‌های دیده‌بانی ایستاده‌اند تا مبادا مرزهای كشورمان دستخوش نفوذ نیروهای بیگانه و دشمنان شود. نیروهای امنیتی كه موجب می‌شوند تا امنیتی پایدار به عنوان نخستین نیاز جامعه در كشور برقرار شود و شب و روز ندارند تا آب در دل هیچ یك از ما تكان نخورد؛ ارزش كارشان بسیار فراتر از آن است كه بخواهد با عدد، رقم، ریال و تومان ارزشگذاری شود و اگر یك پزشك در طول شبانه روز جان یك، ‌دو یا چند نفر انسان را نجات دهد هر كدام از این افراد جان هزاران نفر را كه می‌تواند با از بین رفتن امنیت و بروز تجاوز به كشور از دست برود نجات می‌دهند. بر این اساس باید حقوق‌هایی چندین میلیاردی برایشان در نظر گرفت. محیط‌بانانی كه هر از چند گاه با گلوله‌های شكارچیان غیرمجاز از پا درمی‌آیند تا گونه‌های نادر جانوری را كه میلیاردها دلار ارزش دارند حفظ و نگهبانی كنند، نیز اگر بنا باشد كارشان به عدد و رقم ارزشگذاری شود میلیاردها دلار به كشور سود می‌رسانند. پس با منطق وزیر بهداشت باید در برابر این سود‌رسانی‌شان در سودهای به‌دست آمده شریك شوند و حقوقشان چند‌صد‌میلیونی باشد در حالی كه فیش‌های حقوقی این كاركنان زحمتكش نشان می‌دهد اغلب آنها زیر خط فقرند.  حتی تحصیلكرده‌های رشته‌های غیرپزشكی كه با طرح‌هایشان موجب می‌شوند از واردات برخی از كالاها و ابزارها بی‌نیاز شویم یا با اختراعی تازه جلوی خروج میلیاردها دلار ارز را از كشور می‌گیرند هم اغلب حقوق‌هایشان در حد كارانه‌های یك پزشك نجومی نیست و فاصله درآمد یك دكترای پزشكی با یك دكترای غیرپزشكی همیشه چند ده برابر است یا حتی یك خبرنگار كه با یك گزارش، ‌تحلیل یا پیشنهادی كه ممكن است در خلال یك یادداشت یا نقد ارائه دهد، خیلی وقت‌ها می‌تواند چالش‌های بزرگی را كه میلیون‌ها و میلیاردها ریال هزینه برای كشور داشته از پیش پا بردارد اما گاهی حتی از حداقل خدمات مانند بیمه و حقوق ثابت هم برخوردار نیست در حالی كه با استدلال دكتر هاشمی باید حقوق چند ده یا چند صد میلیونی بگیرد. مددكاران اجتماعی كه در زندان‌ها، ‌كانون‌های اصلاح و تربیت و بهزیستی در موارد بی‌شمار توانسته‌اند با تلاش‌هایشان زندگی افراد بزهكار را تغییر دهند و آنها را به آغوش جامعه بازگردانند یا معلم‌هایی كه در طول عمر خدمت‌شان ده‌ها پزشك، مهندس، ‌سیاستمدار، ‌هنرمند یا كارگر زحمتكش را تحویل جامعه داده‌اند یا كارگر معدنی كه در سخت‌ترین شرایط كانی‌های ارزشمند را از دل زمین بیرون می‌كشد و ارزش افزوده فراوانی را برای كشور فراهم می‌آورد هیچ كدامشان با استدلال وزیر بهداشت درآمد متناسب با زحمات، خدماتشان را دریافت نمی‌كنند و به ازای خدمات و محصول و درآمدی كه ایجاد می‌كنند نسبت درصد بر نمی‌دارند. پس گره كار را باید در جایی دیگر جست‌وجو كرد.
 
درآمد بیشتر با بیماری بیشتر
وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال «ایرنا» كه آیا این سیستم پرداخت كارانه به همین شكل ادامه پیدا می‌كند یا ممكن است، اصلاح شود؟ گفته است:‌«این پرداخت‌ها به همین صورت ادامه پیدا می‌كند، مگر اینكه مجلس تصمیم دیگری بگیرد و این پرداخت‌ها را در قالب حقوق ببرد و به صورت یك مبلغ فیكس (ثابت) بدهند وگرنه این سیستم كه به عنوان سیستم پرداخت فی فور سرویس (fee for service) معروف است نه تنها از 22 سال قبل وجود داشته بلكه حتی از قبل از انقلاب هم به شكل دیگری وجود داشته است و در بیشتر كشورهای دنیا نیز همچنان اجرا می‌شود.» ‌این در حالی است كه پرداخت به شكل فی فور سرویس هم اكنون در بسیاری از كشورهای دنیا منسوخ شده است. در این روش پرداخت به ازای انجام خدمات درمانی صورت می‌گیرد.

عزت‌الله گل علیزاده، معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشكی در این‌باره به «جوان» می‌گوید: تمام كشورها به سمت اصلاح نظام پرداخت پیش می‌روند و بهترین نظام پرداخت، نظام پرداخت بر اساس سرانه است. یعنی هرقدر سلامت گروه تحت نظر پزشك بیشتر باشد، درآمد آن پزشك بیشتر می‌شود. بنا به تأكید وی در چنین نظامی پزشك دنبال این است كه قبل از اینكه بیمار به دنبال او بیاید عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را شناسایی كند و در سلامت، تغذیه و بهداشت محیط جمعیت تحت پوشش خود مداخله می‌كند. چنین پزشكی سعی می‌كند عوامل بیماری‌زا را در مراحل اول شناسایی و غربالگری كند. اینها هم به نفع نظام است و هم به نفع بیمار. وقتی پزشكان ما در برابر افزایش بیمار و بیماری درآمدهای بالای 100 میلیون دارند كه بنا به تعبیر قائم‌مقام وزیر بهداشت از شیر مادر هم حلال‌تر است بدیهی است برای افزایش این درآمد حلال عمل‌های غیرواقعی و جراحی‌های غیرضروری هم افزایش یابد؛‌ موضوعی كه تاكنون هیچگاه وزارت بهداشت به آن ورود نكرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    چرا راه دور برویم ؟!در همین وزارتخانه با اجرای تحول سلامت تعداد بیماران دو برابر شده اما حتی تعداد پرستاران مانند قبل است و فشار کار و شرح وظایف و مسوولیت روز به روز رو به افزایش است بطوریکه تمامی پرسنل شاغل بخصوص پرستاران ،زیر خط فقر است.حقوق یک پرستار به طور متوسط ماهی 1700000 تومان ،در حالیکه بیش از سایر کادر درمان با بیمار در تماس است.من بعنوان یک پرستار واقعا" احساس میکنم استثمار شده ام .هر روز با شرایط طاقت فرسای کار در بخش 24 تخته فقط با دو پرستار .از آلودگی بیمارستان و بیماران و احتمال ابتلا به انواع بیماریها گرفته تا مشکلات قانونی که ممکن است گریبانگیر یک پرستار شود و مشکل ترین بخش آن ارائه مراقبت صحیح و علمی در بخش و مراقبت های بعد از جراحی به بیماران و کمبود پرسنل و با همین شرایط اضافه کار اجباااری!!!این مسائل سبب شده که احساس خستگی روحی و جسمی و نارضایتی از خود داشته باشیم .به نظر شما در یک شیفت کاری با متوسط 10بیمار که سهم یک پرستار می شود،پرستار مسوول کارهایی از قبیل تحویل بیماران از شیفت قبل، دارو دادن،رسیدگی به مشکلات بیماران،انجام وظایف پزشکانی که حتی حاضر به ویزیت بیماران خود نیستند،حمایت روحی از بیماران،چک کردن اتصالات بیماران ،بررسی ناحیه عمل جراحی و دسیدگی به مشکلات اختصاصی هر بیمار ،اگر بیمار بد حاااال داشته باشد که بیچاره است.... تمام این وظایف به اضافه نوشتن مستندات بیمار و آماده کردن تجهیزات و دارو که حتما در ایستگاه پرستاری انجام میشود و وظایفی که هر روز رو به افزایش است.نا گفته نماند که زمانی برای استراحت در نظر گرفته نشده است .شما قضاوت کنید .سهم هر بیمار از مراقبت پرستاری در یک شیفت کاری چند دقیقه خواهد بود؟؟!!نتیجه این بی برنامگی عدم رضایت پرستار و بیمار بیچاره است و گناه آن به گردن مسوولین ماست!!!ما داریم به کجا میرویم؟؟؟!!واقعا" نمیدانم...
  • هیوا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 1
    پزشکان مقیم بابت هرشب 500هزار تومن و در ایام تعطیل بابت هر شب کشیک 750هزارتومان ب انها داده میشه که باز با اینکه مقیم هستند و باید در اسرع وقت بیمار را ویزیت کنند،ویزیت بیمار را میندازن برای وقتهای قبلی،،بارها نیز فقط درخواست دارویی تلفنی میدهند که طبق قانون اعتبار بخشی،تا زمانیکه پزشکی بیمار را ویزیت نکرده حق اوردر تلفنی را ندارد چرا که بیمار باید ویزیت شود و ملاک تنها مدارک پاراکلینیکی ملاک نیست،و این یک تخلف هست،اقای وزیر ک میگن دریافتی پزشکان حلال است،این نوع تخلف و دریافت ب ازای ان هم حلال است؟؟ ضمنا چرا باید از بین تمام پرسنل کادر بیمارستان فقط حقوق پزشکان نجومی باشد ،اگر بر اساس درامد است،کارگر بیمارستانی هم ک مستقیم با عفونتهای بیمارستانی در ارتباطند،پرستاران که بیشتر وقت را با مریض در ارتباطند چرا اینها حتی اضافه کارشان هم با 6 ماه تعویق ب انها پرداخت میشه،اون هم اضافه کار اجباری و بیش از 120ساعت در ماه?اگر موضوع مرز و مناطق مرزی است،تمام اقشار جامعه مستحق فیشهای نجومی اند چرا فقط پزشکان؟