رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: با توجه به میزان شکایات و تخلفات ثبت شده در سازمان نظام پزشکی کشور، آزمایشگاه‌ها کمترین میزان خطا را دارند که این خود نشان دهنده میزان رضایت مطلوب از آزمایشگاه‌های کشور است.

آزمایشگاه‌ها پیشگامان استقرار استانداردها در نظام سلامت

سلامت نیوز: رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: با توجه به میزان شکایات و تخلفات ثبت شده در سازمان نظام پزشکی کشور، آزمایشگاه‌ها کمترین میزان خطا را دارند که این خود نشان دهنده میزان رضایت مطلوب از آزمایشگاه‌های کشور است.

به گزارش سلامت نیوز،محمد رضا بختیاری با اشاره به استانداردهای آزمایشگاهی عنوان داشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی از پیشگامان استقرار استانداردها در حوزه بهداشت و درمان کشور بوده اند و به صورت داوطلبانه استانداردهای بین المللی و کشوری را در حوزه خود با صرف وقت و هزینه بسیار پیاده سازی کرده اند.

وی افزود: طی دهه های اخیر روند پیشرفت طبابت در اکثر نقاط دنیا از جمله کشورمان به گونه ای بوده است که پزشکان برای تشخیص علت یا بررسی سیر بیماری و پاسخ به درمان عموما به پاراکلینیک و بخصوص آزمایشگاه پزشکی وابسته شده اند.

بختیاری گفت: بدون اطلاعات آزمایشگاهی در حدود 70درصد موارد، امر تشخیص و درمان بیماری ها راه به جایی نمی برد. امروزه آزمایشگاه های خصوصی با استقرارسیستم های استاندارد فنی و مدیریتی و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا سهم بسزایی در نظام سلامت جامعه دارند. بدین ترتیب تعداد آزمایشگاه ها، حجم خدمات و تنوع آزمایش هایی که آزمایشگاه های تشخیص پزشکی ارائه می دهند نشانه ای از اهمیت و ضروری بودن آزمایشگاه ها است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان شکایات و تخلفات ثبت شده در سازمان نظام پزشکی کشور، آزمایشگاه ها کمترین میزان خطا را دارا بوده اند که این خود نشان دهنده میزان رضایت خوب و سراسری از آزمایشگاه های کشور است.

بختیاری تضمین کیفیت را سرلوحه و هدف فعالیت های آزمایشگاه های تشخیص طبی دانست و افزود: آزمایشگاه های تشخیص طبی در تندبادهای شدید اقتصادی اخیر مانند تحریم ها، تعرفه غیر واقعی و معوقات چندین ماهه بیمه ها هیچگاه کیفیت را نادیده نگرفته و همواره در ارتقاء هر چه بیشتر آن کوشیده اند.

رئیس انجمن رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران ضوابط جدید تمدید پروانه آزمایشگاه ها را عاملی برای اثبات کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواند: در چند سال اخیر وزارت بهداشت، سیاست های جدیدی را جهت تمدید پروانه آزمایشگاه ها اتخاذ کرده است که علاوه بر کسب 125 امتیاز بازآموزی و شرکت در سه دوره برنامه ارزیابی کیفیت خارجی به صورت سالانه، از سوی کارشناسان وزارتخانه مورد ممیزی سخت گیرانه ای قرار می گیرند.

وی گفت: لذا آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی به لحاظ رعایت استانداردهای روز دنیا و استفاده از مواد و تجهیزات با کیفیت کاملا تحت نظارت هستند و می توان این اطمینان را به همه استفاده کنندگان خدمت داد که کاملا می توانند به پاسخ آزمایشات اعتماد کامل کنند.

وی در نهایت به رفتار غیر حرفه ای برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها اشاره و بیان کرد: متاسفانه اخیرا شاهد بوده ایم که برخی از خبرگزاری ها اخباری غیر واقعی در ارتباط با کیفیت کار آزمایشگاه ها منتشر کرده بدون آنکه با منابع رسمی مانند سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی مشورت و صحت سنجی شده باشد. انعکاس اینگونه شایعات نه تنها باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد بلکه موجب دلسردی صنف خدوم آزمایشگاهی کشور که همواره کیفیت را سرلوحه فعالیت های خود قرارداده، می گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha