رییس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران،عدم استقبال از داروهای گیاهی را نه به علت عدم تمایل مردم به مصرف آنها بلكه عمدتا به علت عدم آشنایی پزشكان با این داروها برشمرد و افزود: علت آن را باید در آموزش پزشكی كشور جستجو كرد كه توجه زیادی به منابع طبیعی، طب سنتی و داروهای گیاهی نمی‌شود.

دكتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تولید 2 داروی گیاهی آیمود(موثر در درمان ایدز) و آنژی پارس (موثر در درمان زخم پای دیابتی) اظهار كرد: همچنین بسیاری از داروهای معروف شیمیایی اعم از داروهای ضد سرطان و قلبی عروقی منشا گیاهی دارند.

وی با بیان اینكه میزان مصرف داروهای گیاهی حتی در كشورهای بسیار پیشرفته‌تر بیش از ایران است، افزود: به عنوان مثال در كشورهای اروپایی حداقل 10 و در برخی از كشورها حداقل 25 درصد از كل بازار دارویی آنها به داروهای گیاهی و طبابت با فراورده‌های گیاهی و طبیعی اختصاص دارد.

رییس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران به تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی ایران اشاره و از آن به عنوان پتانسیل مناسب برای ایران یاد كرد و با اظهار تاسف از این كه سهم داروهای گیاهی در ایران فقط 3 تا 5 درصد است، افزود: این در حالی است كه عوارض جانبی داروهای گیاهی كمتر و سازگار زیستی آنها بیش از داروهای شیمیایی است.

دكتر دیناروند با انتقاد از سهم اندك (3 تا 5 درصدی) داروهای گیاهی در كشور، گفت: در دوران تصدی مسئولیتم تلاش كردم تا با راه اندازی طب و داروسازی سنتی به این مقوله بیشتر توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha