جنگل‌های هیركانی شمال كشور همچنان با بی‌توجهی سازمان متولی، مورد دخل و تصرف واقع می‌شوند، این در حالی است كه مقام معظم رهبری در پیام اسفندماه خود تاكید داشتند كه حتی برای ساخت حوزه علمیه هم نباید جنگل را تصرف كرد.

حصاركشی و تصرف هشت هكتار از جنگل‌های هیركانی كبودوال

سلامت نیوز: جنگل‌های هیركانی شمال كشور همچنان با بی‌توجهی سازمان متولی، مورد دخل و تصرف واقع می‌شوند، این در حالی است كه مقام معظم رهبری در پیام اسفندماه خود تاكید داشتند كه حتی برای ساخت حوزه علمیه هم نباید جنگل را تصرف كرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این‌بار هشت هكتار از بكرترین جنگل‌های هیركانی «كبودوال» در شرق گلستان توسط آب منطقه‌ای استان حصاركشی شده است. مسوولان منابع طبیعی گلستان می‌گویند كه فنس كشی‌ها برای جلوگیری از غرق شدگی شهروندان در مخزن سد انجام شده اما واقعیت این است كه فنس‌ها از مخزن سد كیلومترها فاصله دارند و تا دل جنگل امتداد یافته‌اند. اتفاقا فنس‌های مقابل مخزن سد با اعتراض فعالان محیط زیست علی آباد و حكم دادستانی جمع شده است. فنس‌های باقیمانده اما هیچ ارتباط جغرافیایی با دریاچه سد نداشته و مانند موارد مشابه، بیشتر به تصرفاتی شباهت دارند كه به مرور زمان منجر به مالكیت و تصرف اراضی جنگلی می‌شود. در همین حال مسوولان آب منطقه‌ای حاضر به پاسخگویی و دادن توضیح در این باره نبوده و پاسخی نداده‌اند.
به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این برنامه كه هر سازمان، نهاد و موسسه، بخشی از جنگل را برای خودش حصاركشی كرده تا مهمانسرا و هتل بسازد به یك رویه در برخی دستگاه‌ها تبدیل شده و خطری جدی برای منابع ملی و جنگل‌های شمال كشور به حساب می‌آید، با این حال، سازمان جنگل‌ها بدون توجه به این مدل تصرفات، تنها به دادن آمارهایی از خلع ید منابع ملی البته صرفا از دست مردم محلی و روستایی دلخوش كرده است و در مقابل، در برخورد با سازمان‌ها و موسسات دولتی و افراد پرنفوذ به‌شدت مسامحه كاری می‌شود.

تصرف و دوبخشی شدن جنگل
شهروندان شرق گلستان در آخرین روزهای فروردین امسال با حصارهای آهنی و بدمنظره‌ای مواجه شدند كه در اطراف دریاچه سد كبودوال كشیده شده بودو راه دسترسی شهروندان را به حاشیه امن سد كه مكان گردشگری بود می‌بست. همان سدی كه به خاطر ساختش ٧٢ هكتار از بكرترین رویشگاه‌های هیركانی شمال ایران با وجود هشدار كارشناسان، با فشار وزارت نیرو و مجوز سازمان جنگل‌ها و به نام تامین آب كشاورزی منطقه پاكتراشی شد و با این همه، شرق گلستان همچنان با بی‌آبی و تنش شدید آبی دست به گریبان است.  این منطقه كه در بخش شرقی سد كبودوال واقع شده دارای جنگل‌های انبوه پهن برگ خزری و گونه‌های منحصر به فرد انجیلی، توسكا، ممرز، آزاد بوده كه زیستگاه حیات وحش از جمله شوكا، مرال، گراز، روباه، قرقاول و... نیز محسوب می‌شود.

قرق اختصاصی جنگل
 این در حالی بود كه قبلا حصارهایی برای امنیت شهروندان و مقابله آنان از خطر غرق شدگی در اطراف سد نصب شده بود كه هنوز هم در آن مكان قرار دارد. به نظر می‌رسید این حصار با هدف دیگری كشیده شده است. معتمدان شهر و فعالان محیط زیست خواستند با مذاكره مساله را حل كنند و وقتی ناامید شدند كار به اعتراض كشید. شهروندان به شهرداری و شورای شهر رفتند و از مسوولان خواستند كه مساله را پیگیری كنند.


ابوالفضل پاكدامن نایب‌رییس شورای شهرعلی آبادكتول در این باره گفت: «از شواهد ماجرا كاملا پیدا است كه عده‌ای می‌خواهند بخشی از منابع جنگلی ملی را در قرق خودشان در بیاورند؛ ما با این كار برخورد كردیم و با حكم دادستانی بخش جلویی فنس‌ها را برداشتیم، اما فكر می‌كردیم كه حتما آب منطقه‌ای با محكوم شدن توسط دستگاه قضایی، خودش بقیه فنس‌ها را برمی‌دارد كه متاسفانه این‌گونه نشد.»
او در ادامه با اشاره به اینكه چون سد كبودوال در حریم شهرعلی آباد قرار گرفته شهرداری و شورا به این مساله ورود پیدا كردند، گفت: «در روزهای شروع عملیات فوق، شهردار چندین مرتبه به آب منطقه‌ای هشدار داد اما آنها توجهی نكردند و شبانه به حصاركشی ادامه دادند. بالاخره به دلیل اعتراض‌های فراوان شهروندان، كار به صحن شورا و سپس دادستانی كشیده و با حكم و حضور شخص دادستان علی آباد، حصارها با حضور معاون استاندار و مدیران برداشته شد. اما مسوول برخورد با فنس‌های داخل جنگل، اداره كل منابع طبیعی است.
تصرف و جنگل خواری طی سال‌های اخیر در كشور به‌شدت رواج یافته است؛ تا جایی كه چندی پیش مهرداد بائوج لاهوتی، نایب‌رییس فراكسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس ضمن انتقاد از افزایش تخریب جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ ملت گفت كه «افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل‌ها در ایجاد شرایط تصرف اراضی جنگلی و جنگل‌خواری سهم بسزایی دارند. » این قاعده در بسیاری از زمین‌خواری‌ها و تخلف‌های حوزه اراضی ملی مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد مسوولان منابع طبیعی برخی استان‌ها نیز هنگامی با این تخلف‌ها برخورد می‌كنند كه دیگر كار از كار گذشته است و برخوردشان نیز صرفا نمایشی و رفع تكلیف است نه ممانعت از تصرف اراضی ملی.

اصرار مسوولان منابع طبیعی
اما ابوطالب قزل سوفلو، مدیركل منابع طبیعی استان گلستان می‌گوید كه فنس‌ها صرفا برای ممانعت از غرق شدن شهروندان در دریاچه سد كشیده شده و مجوز این حصاركشی نیز به آنان داده شده است. او با وجود توضیح خبرنگار « اعتماد» درباره فاصله چند هكتاری فنس‌ها با سد كبودوال ضمن اظهار بی‌اطلاعی درباره فنس كشی داخل جنگل، بر تحلیل خود از ماجرا اصرار می‌كند. قزل سوفلو در این باره می‌گوید: «حصاركشی آن محدوده با نگاه حفاظتی صورت گرفته چون سد كبودوال به منطقه مسكونی نزدیك است و احتمال غرق شدگی شهروندان وجود دارد. وگرنه هیچ گونه بحث تصرف زمین و واگذاری در آنجا وجود ندارد و جای نگرانی نیست. »  مدیركل منابع طبیعی گلستان در پاسخ به این پرسش كه اگر مساله غرق شدگی است چرا اتفاقا در نقطه‌ای كه مخزن سد قرار گرفته حصارها با حكم دادستان علی آباد برداشته شده است، با تكرار جمله پیشین خود می‌گوید: «آن حصارها با نگاه حفاظت از سد كشیده شده و من نمی‌دانم شما كدام نقطه را می‌گویید و باید از رییس شهرستان سوال كنم. ولی آنجا اجازه داده‌ایم كه با نگاه حفاظت، حصار بكشند. اصلا چه اشكالی دارد كه بخشی از جنگل حصاركشی شود؟ جنگل هم حفظ و احیا می‌شود. ما خودمان هم در برخی نقاط برای حفاظت از جنگل این كارها را می‌كنیم. اما مطمئن باشید آنها اجازه حتی ساخت یك آلاچیق را ندارند و اگر تصرف و ساخت و‌سازی در آن نقطه افتاد من پاسخگو هستم.» اظهارنظر قاطع مدیركل منابع طبیعی گلستان در حالی ابراز می‌شود كه طی دهه‌های اخیر بخش‌های بزرگی از اراضی ملی و جنگل‌های باستانی شمال ایران مورد تصرف، ساخت و ساز غیرمجاز، تغییر كاربری و تخریب قرار گرفته و هیچ یك از مدیران نیز پاسخگو نبوده‌اند. برای نمونه می‌توان به جنگل‌های «ناهارخوران گرگان» و جنگل‌های «توسكستان»، «شصت كلاه»، «چه جا» و «زیارت» و... اشاره كرد كه در عرصه‌های جنگلی به‌شدت ویلاسازی صورت گرفته و تاكنون برخورد موثری نیز با این تخلفات صورت نگرفته است.  علاوه بر اینها، نه منطقی است و نه قانونی كه یك سازمان دولتی كه هیچگونه مسوولیتی در حوزه حفاظت و احیای جنگل ندارد با صرف میلیون‌ها تومان بودجه دولتی درصدد حفاظت از جنگل برآید. این كار علاوه بر اینكه جرم به حساب می‌آید دخالت در وظایف سازمانی دیگر است كه برای اجرای این هدف، ردیف بودجه گرفته است و عجیب است كه مسوولان منابع طبیعی به این نكته واضح توجه ندارند.

خطر سیل برای پایین دست
نزدیك به ١٥ سال است كه استان‌های شمالی كشور مخصوصا گلستان همه ساله درگیر رخداد سیل و سیلاب شده و متحمل میلیاردها تومان خسارت در بخش‌های مختلف كشاورزی، دامداری، جنگل و مرتع و مسكونی و انسانی می‌شود. این در حالی است كه سه استان شمالی با داشتن جنگل‌های پهن برگ انبوه، هرگز در تاریخ خود بروز سیل و سیلاب را ثبت نكرده‌اند. پدیده سیل، كاملا نوظهور بوده و به نظر كارشناسان، ارتباطی معنادار با كاهش سطح پوشش گیاهی اعم از جنگل و مرتع دارد. بر این اساس ادامه تخلف‌هایی كه منجر به كاهش مساحت و همچنین تراكم جنگل‌های كشور شود موجب تشدید بحران‌های زیستی و بازی كردن با جان، مال و زندگی شهروندان است. تخلف‌هایی كه تنها برای تفریح و زیاده‌خواهی‌های ادارات متعدد و مختلف دولتی رخ می‌دهد و دستگاه متولی نیز در برابر آنها كوتاه می‌آید

آب منطقه‌ای پاسخ نداد
علی نظری، مدیركل آب منطقه‌ای گلستان اما با بیان اینكه وقت برای مصاحبه تلفنی ندارد حاضر به پاسخ‌گویی درباره حصارهای جنگل كبودوال نشد. او بعد از شنیدن سوال درباره موضوع فنس‌ها و تصرف جنگل گفت كه به دلیل داشتن ملاقات عمومی با ارباب رجوع و همچنین هماهنگ نشدن وقت مصاحبه با روابط عمومی، مصاحبه نمی‌كند. این در حالی بود كه منشی ایشان بعد از معرفی خبرنگار «اعتماد» ارتباط تلفنی با مدیر را برقرار ساخته بود و خود نیز قبل از شنیدن موضوع مصاحبه، آمادگی خود را برای پاسخ دادن اعلام كرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha