در جریان بازدید وزیر بهداشت از مركز غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی به كمبود شدید ویتامین D در‌40 تا 80 درصد جمعیت كشور، از بین رفتن حدود 300 هزار سال عمر مفید ایرانی‌ها به دلیل دیابت و احتمال افزایش دو برابری دیابت و سه برابری سرطان تا 10 سال آینده اشاره شد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در بازدید از مركز غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی، به بار بیماری‌های غیرواگیر در جهان اشاره كرد و گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی و مسن شدن مردم كشور لازم است كه مراكز تحقیقاتی از وسعت بیشتری برخوردار شوند.

پیش بینی افزایش دو برابری دیابت و سه برابری سرطان تا 10 سال آینده

به گفته وزیر بهداشت، حدود 11 درصد از جمعیت كشور به دیابت مبتلا هستند. همچنین حدود 12 تا 13 درصد از ایرانیان به اختلالات قند خون مبتلا بوده و در شرف ابتلا به دیابت قرار دارند. پیش بینی می‌شود تا ده سال آینده شیوع بیماری‌های دیابت و قلبی - عروقی دو برابر و شیوع سرطان سه برابر شود.

وی با بیان اینكه 60 درصد مردم كشور افزایش وزن دارند، بر لزوم رعایت مسائل تغذیه‌ای و روش زندگی صحیح تاكید كرد و گفت: بنابراین اهمیت وجود مراكز تحقیقاتی این چنینی در كشور بیش از پیش لازم است.

دكتر دستجردی به اقدامات انجام شده در زمینه سلول تراپی در مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی اشاره كرد و گفت: از آنجا كه تعداد زیادی از افراد از دیابت نوع یك رنج می‌برند، امیدواریم در سال آینده بتوانیم از سلول تراپی برای درمان این بیماران استفاده كرده و آنرا به كل كشور توسعه دهیم. حمایت فكری و اعتباری چنین مراكزی از وظایف وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به آزمایشگاه ویتامین D در مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی، گفت: از آنجا كه تغذیه حرف اول در سلامت را می‌زند؛ وجود چنین آزمایشگاه‌هایی در كشور بسیار لازم است. همچنین باید صنایع غذایی در رابطه با اعمال سیاست‌های شورای عالی سلامت كه متشكل از 13 وزارتخانه است موظف شوند.

در ادامه دكتر باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی، گفت: مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی به عنوان یك قطب شناخته شده در كشور فعالیت می‌كند. این مركز به طور خاص در زمینه دیابت، استئوپروز و بخش‌های مرتبط با آنها اقداماتی را در دست انجام دارد كه حمایت‌های اعتباری می‌تواند این تحقیقات را گسترش دهد.

حدود 300 هزار سال عمر مفید ایرانی‌ها به دلیل دیابت از بین می‌رود

با توزیع مناسب منابع، به بار بیماری‌ها توجه شود

دكتر لاریجانی با اشاره به مشكلات ناشی از بیماری دیابت، گفت: مطالعات نشان داده كه 10 تا 15 درصد از هزینه‌های بهداشتی درمانی كشور آمریكا برای دیابت و هزینه‌های مرتبط با آن صرف می‌شود. همچنین مطالعات انجام شده نشان داده كه حدود 300 هزار سال عمر مفید ایرانی‌ها به دلیل دیابت از بین می‌رود. بنابراین به نظر می‌رسد این مسئله از جمله مسائل مهم برای مسئولان بهداشتی كشور باشد تا با توزیع مناسب منابع به بار بیماری‌ها توجه شود.

وی با اشاره به راه اندازی مركز جدید دیابت در بیمارستان شریعتی، گفت: امیدواریم در این كلینیك تمام خدمات لازم به بیماران ارائه شود و پروژه سلول درمانی توسعه یابد. از آنجا كه 500 هزار مورد دیابت شناخته شده در تهران وجود دارد، پیش بینی می‌شود سالانه در این مركز سه تا چهار هزار بیمار با 9 هزار ویزیت سامان یابند. همچنین امیدواریم داروخانه این كلینیك بتواند نیاز بیماران را برطرف كند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه توجه به جنبه‌های روانشناختی دیابت كمی مغفول مانده گفت: در جهت ساماندهی كلینیكی به این منظور، تلاش می‌شود.

وی ادامه داد:‌از حدود 40 تا 50 سال گذشته در كنترل دیابت تحول مبنایی صورت نگرفته است. بر این اساس در مركز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی در درمان‌های نوین دیابت مانند پیوند كل پانكراس، انسولین خوراكی و سلول درمانی اقداماتی در دست انجام است.

دكتر لاریجانی با بیان اینكه مطالعات جداسازی در سلول‌های پانكراس به طور مكرر انجام می‌شود، گفت: مطالعات حیوانی این امر انجام شده، امیدواریم در اردیبهشت ماه سال آینده اولین مورد انسانی آن نیز انجام شود؛ چرا كه این امر در درمان بیماری دیابت موثر است.

40 تا 80 درصد جمعیت كشور كمبود شدید ویتامین D دارند

وی در ادامه با بیان اینكه 70 درصد زنان بالاتر از 50 سال و 50 درصد مردان بالاتر از 50 سال استئوپروتیك هستند، گفت: 40 تا 80 درصد جمعیت كشور كمبود شدید ویتامین D ‌دارند كه در این زمینه نیز اقداماتی از جمله برگزاری سمینارهای متعدد صورت گرفته است. همچنین انجمن ملی استئوپروز هم سامان یافته است.

دكتر دستجردی با اشاره به روش‌های جدیدی به منظور اندازه گیری قند خون از بزاق، گفت: این روش‌ها در دست انجام است. امیدواریم بتوانیم این اقدامات جدید را پیش ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha