شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 187508

برخی مواد غذایی می توانند سرعت سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرد تا راحت تر وزنتان را کم کنید؛ از این مواد می توان به فلفل، چای سبز، ماهی و ... اشاره کرد.

٥ ماده ی غذایی برای تقویت سوخت و ساز بدن

سلامت نیوز: برخی مواد غذایی می توانند سرعت سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرد تا راحت تر وزنتان را کم کنید؛ از این مواد می توان به فلفل، چای سبز، ماهی و ... اشاره کرد.

غذاهای تند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اگر شما هم یکی از افرادی هستید که روی هر چیزی سس تند می ریزید، ناخواسته به چربی سوزی بدنتان کمک می کنید. تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای تند می تواند ضربان قلب را افزایش داده و در نتیجه سرعت متابولیسم را بالا ببرد. ضمناً کپسایسین، که علت تندی فلفل قرمز است، به عنوان کاهنده اشتها شناخته می شود. در حقیقت، کپسایسین می تواند در تبدیل سلول های سفید (که چربی ذخیره می کنند) به سلول های قهوه ای (که چربی سوزی می کنند) کمک نماید. بنابراین اگر در خانه فلفل قرمز ندارید، هر چه زودتر برای خودتان تهیه کنید!

گریپ فروت هم میوه ای است که جزو گروه غذاهای چربی سوز به شمار می رود و دلیل خاصی هم برایش وجود دارد؛ ترکیبی به نام نارینجین در گریپ فروت موجود است.


چای سبز

اگر به دنبال چیزی برای نوشیدن می گردید، چای سبز بهترین انتخاب است، از آنجایی که در آن خامه و شکر نمی ریزید، نه تنها بدون کالری است بلکه به سوزاندن کالری های اضافی نیز کمک می کند. چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی به نام EGCG می باشد که در بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن شهرت دارد. فرم سنتی و رایج چای سبز را باید حدوداً 5 فنجان در روز بنوشید تا EGCG کافی برای تأثیر بر سوخت و ساز دریافت کنید اما پژوهش ها نشان داده ماتچا (matcha) که جوانه یا برگ کامل چای سبز رایج ژاپنی است، دست کم سه برابر آنتی اکسیدان دارد. بنابراین اگر به منظور تقویت متابولیسم تان می خواهید چای سبز بنوشید، ماتچا برایتان بهترین است.


ماهی

شنیده اید که ماهی حاوی اسیدهای چربی امگا 3 می باشد، اما شاید دقیقاً ندانید که چرا برایتان مفید است. ماهی به غیر از این که برای پوست، مو و ناخن های تان خوب است، امگا 3 موجود در آن می تواند به کنترل اشتها و تقویت سوخت و سازتان کمک نماید. این اسیدهای چرب، تولید لپتین، که هورمون پروتئینی برای کمک به تشخیص سیری در بدن است را افزایش می دهند.

لبنیات

محصولات لبنی بیشتر به دلیل این که حاوی پروتئین و کلسیم هستند، به عنوان تقویت کننده های متابولیسم بدن شهرت دارند. همراهی این دو ماده مغذی با هم می تواند به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن کمک کند.
مطالعاتی که در میان افراد با رژیم غذایی کم کالری صورت گرفته نشان داده است آن هایی که فرآورده های لبنی مصرف می کنند نسبت به آنهایی که لبنیات نمی خورند، بیشتر وزن کم می کنند. مراقب باشید، فرآورده های لبنی چون پنیر و شیر پرچرب به دلیل کالری بالا می توانند اثرات تقویت کنندگی متابولیسم را خنثی نمایند پس همیشه به برچسب روی محصولات توجه کنید، مثلاً ماست یونانی بدون چربی، انتخاب هوشمندانه ای است!

تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای تند می تواند ضربان قلب را افزایش داده و در نتیجه سرعت متابولیسم را بالا ببرد. ضمناً کپسایسین، که علت تندی فلفل قرمز است، به عنوان کاهنده اشتها شناخته می شود.


گریپ فروت

گریپ فروت هم میوه ای است که جزو گروه غذاهای چربی سوز به شمار می رود و دلیل خاصی هم برایش وجود دارد؛ ترکیبی به نام نارینجین در گریپ فروت موجود است که می تواند قند خون را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شود. پژوهشی نشان داده است افراد چاقی که پیش از وعده های غذایشان نیمی از یک میوه  ی گریپ فروت را می خورند، نسبت به آنهایی که چنین کاری نمی کنند، بیشتر وزن کم می کنند.
یک گریپ فروت متوسط تنها 80 کالری همراه با 3 گرم فیبر سیر کننده دارد. هر وقت احساس کردید دلتان می خواهد غذای مختصری بخورید یک عدد گریپ فروت میل کنید، این کار به شما کمک می کند در برابر انتخاب غذاهای پرکالری مقاومت نمایید. اگر به نظرتان ترش می آید و این طعمش را دوست ندارید می توانید کمی شیرین کننده طبیعی به آن اضافه کنید، مثل عسل.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha