رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز از تاسیس اولین "خانه قلب سالم" در کشور و خاورمیانه خبر داد.

دکتر محمدجواد زیبایی نژاد در تشریح اهداف تاسیس خانه قلب سالم در شیراز به خبرنگار مهر گفت: این مکان با همکاری مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجهیز و راه اندازی شده است.

گزارشهای وزارت بهداشت نشان می دهد که سن بروز سکته های قلبی در ایران و خاورمیانه طی یک دهه اخیر به شدت در حال کاهش است.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه با اشاره به بررسی وضعیت سلامت جسمانی حدود 4000 نفر از فرهنگیان شیراز در فاز اول طرح غربالگری افزود: طرح بزرگ غربالگری در افراد سالم که بیماریهای عروق کرونر ندارند اجرا می شود تا بتوان از بروز سکته های قلبی پیشگیری کرد. در این مرحله افراد 20 تا 60 سال تحت بررسی و معاینات پزشکی برای تشخیص فاکتورهای خطرزای بیماریهای قلب و عروق قرار گرفتند.

بررسیهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد بیش از 50 درصد مرگ و میرها در منطقه خاورمیانه ناشی از بیماریهای عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه های بهداشتی و درمان کشورهای این منطقه که ایران نیز جزو آن است صرف بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

زیبایی نژاد از فشارخون، قندخون، دور کمر، الگوهای غذایی و... به عنوان ریزفاکتورهای بیماریهای قلب و عروق نام برد و ادامه داد: فاز اول این طرح که از اوائل امسال آغاز شده بود به پایان رسیده و نتایج آن بزودی اعلام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز گفت: شانس ابتلا به سکته های قلبی در افرادی که این علائم را دارند بیشتر از افراد عادی است. به طوری که افرادی که فشار خون دارند دو برابر بیشتر از جمعیت عادی در معرض سکته قلبی هستند و کسانی که فشار خون همراه با مرض قند دارند 6 برابر افراد عادی و کسانی که فشارخون، مرض قند و چربی خون دارند حدود 18 برابر افراد عادی در معرض سکته قلبی قرار دارند.

زیبایی نژاد افزود: بنابراین، سعی می کنیم با بررسی این علائم و آموزش آنها به افرادی که بیماریهای قلب و عروق ندارند از بروز سکته قلبی جلوگیری کنیم.

چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه طی روزهای 12 تا 15 اسفند امسال با حضور 700 نفر از متخصصین قلب و عروق از ایران، اروپا، آمریکا و خاورمیانه در جزیره کیش برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha