معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: بررسی نسخ مراكز بهداشتی درمانی و پزشكان استان نشان می دهد كه درصد تجویز داروی آنتی بیوتیك و مصرف خودسرانه آن در كردستان به یك معضل تبدیل شده است.

دكتر محمد تمیمی دركارگاه آموزشی بازآموزی مصرف آنتی بیوتیك ها كه در مركز بهداشت سنندج برگزار شد، بیان داشت: این مشكل مختص به بخش های دولتی و خصوصی است و میزان آن در حال حاضر 50 درصد است.

وی با تاكید بر اینكه آنتی بیوتیك ها در درمان همه بیماریهای عفونی استفاده نمی‌شود، افزود: همچنین استفاده از آنتی بیوتیك ها در درمان بیماری های ویروسی توصیه نمی شود.

دكتر تمیمی اظهار داشت: مصرف بی رویه وغیر منطقی داروها، كامل نكردن دوره درمان، مصرف نامنظم دارو سبب مقاومت باكتریها نسبت به آنتی بیوتیك های مختلف می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی كردستان اذعان كرد: آموزش و فرهنگ سازی در رابطه با مصرف بهینه و علمی داروهای آنتی بیوتیك و جلوگیری از مصرف خودسرانه این داروها، امری ضروری است.

وی عنوان كرد: آشنایی با انواع آنتی بیوتیك ها، آنتی بیوتیك درمانی ، پیشگیری و جلوگیری از مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیك ها در مراكز درمانی از اهداف برگزاری این دوره آموزشی است.

دكتر تمیمی در پایان اضافه كرد: جلوگیری از بروز مقاومت های میكروبی و آشنایی با داروهای جدید مورد مصرف در بیمارستان ها از دیگر موضوعاتی است كه باید به آن توجه كافی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha