قصر جمال آباد به همت صاحبش از سال‌های 1339 به پناهی برای کودکان مبتلا به فلج اطفال که در خیابان‌های تهران رها شده بودند، بدل شده بود و بعد از آن رسما به عنوان آسایشگاه مفلوجین "نورافشار" نامگذاری و تحت تولیت جمعیت هلال احمر ایران آغاز به کار کرد. در نهایت این بیمارستان با پیگیری‌های جمعیت هلال احمر و با حمایت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از بازسازی ساختمان اولیه و احداث ساختمان‌های کلینیک که حدود 13 سال طول کشید، در اردیبهشت ماه 1392 به عنوان بیمارستان فوق تخصصی بازتوانی و پزشکی ورزشی مجددا راه‌اندازی شد و اکنون به بزرگ‌ترین بیمارستان توانبخشی در خاورمیانه بدل شده است.

سلامت نیوز:قصر جمال آباد به همت صاحبش از سال‌های 1339 به پناهی برای کودکان مبتلا به فلج اطفال که در خیابان‌های تهران رها شده بودند، بدل شده بود و بعد از آن رسما به عنوان آسایشگاه مفلوجین "نورافشار" نامگذاری و تحت تولیت جمعیت هلال احمر ایران آغاز به کار کرد.

در نهایت این بیمارستان با پیگیری‌های جمعیت هلال احمر  و با حمایت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از بازسازی ساختمان اولیه و احداث ساختمان‌های کلینیک که حدود 13 سال طول کشید، در اردیبهشت ماه 1392 به عنوان بیمارستان فوق تخصصی بازتوانی و پزشکی ورزشی مجددا راه‌اندازی شد و اکنون به بزرگ‌ترین بیمارستان توانبخشی در خاورمیانه بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روزها بسیاری از مسوولان از کمبود خدمات و مراکز توانبخشی در کشور گلایه می‌کنند و آن را حلقه مفقوده خدمات سلامت در کشور می‌دانند؛ تا جایی که وزیر بهداشت نیز به این موضوع اذعان کرده بود و در این راستا از جمعیت هلال احمر خواسته بود تا این حلقه مفقوده را در کشور ایجاد کند.

بیمارستان فوق تخصصی توانبخشی نورافشار که به جمعیت هلال احمر وابسته است، در حوزه ارائه خدمات فوق تخصصی توانبخشی، جراحی و سایر حوزه ها فعال است و علاوه بر اینکه به بیماران دچار ضایعات نخاعی و نیازمند جراحی های مغز و اعصاب در داخل کشور خدمت رسانی می‌کند، در حوزه توریسم سلامت نیز فعال بوده و توانسته گواهینامه بیمارستان برتر در حوزه توریسم سلامت را در حوزه کشورهای اسلامی به خود اختصاص دهد.

در عین حال بخش‌هایی مانند حوزه اطفال این بیمارستان وقف بوده و بر این اساس کودکان مبتلا به بیماری‌هایی مانند فلج مغزی به صورت رایگان در این بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

البته حیطه تخصصی این بیمارستان حوزه توانبخشی است که همواره هزینه‌های سنگینی را به خود اختصاص می‌دهد؛ از طرفی بیمه نبودن این خدمات دردی مضاعف بر تن رنجور بیمارانی است که به دلیل تصادفات یا سکته‌های مغزی دچار ضایعات نخاعی شده و بعد از درمان به خدمات توانبخشی نیاز دارند. کمبودها در این حوزه تا جایی است که حتی مسوولان وزارت بهداشت توانبخشی را حوزه‌ای مغفول در سلامت کشور خوانده‌اند.

در این زمینه دکتر محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بزرگ‌ترین چالش توانبخشی در کشور، گفت: چالش اصلی توانبخشی در کشور، نظام ارجاع است. به طوریکه اگر کسی در ادامه روند درمانی خود به خدمات توانبخشی نیاز داشته باشد،  باید طبق پروتکل‌هایی خاص به مراکز توانبخشی ارجاع داده شود که در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی ما این اقدام انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: فردی که در اثر حادثه‌ای قطع نخاع می‌شود، در فرآیند اولیه درمان، خدمات خاصی مانند بستری و ... را در بیمارستان دریافت می‌کند. حال بعد از تایید قطع نخاع شدن او، باید خدمات توانبخشی در همان بیمارستان عمومی ارائه شود یا در صورت نیاز به مراکز تحت حاد، روزانه یا پاره‌وقت توانبخشی ارجاع داده‌ شود. اما هنوز در بیمارستان‌های عمومی، توانبخشی به موقع نداریم و اکنون تعداد مراکز ویژه تحت حاد توانبخشی در کشور با هدف کنترل بیمار و اجرای پروتکل‌های توانبخشی، بسیار کم است.

بر این اساس برای اطلاع از امکانات، خدمات و تعرفه‌های مصورب در بزرگ‌ترین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه با دکتر روح الله نوریان، سرپرست درمان و توانبخشی بیمارستان نورافشار، گفت وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

نوریان درباره نحوه ارائه خدمت در بیمارستان نورافشار به ایسنا، گفت: هدفگذاری ما در ایجاد بیمارستان نورافشار این بود که بتوانیم مرکزی شناخته شده در خاورمیانه باشیم. در حال حاضر هم تنها مرکزی هستیم که خدمات توانبخشی را در کنار خدمات جراحی ارائه می‌دهیم. یعنی صفر تا صد کار بیمار در این بیمارستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان نورافشار در حوزه روانشناسی و بازتوانی روانی نیز فعالیت می‌کند، افزود: به عنوان مثال در حوزه اطفال که حوزه وقف بیمارستان ماست، بیماران به صورت هفتگی بستری شده و خدمات را به صورت رایگان به آنها ارائه می‌دهیم؛ به طوریکه در حال حاضر نوبت‌دهی ما تا پایان سال ۹۶ در این بخش تکمیل شده است.

نوریان به فعالیت بیمارستان نورافشار در حوزه پزشکی ورزشی اشاره کرد و گفت: این بیمارستان تنها مرکز پزشکی ورزشی در ایران است که خدمات بازتوانی و جراحی را با هم ارائه می‌دهد و چندین فدراسیون ورزشی مانند والیبال، وزنه برداری، پزشکی ورزشی و ... با بیمارستان ما طرف قرارداد هستند.

سرپرست درمان و توانبخشی بیمارستان نورافشار همچنین گفت: رویکرد ما در بیمارستان نورافشار، رویکرد بازتوانی و پزشکی ورزشی است. البته این به این معنی نیست که بیمارستان صرفا خدمات توانبخشی ارائه می‌دهد، چرا که بیمارانی در بیمارستان حضور دارند که به دلیل نوع بیماری‌شان، همه نوع خدمات اعم از جراحی تا توانبخشی و... را نیاز دارند.

 

نوریان با اشاره به ارائه خدمات گسترده در بیمارستان نورافشار، افزود: بر این اساس ما تمام این خدمات را اعم از توانبخشی که تمرکز اصلی ما در این حوزه است، تا اتاق‌های جراحی و خدمات جراحی را برای بیماران فراهم کرده‌ایم. بطوریکه اکنون چهار اتاق جراحی پیشرفته داریم که اعمال جراحی را با دستگاه‌های پیشرفته لاپاراسکوپی و اینتراسکوپی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بیمارستان نورافشار در حوزه ارتوپدی دارای فوق تخصص است، ادامه داد: این بیمارستان در سایر حوزه‌ها نیز دارای متخصصانی است. بر این اساس در  تمام حوزه‌ها و بیماری‌هایی مانند سی‌پی یا کوتاهی تاندون‌ها، مبتلایان به سکته مغزی که به جراحی مغز و اعصاب نیازمندند و یا افرادی که دچار تصادف یا عارضه نخاعی شده‌اند، متخصص داریم. در عین حال باید توجه کرد که همه این بیماران علاوه بر اقدامات توانبخشی به خدمات درمانی و جراحی نیز نیاز دارند.

 

 

هزینه‌های سنگین توانبخشی

بر این اساس بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند از نظر اقتصادی مددکاری می‌شوند و بعد از آن تعیین می‌شوند که آیا در حوزه وقف قرار می‌گیرند یا خیر. بیمارستان نورافشار حدود ۴ میلیارد تومان در حوزه وقف ظرف سه سال هزینه کرده است و خدمات را در این حوزه به صورت رایگان ارائه داده است.

سرپرست درمان و توانبخشی بیمارستان نورافشار در ادامه در زمینه تعرفه‌های این بیمارستان، گفت: از آنجایی که این نوع خدمات برای بیماران هزینه‌های بالا و سنگینی را در پی دارد، بیمارستان جهت رفاه حال بیماران، تعرفه‌ها را کاهش داد. به طوریکه اکنون تعرفه‌های ما معادل یک‌سوم تعرفه خصوصی و بعضا نصف تعرفه خصوصی خدمات است.

 

رتبه اول توریسم سلامت برای "نورافشار" در کشورهای اسلامی

 نوریان در پاسخ به سوالی درباره بحث توریسم سلامت و چگونگی آن در بیمارستان نورافشار و با بیان اینکه مراجعات ما بیشتر از داخل کشور است، اظهار کرد: بیمارستان ما از ابتدای آغاز به کارش در حوزه توریسم سلامت، فعال بوده است. به طوریکه گواهینامه بیمارستان برتر در حوزه توریسم سلامت را در حوزه کشورهای اسلامی دریافت کرده‌ایم و در این حوزه فعال هستیم.

به گفته وی، تعرفه‌های توریسم سلامت نیز بر اساس تعرفه‌های وزارت بهداشت انجام و عملی می‌شود و این بیمارستان، هم در حوزه جمعیت هلال احمر، به کشورهای دچار مشکل و جنگ‌زده و هم به بیمارانی که از خارج کشور به سیستم‌های خصوصی آورده می‌شوند، خدمات توریسم سلامت را  ارائه می‌دهد.

سرپرست درمان و توانبخشی بیمارستان نورافشار همچنین درباره اقدامات آموزشی این بیمارستان و همکاری‌های بین‌المللی آن، گفت: در زمینه آموزشی تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم. یعنی هم خود جمعیت هلال احمر و هم خود بیمارستان با دانشگاه‌ها و فدراسیون‌های پزشکی مختلف این تفاهم‌نامه‌ها را انجام می‌دهد. در عین حال بیمارستان خدمات آموزشی را در حوزه‌هایی مانند ضایعات نخاعی به همراهان بیمار ارائه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha