یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 187603

اغلبمان بارها شنیده‌ایم که تغذیه سالم و ورزش برای حفظ تندرستی خوب است اما این که دقیقا چه بخوریم و چه کار کنیم که زندگی طولانی‌تر و البته سالم‌تری داشته باشیم، بر اساس منابع علمی و تحقیقاتی در ادامه ذکر شده است.

۵ اقدام اساسی برای افزایش طول عمر

سلامت نیوز: اغلبمان بارها شنیده‌ایم که تغذیه سالم و ورزش برای حفظ تندرستی خوب است اما این که دقیقا چه بخوریم و چه کار کنیم که زندگی طولانی‌تر و البته سالم‌تری داشته باشیم، بر اساس منابع علمی و تحقیقاتی در ادامه ذکر شده است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از سلامت آنلاین، ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش عمر انسان شود.

۱-روغن‌های مایع گیاهی

محققان مدرسه سلامت همگانی تی.اچ. چان دانشگاه هاروارد بر اساس مطالعه‌ای توصیه کرده‌اند که استفاده از چربی‌های اشباع شده به جای چربی‌های اشباع نشده در قالب مواد غذایی گیاهی همچون روغن زیتون، روغن کانولا، و روغن سویا می‌تواند باعث افزایش طول عمر انسان شود. محققان این مطالعه که نتایج آن در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است، خودداری از مصرف چربی‌های حیوانی و کره توصیه کرده‌اند.

۲-رژیم غذایی سرشار از فیبر

دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی وستمید ارتباط بین تغذیه بر اساس مواد دارای کربوهیدرات و سلامتی در پیری و سالخوردگی را کشف کرده‌اند. مطالعه آنها نشان می‌دهد که خوردن مقداری مناسب از مواد غذایی فیبردار همچون نان، غلات و میوه‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها و ناتوانی‌های ناشی از افزایش سن بیانجامد و وقوع آنها را به تاخیر بیاندازد. این دانشمندان که نتایج تحقیقاتشان در مجله‌های متعددی در زمینه پیری‌شناسی (Gerontology) منتشر شده، چنین دوره‌ای از پیری را «پیری موفقیت‌آمیز» نامیده‌اند.

۳-پیروی از رژیم غذایی کم‌کالری

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Proteome Research منتشر شده است، محققان نشان داده‌اند که چگونه کاهش کالری می‌تواند باعث طول عمر بشر شود. آنها گفته‌اند که پرخوری به موضوعات مرتبط با سلامت همچون چاقی و اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط است و می‌تواند زندگی فرد را کوتاه‌تر کند. این محققان متوجه شدند که محدودیت کالری دریافتی در نتایج متابولیک، اثری بمراتب بیشتر از مقدار چربی رژیم غذایی در مطالعاتشان داشته است.

۴-ورزش و افزایش بنیه بدنی

به طور کلی گفته شده که ورزش کنید؛ بسیار خوب! اما چه ورزشی و چه مدت باعث طول عمر می‌شود؟ نتایج یک مطالعه منتشرشده در Preventive Medicine یا طب پیشگیرانه نشان می‌دهد که انجام تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته می‌تواند به کاهش خطر احتمال ابتلا به ایست قلبی و نیز کاهش بروز سرطان در افراد مسن منجر شود. این محققان همچنین دریافته‌اند که داشتن تناسب اندام و یا وزن بدنی مناسب با قد و سن، انجام ورزش‌های هوازی یا ایروبیک و خودداری از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل اثرات مفیدی بر پیشگیری از ابتلا به ایست قلبی و سرطان دارد که باعث مرگ زودرس شمار زیادی از افراد، پیش از رسیدن به سنین بالاتر می‌شود.

۵-به تاخیر انداختن بازنشستگی

بر اساس یک مطالعه معلوم شده است که اگر می‌خواهید زندگی طولانی‌تری داشته باشید لازم است بازنشستگی خود را به تاخیر اندازید و بیشتر کار کنید. البته این درباره همه صدق نمی‌کند اما چنکائی وو، مولف این تحقیق که نتایج آن در مجله Epidemiology and Community Health منتشر شده است، اضافه کرده: چنین کاری علاوه بر مزایای فراوان اقتصادی و اجتماعی می‌تواند بر طول عمر افراد اثر مفید بر جا بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha