وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: از280 مركز تحقیقات علوم پزشكی در كشور تعداد 36 مركز ردیف بودجه مستقل دارد كه تعداد این قبیل مراكز تحقیقاتی كه می‌توانند پژوهش‌های بیشتری را انجام دهند باید افزایش پیدا كرده و در كنار آن پایش و ارزشیابی جدی فعالیت این مراكز مورد توجه قرار گیرد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی در جمع خبرنگاران اظهار كرد: كسانی كه دكتری دریافت می‌كنند به مدت یك تا دو سال می‌توانند از تسهیلات دوره پسادكتری بنیاد ملی نخبگان استفاده كنند.

این افراد در مراكز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها مشغول به كار شده و به عنوان هیات علمی حقوق دریافت می‌كنند و اگر مركز مورد نظر در یك سال اول از كاركرد این افراد راضی بودند، این كار می‌تواند ادامه پیدا كند.

وزیر بهداشت ادامه داد: این كار فعالیت خوبی است كه صورت می‌گیرد و كسانی كه جذب مراكز تحقیقاتی می‌شوند می‌توانند از این رهگذر یك سری مراحل بوركراسی‌ اداری را كه در مسیر فعالیتشان وجود دارد برطرف كنند.

وی ادامه داد: گروه دیگر محققان جوانی هستند كه می‌توانند از امكانات اعتباری دانشگاه‌ها به خصوص علوم پزشكی اگر چه به حد لازم نباشد، استفاده كنند و نیز كسانی كه در خارج از كشور هستند و علاقمند به همكاری می باشند، می‌توانند از این طریق همكاری لازم را داشته باشند.

دستجردی در خصوص این كه بودجه سال آینده وزارتخانه افزایش خواهد یافت یا خیر، پاسخ داد : بودجه تحقیقات علوم پزشكی افزایش یافته كه اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، افزایشی برای پژوهش دیده می‌شود و در عین حال می‌توان گفت كه 110 میلیارد تومان اعتبار كل بودجه پژوهشی در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه‌های علوم پزشكی است.

وی در ادامه توضیح داد: سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از بودجه پژوهشی كشور 3 درصد است در حالی كه این وزارتخانه 30 درصد تولیدات و دستاوردهای پژوهشی كشور را دارد.

وحید دستجردی خاطر نشان كرد: برنامه این است كه با اجتماع مراكز پژوهشی، پژوهشگاهی را داشته باشیم كه از این طریق ارتباط با صنعت نیز افزایش یابد. اگر چه این اعتبار كم است، اما اگر بتوانیم آن را اضافه كرده و ارتقاء دهیم، قطعا به نفع صنعت خواهد بود، زیرا پژوهش‌ها كاربردی می‌شوند.

وی در پاسخ به این مطلب كه بعضی از این محققان معتقدند كه طرح آنها تنها مكتوب می ماند و به مرحله اجرا نمی‌رسد، یادآور شد: این طرح‌ها از یك داوری بسیار سخت عبور می‌كند و قابلیت اجرایی شدن را نیز دارد، بنابراین اگر صندوق پژوهش داشته باشیم كه این صندوق نیز بین بخش خصوصی و دولتی است، یعنی یكسری از اعتبارات را دولت و یكسری را بخش تعاونی یا خصوصی در اختیار می‌گذارد، به این امر كمك می‌كند كه طرح‌ها بر روی كاغذ نمانده و عملیاتی شود تا به صورت یك محصول در آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha