دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 18764

پژوهش‌ها نشان می‌دهد: برخی از عادات نامطلوب در زندگی مانند سیگار یا پرهیز از خوردن صبحانه سبب افت كارآیی مغز می‌شود.

مارسی پاراشیل متخصص تغذیه و مدیر تغذیه بالینی در نظام بهداشتی هندریك آمریكا می‌گوید: سه عامل مهمی كه می‌تواند قدرت مغز را افزایش دهد نوع غذا، آب و اكسیژن هستند و برخی از این عادات این سه فاكتور را به میزان قابل توجهی تحت الشعاع قرار می‌دهند. البته ورزش و غذای مناسب، سلامت مغز را تضمین می‌كند.

همچنین پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا به چند عادت رفتاری اشاره كرده‌اند كه توان و كارآیی مغز را پایین می‌آورند. این رفتارها شامل پرهیز از خوردن صبحانه، پرخوری، استعمال دخانیات، مصرف زیاد مواد قندی، آلودگی هوا، كمبود خواب، كاهش تفكر مثبت و كار كشیدن از مغز به هنگام بیماری هستند.

اشخاصی كه صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائین‌تری افت می‌كند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذایی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود. از سوی دیگر، پرخوری هم سلامت مغز را به خطر می‌اندازد. پرخوری باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگ‌های) مغز شده و منجر به كاهش قدرت ذهنی می‌شود. دخانیات نیز باعث كوچك شدن قابل توجه مغز شده و حتی منجر به بروز آلزایمر می‌شود. علاوه بر اینها استفاده زیاد از مواد قندی و شیرین جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد.

به گزارش ایسنا با توجه به اینكه گفته شد یكی از فاكتورهای اصلی برای سلامت و قدرت مغزی اكسیژن است پس قطعا آلودگی هوا عامل مهمی است كه این عضو را تهدید می‌كند. مغز بزرگترین مصرف كننده اكسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث كاهش اكسیژن تامینی مغز شده و منجر به كاهش كارآیی این عضو مهم می‌شود.

خواب كافی هم به مغز ما استراحت می‌دهد. دوره طولانی كاهش خواب به تسریع مرگ سلولهای مغزی منجر خواهد شد. همچنین كار كشیدن از مغز یا مطالعه در زمان بیماری ممكن است سبب كاهش كارآیی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود

و بالاخره محققان معتقدند؛ تفكر بهترین راه برای تمرین دادن به مغز است. كاهش افكار مثبت مغزی ممكن است باعث كوچك شدن مغز شود.

بر اساس این گزارش، مغز انسان دارای انتقال دهنده عصبی است كه مهمترین آنها دوپامین، سرتونین و استیلكولین هستند. این انتقال دهنده‌ها در زرده تخم مرغ، نخودفرنگی، گوشت، ماهی، شیر، پنیر و سبزیجاتی چون كلم بروكلی و كلم پیچ موجود هستند. همچنین دوپامین در مغزها، گوشت ماهی، محصولات سویا و غذاهای پروتئینی یافت می‌شود. سرتونین نیز در غذاهای كربوهیدرات مثل نان و پاستا و سیب زمینی موجود است.

محققان انجمن قلب آمریكا نیز اخیرا بر این باور هستند كه آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز سودمند است.

به گفته محققان؛ این اقدامات نه تنها توان و كارآیی مغز را بهبود می‌بخشد بلكه می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر نیز موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha