دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 18766

وزیر بهداشت در خصوص اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری گفت: به نظر می رسد کلیه دانشجویان علوم پزشکی دکتری تخصصی که در مرحله پایان نامه قرار دارند مشمول این پژوهانه می شوند.

دکتر مرضیه وحیددستجردی ظهر یکشنبه در حاشیه پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر یادآور شد: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است که برای جذب این بودجه اسامی هرچه سریع تر ارائه شود و به همین منظور ما این اسامی را به سرعت ارائه می کنیم.

اعطای پژوهانه به دانشجویان علوم پزشکی شاغل در دوره دکتری تخصصی

وی در خصوص اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری گفت: به نظر می رسد کلیه دانشجویان علوم پزشکی دکتری تخصصی که در مرحله پایان نامه قرار دارند مشمول این پژوهانه می شوند. معاونت علمی ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است که برای جذب این بودجه اسامی هرچه سریع تر ارائه شود که به همین منظور ما این اسامی را به سرعت ارائه می کنیم.

اجرایی شدن تفاهم نامه های امضاء شده میان وزارت بهداشت با سازمان انرژی اتمی

وحیددستجردی در خصوص اجرایی شدن تفاهم نامه های امضاء شده میان وزارت بهداشت با سازمان انرژی اتمی نیز به مهر گفت: این تفاهم نامه ها نهایی شده است و کارشناسان دو طرف برای اجرایی شدن هرچه سریع تر این تفاهم نامه در حال برنامه ریزی هستند.

وی اضافه کرد: کارهای خوبی در زمینه رادیوداروها انجام شده که نیازمند فعالیت بیشتر در این بخش هستیم تولید دارو از سوی صنایع دارویی و مراکز رشد در حال انجام است تفاهم نامه برای توسعه تولیدات رادیودارویی است.

توسعه دکتری تخصصی پژوهشی

وی در خصوص دکتری تخصصی پژوهشی و توسعه آن در علوم پزشکی گفت: هدف اصلی این دوره پژوهشهای کاربردی و تربیت پژوهشگر در حیطه های خاص است و مربیان دانشگاههای علوم پزشکی که علاقمند به حوزه پژوهش هستند می توانند ارتقا پیدا کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دانشگاهها باید ظرفیت خود را اعلام کنند و افراد را بر اساس آیین نامه به کار گیرند.

تصمیم کارگروه دائمی هیئت امنای بنیاد نخبگان برای دوره پسادکتری

وزیر بهداشت همچنین در خصوص دوره پسادکتری و امکاناتی که برای دانشجویان این دوره ها ارائه می شود، گفت: بر اساس تصمیم کارگروه دائمی هیئت امنای بنیاد نخبگان، افرادی که دکتری می گیرند به مدت یک یا دو سال از امکانات دوره پسادکتری استفاده می کنند این امکانات به این ترتیب است که این افراد در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهها مشغول به کار شوند و حقوقی به اندازه یک عضو هیئت علمی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: اگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی از فعالیت این گروه از افراد راضی باشند این کار می تواند به مدت یکسال دیگر هم ادامه پیدا کند و دوره پسا دکتری به مدت 2 سال به طول انجامد.

وحیددستجردی اظهار داشت: این کار به حل مشکلات بوروکراتیک و اداری افرادی که در ابتدا جذب مراکز تحقیقاتی می شوند، کمک می کند در عین حال افرادی که برنامه های دیگری برای آینده خود دارند اما به تحقیق هم علاقمند هستند، می توانند از فرصت پسادکتری استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری دیگر از محققان نیز نمی توانند به علت کمبود اعتبارات پژوهشی از همه امکانات استفاده کنند و این دوره پسادکتری کمک می کند که محققان جوان به کار گرفته شوند همچنین محققان ایرانی خارج از کشور می توانند از این فرصت استفاده کنند.

افزایش 20 درصدی بودجه اعتبارات و بودجه تحقیقات علوم پزشکی

وی در خصوص اعتبارات و بودجه تحقیقات علوم پزشکی گفت: بودجه تحقیقات علوم پزشکی افزایش یافته است و اگر این میزان افزایش نیز در مجلس به تصویب برسد حدود 20 درصد افزایش اعتبارات در این حوزه خواهیم داشت.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اعتبارات دانشگاهها ردیف مستقلی است اما در مجموع 110 میلیارد تومان اعتبار پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی است.

وی در خصوص عدم تناسب بودجه تحقیقات و عملکرد پژوهشگران علوم پزشکی گفت: سه درصد بودجه تحقیقات کشور به علوم پزشکی اختصاص دارد اما 30 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی انجام می شود.

تلاش برای بیشتر شدن ارتباط دانشگاههای علوم پزشکی با صنعت

وحیددستجردی اظهار داشت: امیدواریم بودجه بیشتری به وزارت بهداشت در بخش تحقیقات اختصاص یابد از سوی دیگر با توجه به قانون یک درصد بودجه دستگاهها که باید به پژوهش اختصاص یابد، امیدواریم ارتباط وزارت بهداشت با صنعت توسعه یابد این کار اکنون به میزان بسیار کمی در حال انجام است و در تلاش برای بیشتر شدن ارتباط با صنعت هستیم.

وی در خصوص حمایت وزارت بهداشت از برگزیدگان جشنواره تحقیقاتی رازی، گفت: 280 مرکز تحقیقاتی داریم که تنها 36 مرکز ردیف مستقل دارند و باید به این سمت پیش رویم که مراکز تحقیقاتی با ردیف مستقل بیشتر شوند چرا که این مراکز تحقیقات ملی و منطقه ای انجام می دهند.

برنامه وزارت بهداشت برای تاسیس پژوهشگاههای بزرگ و ایجاد پژوهشگاه های بین رشته ای

وزیر بهداشت تقویت مراکز تحقیقاتی و توسعه آنها را به همراه پایش و ارزشیابی جدی در پژوهشگاه ها را از دیگر حمایت های وزارت بهداشت برشمرد و گفت: وزارت بهداشت برای تاسیس پژوهشگاهها برنامه دارد و ایجاد پژوهشگاه های بین رشته ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزایش مراکز رشد علوم پزشکی را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت دانست و در خصوص مهاجرت برگزیدگان تحقیقات کشور گفت: ما نمی توانیم بگوییم هیچ کدام از برگزیدگان مهاجرت نمی کنند اما سعی می کنیم که نگذاریم مغزها از کشور خارج شوند و تا جایی که امکان دارد فضای کار پژوهشی و تحقیقاتی را برای آنها فراهم آوریم.

ایجاد صندوق پژوهشی مشترک میان بخش خصوصی و دولتی برای اجرایی شدن طرح های تحقیقاتی

وحیددستجردی در خصوص اجرایی شدن طرح های تحقیقاتی خاطرنشان کرد: طرح های تحقیقاتی که در جشنواره رازی پذیرفته می شوند از داوری سختی گذشته اند و قابلیت اجرایی شدن دارند از این رو ایجاد صندوق پژوهشی که مشترک میان بخش خصوصی و بخش دولتی خواهد بود می تواند بر روی کاغذ نماندن طرح های پژوهشی محققان کمک کند.

تا 4 سال آینده بیش از 40 درصد داروهای وارداتی در کشور تولید خواهد شد

وی در خصوص خودکفایی تولید داروهای وارداتی تا سال 92 گفت: اکنون 96 درصد داروها را در کشور تولید می کنیم در حالیکه 4 درصد دیگر 40 درصد اعتبار دارویی کشور را به خود اختصاص می دهد برای تولید این داروها نیاز به سرمایه گذاری در زیرساختها و پژوهشهای موثر داریم.

وزیر بهداشت گفت: برای تولید هر کدام از این داروها، اعتبار و بودجه نیاز است و در صورت تامین اعتبار تا 4 سال آینده بیش از 40 درصد این داروها در کشور تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر 760 میلیارد تومان که در سال برای آن 4 درصد داروها هزینه می شود با خودکفایی حل نشود، این رقم در 5 سال آینده باید به 3 برابر افزایش یابد. هر چقدر از خروج ارز جلوگیری کنیم به نفع سلامت کشور است.

اختصاص اعتبار برای غربالگری سرطان سینه در زنان کشور

وحیددستجردی در خصوص اقدامات در حوزه سلامت زنان با اشاره به مصوبه اختصاص اعتبار برای غربالگری سرطان سینه در زنان کشور گفت: این کار در مرحله برنامه ریزی است و کلیه زنان غربالگری می شوند. از سوی دیگر برای سلامت زنان باردار، پوکی استخوان و سایر بخشهای مرتبط با زنان برنامه هایی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: کاری که ما در حال انجام آن هستیم برنامه ریزی برای پزشک خانواده است و در صورتی که این کار در شهرهای 20 تا 100 هزار نفر مستقر شود، ماما، پرستار، کارشناس تغذیه و روانشناس در بسته خدماتی برای خانم ها در کنار پزشک خانواده ارائه می شود 33 میلیارد تومان برای 3 سال جهت غربالگری زنان بالای 30 تا 70 سال اعتبار در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha