عباس کیارستمی پس از فوت در بیمارستانی در پاریس صبح امروز با بدرقه دوستداران و علاقمندانش در لواسان آرام گرفت اما این در حالی است که رسانه ها و فضای مجازی اخباری از احتمال بروز خطای پزشکی در روند درمان این هنرمند جهانی رد و بدل کردند که بهت و حیرت علاقه مندان و مردم را در خصوص چرایی مرگ این کارگردان سرشناس دو چندان کرد.

سلامت نیوز: عباس کیارستمی پس از فوت در بیمارستانی در پاریس صبح امروز با بدرقه دوستداران و علاقمندانش در لواسان آرام گرفت اما این در حالی است که  رسانه ها و فضای مجازی اخباری از احتمال بروز خطای پزشکی در روند درمان این هنرمند جهانی رد و بدل کردند که بهت و حیرت علاقه مندان و مردم را در خصوص چرایی مرگ این کارگردان سرشناس دو چندان کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال “خطای پزشکی” در روند معالجه عباس کیارستمی، فرزند این کارگردان در گفت و گویی با رد شایعه سرطان اعلام کرد که مرگ پدرش بر اثر آمبولی (لخته شدن خون) و سکته وسیع مغزی صورت گرفته و ما در جامعه با معضلی به عنوان خطای پزشکی درگیر هستیم و وزارت بهداشت در این زمینه باید جدی تر وارد شود.

احمد کیارستمی پیش از این نیز در واکنش به یادداشتی در صفحه فیس بوک خود نوشت: «وضعیت درمان پدرم بسیار نامناسب بود و صدمه‌هایی غیرقابل برگشت ایجاد شد که عمدتاً به دلیل اشتباه پزشکان معالج بود”

حجت‌الله ایوبی معاون وزیر ارشاد نیز در گردهمایی سینماگران که به مناسبت درگذشت این کارگردان در موزه‌ سینما برگزار شده بود با اشاره به احتمال بروز خطای پزشکی در روند درمان کیارستمی اظهار کرد: “اگر قصوری در پرونده‌ی پزشکی عباس کیارستمی رخ داده باشد، وزارت بهداشت خود به این موضوع رسیدگی می‌کند و نیازی نیست ما در ارشاد پرونده را پیگیری کنیم”.

این اظهار نظرها در خصوص احتمال بروز خطای پزشکی در روند درمان عباس کیارستمی در حالی قوت گرفت که دکتر رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با رد احتمال بروز این خطا، در تشریح روند درمان این کارگردان معروف اعلام کرد: برای درمان کیارستمی تیمی از پزشکان صاحب نام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی متشکل از متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی عروق، متخصص بیهوشی و فلوشیپ آی سی یو، فوق تخصص ریه و متخصص عفونی تشکیل شدند و تمامی دستورات درمانی این مرحوم در بیمارستان جم با نظر این تیم صورت می گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: مشکل خاصی از نظر کمبود تجهیزات در روند درمان کیارستمی به وجود نیامد و تمام امکانات و تجهیزات لازم برای ادامه روند درمان وجود داشت و در این مدت فقط نیاز به یک دستگاه خاص به وجود آمد که آن نیز بلافاصله از طریق هیات امنا و با هزینه خود بیمارستان تهیه شد و خوشبختانه روند درمانی به شکل موفق پیش رفت.

به گفته دکتر پایدار آقای کیارستمی یک بیماری روده ای داشتند که توسط پزشک معتمد خودشان و در بیمارستانی که به انتخاب خودشان بود کولونوسکوپی شده بودند. اگرچه اولین عمل جراحی وی به دلیل مشکل روده ای و برای پیشگیری از پیشروی سرطان بود، اعمال جراحی بعدی به دلیل ایجاد عارضه در جراحی اول و نیز التهاب کیسه صفرا انجام شد.
وی ادامه داد: شب دوازدهم فروردین جاری، بیمار در وضعیت بحرانی شوک قرار داشت و ما با سطح هوشیاری درجه ۳ که کمترین سطح هوشیاری برای یک بیمار است با وی مواجه شدیم. عفونت منتشر در خون آقای کیارستمی و فشار خون پایین، او را به دستگاه ونتیلاتور و تنفس نیازمند کرده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خوشبختانه در آن مقطع با توجه به روند موفق درمان، به تدریج بیمار از دستگاه ونتیلاتور جدا شد و مصرف بیشتر آنتی بیوتیک ها به تدریج قطع شد؛ به تدریج غذای خوراکی برای وی شروع شد. پس از مدتی به بخش آمدند و در اواسط اردیبهشت ما توانستیم وی را از بیمارستان مرخص کنیم. آقای کیارستمی در این مدت بیش از ۲۰ بار توسط بنده ویزیت شدند و روز قبل از ترخیص نیز دکتر هاشمی مجددا از او عیادت کردند و گزارش های لازم درباره ادامه روند درمان به آقای وزیر ارایه شد.

وی اظهار کرد: در آخرین معاینات انجام شده قبل از سفر به فرانسه، وی در وضعیت پایدار به سر می برد؛ حال عمومی ایشان خوب بود و هوشیاری کامل داشتند؛ البته همچنان آنتی بیوتیک دریافت می کردند که برای درمان وی ضروری بود.متاسفانه وی در فرانسه دچار خونریزی شدید مغزی شدند و به دلیل اینکه برای درمان از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کردند، امکان انجام عمل جراحی نیز وجود نداشت و متاسفانه این هنرمند ارزشمند کشور فوت می کنند. البته وزارت بهداشت، درخواست کرده تا پرونده پزشکی آقای کیارستمی به ایران ارسال کند.

پلیپ روده چیست؟

در همین رابطه دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ، توضیح کلی از پلیپ روده ارائه داد و افزود: پلیپ روده گوشت اضافی است که در همه قسمت های بدن از جمله روده، معده، رحم، یا هر نقطه دیگر می تواند رشد کند اما بطور کلی رشد این عارضه در روده شایع تر از قسمت های بدن است.

وی در ادامه میزان شیوع پلیپ روده در افراد را سه درصد دانست و تصریح کرد: این بیماری به صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شود به عنوان مثال زمانی که بیماران به علت سایر بیماری‌های گوارش به مراکز درمان مراجعه می‌کنند پزشک با انجام آندوسکوپی متوجه بیماری دیگری بنام «پولیپ روده» می‌شود.

عامل و علایم پلیپ روده

این فوق تخصص گوارش؛ ژنتیک را مهم ترین علت بروز بیماری پلیپ روده عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین عامل در بروز پولیپ های روده ژنتیک است اما این عارضه با افزایش سن احتمال بروز آن نیز بیشتر می‌‌شود. در واقع هرکسی ممکن است دچار پولیپ‌های روده شود؛ البته افراد بالای ۵۰ سال دارای اضافه وزن یا سیگاری و یا آن‌هایی که دارای سابقه خانوادگی پولیپ‌های روده یا سرطان روده هستند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

به گفته اسحاق حسینی، اغلب پولیپ‌های روده باعث بروز هیچ‌گونه علائمی نمی‌شوند اما این بیماری در موارد حاد می تواند با خونریزی های شدید همراه باشد. برای همین انجام مرتب آزمایش‌های غربالگری مثل کولونوسکوپی ضروری است، چرا که معمولاً پولیپ‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند را می‌توان بدون هیچ خطری و به طور کامل خارج کرد. بهترین راه پیشگیری از سرطان روده انجام آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص پولیپ‌ها است.

آیا پلیپ روده سرطان زا است؟

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: پلیپ روده اگر چه به ظاهر بیماری خطرناک نیست اما لازم است به موقع درمان شود چرا که این بیماری در سه درصد افرادی که به موقع درمان نمی شوند منجر به بروز سرطان خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: شایع‌ترین انواع پولیپ‌ها، هایپر پلاستیک و آدنوماتوز هستند. پولیپ‌های هایپر پلاستیک معمولا کوچک هستند و احتمال ندارد که بدخیم شوند بنابراین چندان نگران کننده نیست اما در پولپپ‌های آدنوماتوز احتمال سرطانی شدن وجود دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید براینکه به طور کلی تمام پولیپ‌ها باید از بدن خارج شوند گفت: برداشتن پولیپ احتمال سرطانی شدن آن را بسیار کاهش می‌دهد.

مشکل کیارستمی پلیپ روده بود

دکتر اسحاق حسینی به بیماری کیارستمی کارگردان معروف کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که من در جریان هستیم مرحوم کیارستمی بیماری پلیپ روده داشتند اما اینکه آیا این عارضه به توده سرطانی تبدیل شده بود یا نه اطلاعی ندارم.

عفونت بعد از جراحی

وی همچنین در خصوص عفونت بعد از جراحی پلیپ روده کیا رستمی نیز گفت: به نظر می آید ایشان بعد از جراحی دچار عفونت می شوند که باید گفت عفونت بعد از جراحی بخصوص جراحی داخل شکم امری کاملا طبیعی است و این عارضه برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد و با توجه به سیستم ایمنی بدن،‌ نوع و میزان آنتی بیوتیک هایی که مصرف می کند می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

خطای پزشکی چیست؟

دکتر احسان شمسی کوشکی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا، به تشریح ماهیت خطای پزشکی پرداخت و اظهار کرد: در مورد خطاهای پزشکی چند نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه ما باید بدانیم خطاهایی که در حوزه ی مراقبت های سلامت و پزشکی اتفاق می افتد یک مسئله اجتناب ناپذیر و گریزناپذیراست. یعنی درصدی از خطا در حوزه اقدامات درمانی بطور طبیعی اتفاق می افتد، البته چون فن طب با جان مردم سرکار دارد خطاهای پزشکی با حساسیت های بسیاری برخوردار است اما نکته مهم این است هر زمانی که متوجه شدیم خطایی در حوزه پزشکی اتفاق افتاده باید بدانیم این مسئله به عنوان امری طبیعی ممکن است در همه کشورهای دنیا و حتی کشورهای پیشرفته و درحال توسعه نیز اتفاق بیفتد.

برخی خطاها در ماهیت درمان نهفته است

وی در ادامه توضیح داد: دوم اینکه عوارض و صدمات ناشی از مداخلات پزشکی را بصورت کلی می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. یک دسته از آسیب ها در ماهیت امر درمان نهفته است و پزشک در بروز آن تقصیری ندارد. در واقع خطای پزشکی یعنی اینکه در مواردی پزشک از روش استاندارد و پذیرفته شده انحراف داشته باشد و موجب آسیب به بیمار شود اما دسته ای از آسیب ها به ماهیت بیماری بر می گردد. مثلا درصدی از بیماران که جراحی لیپوساکشن می کنند دچار آمبولی چربی می شوند و فوت می کنند و پزشک در فوت آنها مقصر نیست و فقط وظیفه پزشک این است که قبل از انجام هر مداخله ای آسیب های محتمل آن را به بیمار یادآوری کند و از بیمار رضایت آگاهانه بگیرد در این صورت این هیچ مسئولیت حرفه ای و کیفری و حتی مدنی متوجه پزشک نیست.

کسب تعهد از بیمار موجب سلب خطای پزشک نخواهد شد

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته تعهدی که امروزه به عنوان رضایت آگاهانه از بیماران قبل از جراحی و انجام مداخلات درمانی گرفته می شود در صورت بروز خطای پزشکی به هیچ عنوان رافع مسوولیت پزشک نمی باشد. مفهوم آن، این است که اگر پزشک با استاندارد کامل کار خود را انجام داد و هیچ انحرافی در حیطه علمی و عملی نداشت مسئولتی در برابر آسیب احتمالی درمان ندارد و بیمار این اجازه را به پزشک داده است که مداخلات انجام شود و خطرات احتمالی آن ناشی از تقصیر نیست و بیمار نیز خطرات احتمالی را نیز می پذیرد اما گر پزشک بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم خطایی انجام دهد هیچ کدام از این فرم های رضایت که در بیمارستان ها از بیمار دریافت می شود ارزش قانونی و منطقی ندارند؛ چرا که رضایت بیمار تنها برای انجام مداخلات استاندارد است.

به گفته دکتر کوشکی، دسته دیگری از خطاها نیز ناشی از خطای پزشکی اتفاق می افتد، همانطور که عنوان شد انحراف از استانداردهای علمی، عملی، فنی و اخلاقی خطای پزشکی تعریف می شود. مثلا پزشکی یک عمل جراحی را با روش نادرست انجام دهد این در واقع خطا از استاندارد روز محسوب می شود یا پزشکی اطلاعات بیمار را در ملا عام بدون اخذ مجوز از وی ارائه بدهد این خطا نوعی تخطی از استاندارهای اخلاقی به شمار می رود. اما نکته بسیار مهم در مورد خطاهای پزشکی این است که واقعا تشخیص خطای پزشکی و قضاوت در مورد آن کاری بسیار پیچیده ای است.

نباید در خصوص خطاهای پزشکی اظهارنظرهای عجولانه کرد

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تنها راهی که می شود در مورد بروز یا عدم بروز خطاهای پزشکی قضاوت کرد این است که متخصصان همان رشته در خصوص آن اظهار نظر و کارشناسی کنند چراکه بدن و مداخلات پزشکی به اندازه ای پیچیده است که به هیچ عنوان نمی شود ساده در این زمینه صحبت کرد بنابراین کسانی که به راحتی در این مورد صحبت می کنند اغلب در اشتباه هستند و نباید در این زمینه اظهار نظرهای عجولانه ای انجام داد.

احتمال بروز خطای پزشکی در روند درمان کیارستمی

وی همچنین به موضوع فوت مرحوم کیارستمی کارگردان معروف کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که این روزها در مورد آن بسیار مانور داده می شود موضوع فوت مرحوم عباس کیارستمی کارگردان و هنرمند برجسته کشور است که بسیاری معتقد هستند در این زمینه خطای پزشکی اتفاق افتاده است البته من این موضوع را رد نمی کنم ممکن است دراین زمینه خطا اتفاق اتفاده باشدولی قضاوت در مورد این اتفاق کار روزنامه نگار، رسانه، خود بیمار یا مردم عادی نیست اگر چه در مورد فوت زنده یاد عباس کیارستمی اگر مسئولان مطمئن بودند که قطعاً هیچ خطایی اتفاق نیفتاده دستور پیگیری این موضوع را نمی دادند بالاخره احتمالی از خطا در این زمینه وجود دارد که دستور پیگیری آن نیز صادر شده است اما اینکه قبل از بررسی دقیق در ملاء عام در این زمینه صحبت کنیم غیرکارشناسانه است.

لزوم شفاف سازی در مورد خطاهای پزشکی

دکتر کوشکی به لزوم شفاف سازی در مورد خطاهای پزشکی اشاره کرد و گفت: نکته ای که در مورد خطاهای پزشکی وجود دارد موضوع آشکار سازی خطاها است و ما در شرایط فعلی نیاز بسیاری به شفافیت در این زمینه داریم. در واقع در مورد خطاهای پزشکی دو نوع رویکرد عمده وجود دارد اول رویکردی است که تلاش کنیم با محافظه کاری خطاها را بپوشانیم و دوم بخواهیم این موضوع را شفاف سازی کنیم.

آگاهی های مردم را نادیده نگیریم

وی با باین اینکه نبایدافزایش سطح آگاهی های مردم جامعه را نادیده گرفت افزود: متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند اگر در خصوص خطاهای پزشکی شفاف سازی صورت بگیرد مردم نسبت به جامعه پزشکی بی اعتماد می شوند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در واقع این دسته کسانی هستند که اصولا بالا رفتن آگاهی های مردم را نادیده می گیرند و مردم را به صورت نسبی و حداقل در مورد مسائل پزشکی ناآگاه می پندارند و این ناآگاه پنداری توده جامعه درد بزرگی است. نباید تصور کرد که مردم نمی دانند چرا که سلامتی و جان مردم برای آنها مهم است و اکثر افراد قبل از اینکه به مطب پزشک مراجعه کنند ابتدا در خصوص مسئله خود اطلاعات کسب می کنند بنابراین ناآگاه پنداری مردم مبنایی است که بر اساس آن خطاهای پزشکی در جامعه ما آشکار نمی شود.

خطاهای پزشکی را پنهان نکنیم

دکتر کوشکی یادآور شد: اگر در زمینه خطاهای پزشکی شفاف سازی کنیم موجب خواهد شد مردم کمتر شکایت کنند چرا که اعتماد به پزشکان افزایش می یابد و اگر خطایی هم اتفاق بیفتد با منطق رفتار خواهند کرد و این تصور ایجاد می شود که خطاهای پزشکی پنهان نمی ماند و به راحتی مطرح می شود. بنابراین آشکار نکردن خطاهای پزشکی به شدت در رابطه پزشکان و بیمار اثر منفی دارد.

پزشکان وقت کافی برای بیماران اختصاص دهند

وی در پایان خاطر نشان کرد: یک مشکل دیگری که بین بیمار و پزشک وجود دارد و موجب افزایش سوء تفاهم شده این است که پزشکان بعضاْ وقت کافی برای حرف زدن و صحبت کردن با بیمار اختصاص نمی دهند و این مساله موجب خواهد شد که در بعضی موارد علیرغم اینکه کار درست برای بیمار انجام شده است بیماران ممکن است احساس کنند که در روند درمان آنها خطایی اتفاق افتاده است از این رو باید مسائل پزشکی و سیر بیماری و عوارض احتمالی درمان به زبان ساده توسط پزشک به بیمار توضیح داده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha