معاون درمان وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برخورد بیمارستان‌ها با مادران معتاد و کارتن‌خوابی که برای زایمان به این مراکز مراجعه می‌کنند، گفت: در چنین مباحثی هر گاه بیمارستانی به مانعی برخورد کند، از مراجع قضایی برای حل موضوع کمک گرفته می‌شود.

سرانجام کودکان بی‌هویت در بیمارستان‌ها چه می‌شود؟

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برخورد بیمارستان‌ها با مادران معتاد و کارتن‌خوابی که برای زایمان به این مراکز مراجعه می‌کنند، گفت: در چنین مباحثی هر گاه بیمارستانی به مانعی برخورد کند، از مراجع قضایی برای حل موضوع کمک گرفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد آقاجانی ، درباره چگونگی پذیرش و درمان مادران معتاد و کارتن‌خواب که برای زایمان به بیمارستان‌های حاشیه‌ شهرها مراجعه می‌کنند، با تاکید بر اینکه ما هیچ‌کس را از درب بیمارستان برنمی‌گردانیم، گفت: چرا که بیمارستان‌های دولتی ملجاء و پناه مردم و بیماران هستند. حال همه افراد جامعه حتی کسانی که بی‌سرپرست بوده، تحت پوشش بیمه قرار نداشته و پول هم ندارند می‌توانند برای درمان به بیمارستان‌های وزارت بهداشت مراجعه کنند. بنابراین بیمارستان‌های ما پناه همه بیماران هستند.

چگونگی برخورد بیمارستان‌ها با نوزادان بی‌هویت

وی با بیان اینکه البته با اجرای بیمه همگانی که در قالب طرح تحول سلامت انجام شد، مشکلات در این زمینه کمتر شده است، افزود: این درحالیست که متاسفانه هنوز افرادی هستند که فاقد هویت بوده و در عین حال از نظر بیمه هم دچار مشکل هستند.

آقاجانی درباره مادران کارتن‌خوابی که برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: باید اعلام کنم که در زمینه مادران کارتن‌خوابی که در بیمارستان زایمان می‌کنند، روال قانونی خاص وجود دارد. یعنی اگر هویت نوزاد از نظر قانونی مشکل داشته باشد، این محاکم قضایی هستند که در این زمینه تعیین تکلیف می‌کنند و ما از این نظر تابع نظر پزشکی قانونی هستیم.

وی در پاسخ به اینکه این موضوع در برخی بیمارستان‌های حاشیه‌ای شهرهایی چون تهران دیده می‌شود و بیمارستان‌ها بعضا با مشکلات متعددی در این باره مواجهند، گفت: در این زمینه هر گاه که بیمارستانی به مانعی برخورد می‌کند، از مراجع قضایی برای حل موضوع کمک می‌گیریم. چرا که حل این مشکل وظیفه وزارت بهداشت نیست، بلکه این بحث، موضوعی قضایی است. بنابراین تاکید می‌کنم که هرگاه بیمارستانی، از نظر شناسایی هویت افراد و تعلق فرزند به مادری دچار ابهام شود، از مراجع قضایی کمک می‌گیرد.

هتلینگ بیمارستان‌های حاشیه‌ای و عدالتی که باید برقرار شود

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره هتلینگ بیمارستان‌های حاشیه‌ای و چگونگی توزیع منابع هتلینگ در میان بیمارستان‌ها، گفت: در این زمینه پولی که وزارت بهداشت از بابت هتلینگ به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند، بر اساس درجه عدم توسعه‌یافتگی آنها است. یعنی هر چقدر بیمارستانی از حیث هتلینگ وامکانات هتلینگ عقب‌تر باشند، ما مبالغ بیشتری را برای هتلینگ آن بیمارستان پرداخت می‌کینم. چرا که در این صورت عدالت محقق می‌شود.

آقاجانی ادامه داد: به این ترتیب بیمارستان‌های مناطق محروم، منابع بیشتری را برای هتلینگ دریافت می‌کنند. همچنین بیمارستان‌هایی که از نظر کیفیت و ساخت قدمت بیشتری دارند، از سهم بیشتری در منابع هتلینگ برخوردار می‌شوند؛ چرا که به این شکل می‌توانیم عدالت را میان بیمارستان‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تهران برای هتلینگ بیمارستان‌های پاکدشت، ورامین، شهریار و بیمارستان‌های حاشیه تهران کمک کرده‌ایم، اظهار کرد: در عین حال تجهیزات پزشکی متعددی از جمله تجهیزات سنگین مانند سی‌تی‌اسکن، تخت‌های جدید را در این بیمارستان‌ها تهیه کره و هزینه‌هایی برای تعمیرات آنها را پرداخت کره‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: در حال حاضر به طور کلی بیش از دو میلیون متر مربع بازسازی در بیمارستان‌ها انجام دادیم و نزدیک به ۴۰ هزار تخت هم در کل کشور بازسازی کرده‌ایم. بر این اساس اولویت ما در این زمینه ابتدا مناطق محروم و بعد مناطق حاشیه‌ای و بیمارستان‌هایی است که از نظر قدمت، قدیمی‌تر هستند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha