دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 187698

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علت کمبود سرم در کشور تعطیل شدن دو کارخانه تولید داخلی است که برای جبران آن 30 میلیون بطری سرم از خارج وارد می‌شود و تا آخر مرداد کمبود سرم در کشور بر طرف می‌شود.

کمبود سرم چه زمانی بر طرف می شود؟

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علت کمبود سرم در کشور تعطیل شدن دو کارخانه تولید داخلی است که برای جبران آن 30 میلیون بطری سرم از خارج وارد می‌شود و تا آخر مرداد کمبود سرم در کشور بر طرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رسول دیناروند  درباره کمبود سرم در کشور توضیح داد: در داخل کشور پنج شرکت تولید سرم وجود دارد که محلول‌های تزریقی تولید می‌کنند، از این تعداد طی 15 ماه گذشته دو شرکت دچار مشکل در خط تولید شدند و هیچگاه نتوانستند در این مدت با تمام ظرفیت خود کار کنند.
وی گفت: یکی از این شرکتها که 20 درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد، به علت اشکال در خط تولید و مشکل در استریل کردن محصول در 15 گذشته چندین بار خط تولید خود را تعطیل کرد، البته یکبار با دستور وزارت بهداشت خط تولید آن تعطیل شد و در بقیه موارد خود شرکت به علت مشکل و خطرناک بودن مسئله خط تولید را متوقف کرد.


معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود:‌ یک شرکت دیگر تولید سرم نیز در کشور هست که به علت مشکلات مدیریتی در 15 ماه گذشته هیچگاه نتوانست با تمام ظرفیت تولید کند.


دیناروند اضافه کرد: این مسائل باعث شد که وزارت بهداشت از چهار ماه پیش برای تامین سرم مورد نیاز بیماران در کشور به صورت جدی نگران بازار باشد و به همین علت از ابتدای امسال اجازه واردات سرم از منابع معتبر خارجی داده شد.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کل نیاز کشور به سرم تزریقی سالیانه 120 میلیون بطری است، هدف از واردات سرم این است که بتوانیم ذخایر سه ماهه استراتژیک کشور را تامین کنیم به همین علت اجازه واردات 30 میلیون بطری سرم تزریقی از شرکتهای خارجی داده شد.
وی افزود: از ابتدای امسال شش میلیون بطری سرم خارجی وارد کشور شده و تا 1.5 ماه آینده بقیه سرم های خارجی نیز وارد می‌شود و ذخیره سه ماه استراتژیک کشور تامین می‌شود.


دیناروند گفت: با این تدابیر نگران تامین سرم مورد نیاز بیماران نیستیم و همین الان موجودی لازم برای نیاز بیمارستان‌ها تامین شده است،‌ زیرا بیمارستان‌ها بدون سرم نمی توانند کار کنند.


وی افزود: توزیع داروخانه‌ای سرم تزریقی به جز در داروخانه‌های شبانه‌روزی هنوز وجود ندارد. البته سرم شست و شو در داروخانه‌ها وجود دارد و سرم تزریقی نیز از 1.5 ماه آینده که بقیه سرم‌های خارجی وارد کشور شود در داروخانه‌های عادی نیز توزیع می‌شود و به شرایط عادی بر می‌گردیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha