مدیرکل اسناد و امور مترجمان قوه قضائیه گفت: شاهد افزایش استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های ناشی از آن هستیم.

افزایش استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های ناشی از آن در جامعه

سلامت نیوز: مدیرکل اسناد و امور مترجمان قوه قضائیه گفت: شاهد افزایش استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های ناشی از آن هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علی کاظمی درباره افزایش فوت ناشی از اصابت سلاح سرد گفت: فکر می‌کنم؛ عمدتا این مطالب به حوزه قانون باز نمی‌گردد و غالبا ناشی از فرهنگ است.

وی با یادآوری اینکه در زمان طرح ممنوعیت استفاده از سلاح عده‌ای مخالف آن بوده و معتقد بودند؛ صرف قانون‌گذاری مشکلی حل نخواهد شد، ادامه داد: سخن این افراد پس از تصویب این طرح اثبات شد، زیرا با وجود اینکه ما قانون را تصویب و برای استفاده از سلاح سرد مجازات تعیین کردیم، همچنان شاهد افزایش استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های ناشی از آن هستیم.

کاظمی با تاکید براینکه باید علت افزایش استفاده از سلاح سرد را در جای دیگری غیر از قانون جستجو کرد، گفت: باید در خصوص مسائلی همچون فرهنگ جامعه، خویشتنداری، کنترل خشم و مهارت‌های تعامل با دیگران کار کنیم.

این قاضی دادگستری با بیان اینکه اگر فرهنگ تعامل و مهارت‌های ارتباطی را به مردم آموزش ندهیم، این خشونت ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امروز سلاح سرد بیش از سلاح گرم در دسترس مردم است و قطعا استفاده از این نوع سلاح نیز بیشتر است و جای شکر وجود دارد که سلاح گرم در اختیار مردم نیست، وگرنه از این نوع سلاح استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به مقابله جدی دستگاه‌های مرتبط با استفاده از سلاح گرم، این موضوع را از عوامل کاهش استفاده از سلاح گرم در کشور خواند و اظهار کرد: ما محدودیت‌های زیادی را برای دسترسی به این نوع سلاح ایجاد کردیم، چیزی که در خصوص سلاح سرد وجود ندارد، زیرا یک فرد ممکن است؛ چاقو برای استفاده در خانه بخرد و ما نمی‌توانیم جلوی استفاده وی از چاقو را بگیریم.

کاظمی تصریح کرد: در خصوص سلاح سرد به هیچ‌عنوان نمی‌توانیم؛ همچون سلاح گرم عمل  کنیم، زیرا چاقو در دسترس همه افراد هست و خرید، فروش و حمل چاقو جرم نیست. به عنوان مثال  ما قمه را ممنوع کردیم، اما فرد می‌تواند آنچه را که با استفاده از قمه انجام می‌دهد با چاقو نیز انجام دهد.

مدیر کل اسناد و امور مترجمان قوه قضائیه با تاکید براینکه ابزارهای جایگزین برای سلاح‌های سرد زیاد داریم، بیان کرد: در خصوص سلاح گرم ممنوعیت صد درصد و مطلق داریم؛ یعنی خرید، فروش و حمل سلاح گرم ممنوع است، اما در خصوص سلاح سرد اینطور نیست.

وی افزود: ما برخی از انواع سلاح سرد را جرم‌انگاری کرده‌ایم، زیرا برخی از انواع ابزار، استفاده دوگانه دارند؛ یعنی هم می‌توانند استفاده مفید داشته باشند و هم استفاده منفی  و خواه ناخواه مجرمان به سمت استفاده از این ابزار گرایش پیدا می‌کنند.

این قاضی دادگستری با بیان اینکه  گرمی هوا، مشکلات اقلیمی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گرانی، ترافیک، مباحث سیاسی، امنیتی، فردی و... باعث می‌شود؛ افراد کنترل خود را از دست داده و خشونت در جامعه  افزایش یابد.

وی مباحث مرتبط با فضای مجازی را از جمله مواردی خواند که می‌تواند برخشونت در جامعه دامن بزند و افزود: بسیاری از افرادی که درگیر خشونت می‌شوند با مسائل مرتبط با فضای مجازی همچون بازی‌ها و فیلم‌های خشن مواجه هستند که تمامی این موارد در خشونت تاثیرگذار است و باید این موارد توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بررسی و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود تا خشونت کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha