معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی گفت: حجم روزانه ضایعات نایلکس و پلاستیک در این استان به 90 تن می رسد که با توجه به تجزیه طولانی مدت پلاستیک ها در طبیعت، رقمی تکان دهنده است.

حجم روزانه ضایعات نایلکس و پلاستیک استان مرکزی 90 تن است

سلامت نیوز:معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی گفت: حجم روزانه ضایعات نایلکس و پلاستیک در این استان به 90 تن می رسد که با توجه به تجزیه طولانی مدت پلاستیک ها در طبیعت، رقمی تکان دهنده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رضا میرزایی روز دوشنبه به مناسبت 21 تیرماه روز بدون نایلکس  افزود: میزان تولید پسماند روزانه بخش خانگی این استان 900 تن است که از این میزان 90 تن آن نایلکس و پلاستیک است.
وی بیان کرد: طبق آمارهای جهانی روزانه سه و نیم تن زباله در دنیا تولید می شود که سهم هر ایرانی در این رابطه 40 هزار تن است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: میزان ضایعات پلاستیک در ایران بیش از 177 هزار تن در سال است که این رقم معادل 500 تن در روز است.


میرزایی عنوان کرد: به طور متوسط هر شهروند ایرانی روزانه سه قطعه پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند و ایران جزء 10 کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در دنیا است.


وی گفت: با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته توسط هر خانواده ایرانی، می توان از تولید حدود 816 میلیون کیسه پلاستیکی جلوگیری کرد.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: تولید و ضایعات نایلکس و پلاستیک با معضلات و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی و زیست محیطی همراه است و مدیریت شرایط کنونی عزم جمعی را می طلبد.


میرزایی عنوان کرد: تغییر الگوی فرهنگ شهروندان و استفاده از کیسه های پلاستیکی به جای کیسه های پارچه ای، عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در مراکز خرید، تولید بالا و سهولت دسترسی به آن از مهمترین مشکلات اجتماعی است.
وی گفت: صرف هزینه های بالا برای تولید کیسه های پلاستیکی، به کار گیری نیروی انسانی در مراحل جداسازی ضایعات پلاستیک، پردازش و دفن زباله، هزینه بالای پاکسازی ظروف پلیمری از محیط زیست، هدر رفت مواد نفتی و هزینه های بالای آموزش و فرهنگ سازی در راستای استفاده نکردن مردم از ظروف پلاستیکی بخشی از مشکلات اقتصادی است.


معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی افزود: هزینه های بالای درمان، اثرات سوء استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در سلامت افراد و بروز بیمارهای پر خطر از جمله سرطان ها از مهمترین مشکلات بخش بهداشتی و درمانی است.
میرزایی اظهار کرد: استفاده از پی وی سی (PVC) صنعتی برای بسته بندی و مصارف غذایی به طور کامل در دنیا منسوخ شده است اما متاسفانه این امر در ایران به فراوانی وجود دارد.


وی توضیح داد: ظروف پلاستیکی، حاوی پلیمرهایی هستند که بر اثر حرارات مواد غذایی گرم اسیدی و چرب رادیکال آزاد تولید می کنند و ظروف پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی با 40 درجه حرارات، مواد شیمیایی خطرناکی با نام استایرن از خود خارج می کنند که موجب تلخی مواد و زمینه بروز 77 نوع سرطان را ایجاد می کنند.


معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اوج مصرف استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در هنگام نذورات ماه های محرم، صفر و رمضان است و نذر کنندگان و مردم به این مسائل توجه ندارند و به نظر می رسد افزایش آگاهی مردم و فرهنگ سازی در این راستا بیش از پیش ضروری است.
میرزایی عنوان کرد: یکی از مهمترین آسیب ها و مشکلات این بخش در محیط زیست است و کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در محیط زیست ماندگاری حداقل 300 ساله دارند.


وی گفت: مواد پرخطر و شیمیایی این ظروف به مرور زمان وارد خاک و از این طریق وارد چرخه مواد غذایی می شود و خطرات جدی برای محیط زیست دارد.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی، تغییر الگوی مصرف، کاهش کیسه های و ظروف پلاستیکی و استفاده از ظروف چینی و شیشه ای و استفاده از کیسه های پارچه ای و روش های سنتی به جای کیسه های پلاستیکی امری ضروری است.
21 تیرماه به عنوان روز بدون نایلکس نامگذاری شده است.

 
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha