مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از ورود دو شرکت خارجی برای تولید کیسه‌های خون در ایران خبر داد.

ورود ۲ شرکت خارجی برای تولید ۱۲ میلیون کیسه خون در ایران

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از ورود دو شرکت خارجی برای تولید کیسه‌های خون در ایران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه تأسیس پالایشگاه پلاسما که بین یک شرکت آلمانی و ایرانی انجام شد، گفت: در سال ۸۳ اولین پارتی پلاسما را توانستیم ارسال کنیم و امروز ظرفیت ارسال پلاسما به ۲۰۰ هزار لیتر رسیده است.

وی با اعلام اینکه ۱۸ مرکز، مورد ممیزی قرار گرفته و امکان ارسال پلاسما فراهم شده است، افزود: در سال ۸۱ تلاش کردیم بخش خصوصی را در موضوع جمع‌آوری پلاسما وارد کنیم که آن زمان شرکت بیو دارو توانست وارد این حوزه شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: البته در آن زمان تعهد کردیم که ورود بخش خصوصی در حوزه پلاسما مشروط به ساخت پالایشگاه است.

پورفتح‌الله با اعلام اینکه در حال حاضر هشت مرکز جمع‌آوری پلاسما در بخش خصوصی با ظرفیت بالای ۲۰۰ هزار لیتر تولید پلاسما وجود دارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما برای تبدیل به دارو در کشور فراهم است.

وی به شرایط ساخت پالایشگاه پلاسما در ایران اشاره کرد و گفت: ساخت پالایشگاه پلاسما از هر جهت برای ایران حائز اهمیت است زیرا با توجه به نقش مؤثر سازمان انتقال خون ایران در بین کشورهای منطقه اِمرو، احداث پالایشگاه پلاسما می‌تواند موقعیت کشور ما را از جهت تأمین داروهای مشتق از پلاسما فراهم آورد.

پورفتح‌الله با اشاره به ۲۲ کشور منطقه اِمرو که ۸۰۰ میلیون جمعیت را از شمال آفریقا تا همسایگی ایران شامل می‌شود، گفت: هشت کشور منطقه متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰ به جمع کشورهایی بپیوندند که می‌توانند داروهای مشتق از پلاسما را از محل جمع‌آوری پلاسماهای خود انجام دهند.

وی از ایران به عنوان قطب تولید داروهای مشتق از پلاسما نام برد و گفت: در حال حاضر دانش تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور ما فراهم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه به موضوع اهدای خون در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر میزان اهدای خون ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است، ما افزایش اهدای خون را متوقف کرده‌ایم.

پورفتح‌الله همچنین از  حضور دو شرکت اروپایی در زمینه تولید کیسه‌های خون در ایران خبر داد و گفت: این دو شرکت قرار است ۱۲ میلیون کیسه خون تولید کنند که با توجه به ظرفیت ۲.۵ تا ۳ میلیون مصرف داخلی، پیش‌بینی می‌کنیم شرایط برای صادرات این محصول در منطقه فراهم شود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha