حال تحقیق و پژوهش در حوزه پزشكی خوب نیست. بین این بدحالی در حوزه پژوهش و طرح تحول سلامت اما رابطه جالبی وجود دارد.

حقوق‌های نجومی پزشكان در طرح تحول سلامت، تحقیق و پژوهش را تعطیل كرد

سلامت نیوز: حال تحقیق و پژوهش در حوزه پزشكی خوب نیست. بین این بدحالی در حوزه پژوهش و طرح تحول سلامت اما رابطه جالبی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: حال تحقیق و پژوهش در حوزه پزشكی خوب نیست. بین این بدحالی در حوزه پژوهش و طرح تحول سلامت اما رابطه جالبی وجود دارد. بنا رئیس پژوهشكده نقشه‌برداری مغزتأکید می‌کند تغییراتی كه طی اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته موجب شده برخی  اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها كارانه‌های 300 تا 400 میلیونی بگیرند. چنین درآمدهایی صرف‌نظر از تمامی حاشیه‌ها، یك آسیب جدی برای نظام سلامت و علم پزشكی داشته است و آن چیزی نیست جز تعطیل شدن بحث تحقیق و پژوهش در میان اساتید دانشگاه‌های علوم پزشكی.


طرح تحول سلامت با تمام معایب و محاسنش سه‌سالگی را هم پشت سر گذاشت؛ سه سال پر فراز و نشیبی كه با حواشی گوناگونی همراه بود. حالا اما با طی این مدت زمان بهتر می‌توان این طرح را قضاوت كرد. طرحی كه در كنار محاسنی مانند افزایش رضایت نسبی مردم در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، درآمد پزشكان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی را با واقعی كردن تعرفه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد، به گونه‌ای كه كارانه‌هایی نجومی را نصیب پزشكان كرد. همین كارانه‌های نجومی موجب شده پزشكانی كه در گذشته تمایل به انجام كارهای علمی و پژوهشی داشتند، حالا تمركزشان را روی طرح تحول بگذارند و به جای توجه به ارتقای سطح علمی دانش پزشكی به افزایش درآمدشان فكر كنند به خصوص اینكه در نظام سلامت ما پرداخت‌ها بر مبنای عملكرد پزشكان است و جراحی بیشتر به معنای كارانه بیشتر خواهد بود و این مسئله فرصتی برای پژوهش باقی نمی‌گذارد.
 
اعضای غیر علمی هیئت علمی علوم پزشكی !
عضو هیئت علمی كه كار تحقیق انجام ندهد در هیچ جای دنیا عضو هیئت علمی شناخته نمی‌شود. با اجرای طرح تحول اما كم نیستند اساتیدی كه دیگر كار تحقیق نمی‌كنند. در كنار این هستند اساتیدی كه حتی خودشان به طور مستقیم هم نقشی در طرح تحول ندارند بلكه سهامداران بخش خصوصی‌اند و این مسئله موجب می‌شود در این بخش فعالیت كنند و این رزیدنت‌ها و دستیاران‌شان هستند كه در بخش دولتی در طرح تحول فعالیت می‌كنند اما درآمدش به حساب كارانه استاد مورد نظر واریز می‌شود. این موضوعی است كه وقتی مسئولان وزارت بهداشت برای توجیه كارانه‌های بالای 100 میلیون و 200 جراحی برای یك پزشك به آن اشاره می‌كنند واضح‌تر می‌شود. اگر به سراغ دستیاران و رزیدنت‌های این پزشكان در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های دولتی هم بروید، متوجه خواهید شد چه دل پری از اساتید خود دارند؛‌اساتیدی كه تمام بار كاری خود را بر دوش آنها می‌اندازند و خودشان همیشه در بخش خصوصی‌اند.
 
سركوب آموزش و تحقیقات
مجتبی زارعی، رئیس پژوهشكده نقشه‌برداری مغز هم یكی از افرادی است كه از این زاویه به نقد طرح تحول سلامت می‌پردازد و می‌گوید:‌طرح تحول سلامت واقعاً امیدی در بین مردم ایجاد كرد تا خدمات سلامت بین مردم عادلانه اجرا شود اما از طرفی شاهد سركوب آموزش و تحقیقات در این طرح هستیم زیرا تمام تمركز رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی بر اجرای بهینه طرح تحول سلامت در حوزه درمان معطوف شده است و دیگر مجالی برای توجه به آموزش و تحقیقات نمی‌ماند.
وی درباره وضعیت تحقیق و پژوهش در حوزه سلامت می‌گوید: همین تحقیقات حال حاضر در كشور نیز در حوزه پزشكی به واسطه شخصیت‌های مطرحی از جمله دكتر ملك‌زاده، دكتر لاریجانی و دكتر ضیایی صورت می‌پذیرد وگرنه امروز اعضای هیئت علمی كه ماهانه 300 تا 400 میلیون تومان آن هم به صورت قانونی درآمد دارند، چه دلیلی برای‌شان وجود دارد كه به كار تحقیق و آموزش دانشجو بپردازند.
 
صدمه روح آكادمیك در طرح تحول سلامت
به باور این استاد علوم اعصاب از دانشگاه آكسفورد انگلیس، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به طور غیرمستقیم پس از اجرای طرح تحول سلامت از انجام وظیفه اصلی خود دور شدند. این وظیفه نیز معطوف به تحقیق و آموزش می‌شود و این در حالی است كه عضو هیئت علمی كه كار تحقیق انجام ندهد در هیچ جای دنیا عضو هیئت علمی شناخته نمی‌شود. كما اینكه اساس ارتقای آنان تحقیق باشد زیرا امروز دیگر فاصله حقوقی بین استاد و استادیار آنچنان نیست و همه به این اهمیت می‌دهند كه چه خودرویی سوار شوند یا منزل آنان در كدام منطقه باشد.
بنا به تأكید زارعی روح آكادمیك در طرح تحول سلامت صدمه دیده است و این مسئله ضرورت جدایی نظام ارائه خدمات درمان از دانشگاه را همانند 30 سال قبل مطرح می‌كند. وی دراین باره می‌افزاید: ‌البته شاید آن روزها ادغام درمان با دانشگاه مفید بود ولی امروز شاهد آن هستیم كه هر زمان روح آكادمیك با خدمات بالینی مخلوط می‌شود مباحث آكادمیك صدمه می‌بیند. در حالی كه در مباحث آكادمیك فقط 3 درصد با مسئولیت وزارت بهداشت است و 97 درصد با مسئولیت‌ها وزارت علوم است.
 
تنزل سواد پزشكان با درآمدهای نجومی
هر‌چند علم پزشكی در كشورمان در بسیاری از رشته‌ها هم‌پای دیگر كشورهای دنیاست و در شرایط كنونی كمتر پیش می‌آید كه بیماری برای درمان به اعزام به خارج از كشور نیاز داشته باشند اما با ادامه وضعیت كنونی و بی‌توجهی به موضوعات پژوهشی در حوزه سلامت می‌تواند به روز بودن پزشكان‌مان را تحت تأثیر قرار دهد و این مسئله بدین معناست كه باید در آینده چشم انتظار بالاتر رفتن آمار قصور پزشكی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha