عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این كه مصرف سیگار از سال 82 تا 86، 12 درصد رشد داشته است، تاكید كرد كه شركت دخانیات برای درج تصاویر بهداشتی روی پاكت‌های سیگار طبق مصوبه عمل كند.

دكتر انوشیروان محسنی بندپی، ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات، با اشاره به تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات در سال 85، گفت: ایران یكی از پنج كشورهای دنیاست كه از این قانون برخوردار است. اما متاسفانه با گذشت سه سال از تصویب این قانون اغلب به ظاهر این قانون پرداخته شده و به محتوای آن توجهی نشده است.

وی با انتقاد از آن كه جلسات ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات از نظم كاری برخوردار نیست، به آثار سوء مصرف سیگار در روان و جسم افراد اشاره كرد و گفت: به نظر می‌رسد ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات ابتدا باید در جهت ارتقای آگاهی جامعه نسبت به عوارض مواد دخانی تلاش كند؛ چرا كه نتیجه این تغییر نگرش می‌تواند آثار مثبتی را به دنبال داشته باشد.

محسنی بندپی‌ با انتقاد از عملكرد سازمان صدا و سیما در زمینه نمایش تصاویر استعمال دخانیات در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها، گفت: متاسفانه در برخی فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما به راحتی مصرف قلیان با ژست‌های آنچنانی به نمایش درمی‌آید. این در حالی است كه چنین تصاویری می‌تواند در آحاد جامعه تاثیر گذارد.

وی با تاكید بر آن كه كاهش مصرف مواد دخانی احساس مسوولیت و همكاری بین بخشی را می‌طلبد، ادامه داد: اگر نوجوانی به سیگار اعتیاد پیدا كند، در آینده ممكن است مواد افیونی در نظر وی عادی جلوه كنند. بنابراین اگر موضوعی در نوجوانی به فرهنگ تبدیل شود، تغییر آن در آینده مشكل خواهد بود.

محسنی بندپی با اشاره به مضرات مصرف قلیان و با بیان این كه مصرف قلیان به مراتب خطرناك‌تر از سیگار است، به رابطه افزایش قیمت مصرف سیگار و كاهش مصرف آن اشاره كرد و گفت: افزایش قیمت مواد دخانی هر ساله در دستور كار مجلس قرار می‌گیرد. در مجموع لازم است در جهت كاهش مصرف سیگار، دسترسی آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به سیگار را محدود كرد.

ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات گفت: سالانه در كشور، هزار و 740 میلیارد سیگار دود می‌شود كه هزینه وزارت بهداشت برای درمان عوارض ناشی از سیگار بسیار بیشتر از این میزان است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خطاب به اعضای حاضر در ششمین جلسه ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: در صورت وجود نقصی در قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات، مجلس آمادگی لازم برای برطرف كردن این نقص‌ را دارد. همچنین مجلس می‌تواند حضور وزیر دادگستری در ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات را در قالب طرحی دو فوریتی مطرح كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha