آمارها نشان می‌دهد مسمومیت‌های غذایی همچنان وجود دارد و مردم را به بیمارستان‌ها می‌کشاند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد گاهی خوراکی‌هایی خریداری‌ می‌شود که از نظر ظاهری کیفیت خوبی دارند؛ اما ممکن است سالم نباشد.پزشکان توصیه می‌کنند که به تاریخ انقضا تا حدودی اعتماد کنید؛ اما آنچه باید به آن ١٠٠درصد اعتماد کنید حواس پنج‌گانه‌ی خودتان است. محصولی که به نظرتان غیرعادی‌ست، مصرف نکنید. به‌نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید در مورد عرضه‌ی محصولاتی با تاریخ تولید اشتباهی پاسخگو باشند.

عرضه‌ محصولاتی با تاریخ روزهای نیامده!

سلامت نیوز:آمارها نشان می‌دهد مسمومیت‌های غذایی همچنان وجود دارد و مردم را به بیمارستان‌ها می‌کشاند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد گاهی خوراکی‌هایی خریداری‌ می‌شود که از نظر ظاهری کیفیت خوبی دارند؛ اما ممکن است سالم نباشد.پزشکان توصیه می‌کنند که به تاریخ انقضا تا حدودی اعتماد کنید؛ اما آنچه باید به آن ١٠٠درصد اعتماد کنید حواس پنج‌گانه‌ی خودتان است. محصولی که به نظرتان غیرعادی‌ست، مصرف نکنید. به‌نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید در مورد عرضه‌ی محصولاتی با تاریخ تولید اشتباهی پاسخگو باشند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه نوشت: داستان از جایی شروع می‌شود که در مراجعه به سوپرمارکت‌ها اجناسی را خریداری می‌کنیم و در قسمت تاریخ تولید محصول تاریخ روزهای نیامده درج شده‌است و عجیب نیست که در قسمت تاریخ انقضا چندروز بعدتر حک شده باشد. این موضوع شاید شبیه به جوک باشد و عده‌ای به آن بخندند، اما برای سلامت نوزادان و کودکان و خانواده‌ها خطری جدی به‌شمارمی‌رود.

بی‌شک همه‌ی مردم به تاریخ تولید و انقضای محصولاتی که به‌صورت روزانه از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنند، دقت نمی‌کنند؛ اما عده‌ای هم هستند که با وسواس و دقت فراوان به تاریخ‌هایی که به‌صورت بسیار ریز در گوشه‌ای از محصول حک شده نگاه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آن را خریداری کنند یا از خرید آن صرف نظر کنند.

به گفته‌ی کارشناسان تغذیه و مواد غذایی تاریخ انقضای محصولات غذایی که براساس قانون باید روی همه‌ی محصولات درج شود، موضوع اطمینان‌بخشی است که شهروندان را مجاب به خرید یا عدم خرید آن می‌کند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد که نباید محصولات غذایی تاریخ‌گذشته یا فاسد در مغازه و سوپری‌ها عرضه شود؛ اما هر یک از ما تجربه‌ی حداقل یک‌بار محصول تاریخ‌گذشته را داریم یا حتی برای عده‌ای از من و شما پیش آمده که محصولی را خریداری کرده‌ایم که یکی دو روزی به تاریخ انقضایش مانده اما وقتی استفاده می‌کنیم می‌بینیم که طعم و مزه‌اش فرق‌ کرده و فاسد شده‌است؛ حال از این نکته بگذریم که مسئولان فروشگاه تا چه اندازه انعطاف نشان داده و محصول فاسد را پس بگیرند و به کارخانه مرجوع کنند.

آمارها نشان می‌دهد مسمومیت‌های غذایی همچنان وجود دارد و مردم را به بیمارستان‌ها می‌کشاند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد گاهی خوراکی‌هایی خریداری‌ می‌شود که از نظر ظاهری کیفیت خوبی دارند؛ اما ممکن است سالم نباشد مانند لواشک‌ها و آلوچه‌هایی که در دربند و فرحزاد فروخته می‌شود و چندی‌پیش ناسالم بودن آنها در اخبار و شبکه‌های اجتماعی منعکس شد. درهمین‌زمینه پزشکان توصیه می‌کنند که به تاریخ انقضا تا حدودی اعتماد کنید؛ اما آنچه باید به آن ١٠٠درصد اعتماد کنید حواس پنج‌گانه‌ی خودتان است. محصولی که به نظرتان غیرعادی‌ست، مصرف نکنید. بو و طعم مواد غذایی به‌ویژه محصولات کنسروی را بسیار اهمیت دهید و قبل از مصرف آنها را به مدت نیم‌ساعت بجوشانید. شیر، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و کنسروها از بیشترین محصولاتی هستند که سبب مسمومیت و مرگ‌ومیر می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید در مورد عرضه‌ی محصولاتی با تاریخ تولید اشتباهی پاسخگو باشند. بی‌شک موضوع درج تاریخ تولید روزهای نیامده غیرقانونی‌ست و باید هرچه سریع‌تر با دستگاه‌های متخلف برخورد شود و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید در خصوص عرضه‌ی چنین محصولاتی با تاریخ تولید جعلی پاسخگو باشند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران می‌گوید: فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی می‌فروشند تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و همیشه بازرسی می‌شوند؛ اما اگر کسی از این مواد غذایی استفاده کند و بیمار شود می‌تواند به دادگستری شکایت کند و براساس این شکایت فروشنده و پخش‌کننده‌ی محصول باید جوابگو باشند. دکتر ایرج خسرو نیا می‌گوید: هر محصول غذایی تاریخ‌گذشته نباید مصرف شود و معمولا مسئولان وزارت بهداشت و از کارخانه‌ها و ماموران دامپزشکی به‌صورت مستمر به مراکزی که گوشت و محصولات گوشتی را به فروش می‌رسانند، بازدید می‌کنند و اجازه‌ی فروش محصولات فاسدشده را نمی‌دهند.

او با اشاره به اینکه ممکن است در برخی از رستوران‌ها یا آشپزخانه‌هایی که کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند از گوشت‌ها و محصولات تاریخ‌گذشته استفاده شود، می‌گوید: دلایل عرضه‌ی محصولات غذایی تاریخ‌گذشته سودجویی برخی افراد است و این محصولات توسط برخی افراد سودجو در مغازه‌ها توزیع و فروخته می‌شود یا شرکت‌های توزیع‌کننده برای مدت زیادی در انبارهای خود نگهداری می‌کنند که منجر به فاسدشدن، محصول می‌شود.

خسرونیا می‌گوید: برخی از افراد اصلا به تاریخ تولید و انقضای محصول نگاه نمی‌کنند و محصول را خریداری و زمان مصرف متوجه می‌شوند که رنگ با طعم و بوی محصول تغییر کرده‌است؛ اما برخی دیگر به تاریخ تولید و انقضای محصول دقت دارند. او تاکید می‌کند: روی بسته‌بندی برخی از این محصولات تاریخ روزهای آینده برای تولید درج شده که نشان از تخلف دارد و با شکایت به دادسراها و وزارت بهداشت قابل پیگیری‌ست.

خسرونیا تاکید می‌کند: برخی از سودجویان در این کار دخیل هستند که حتی به سلامت انسان‌ها هم توجه نمی‌کنند؛ کمااینکه در گذشته شاهد مسمومیت و ازبین‌رفتن اعضای یک خانواده بر اثر استفاده از تن ماهی فاسد مسموم شدند و از بین رفتند. گفتنی‌ست که مواد غذایی را به‌طورکلی به دو دسته‌ی فسادپذیر و غیرفسادپذیر تقسیم‌بندی می‌کنند. برخی مواد غذایی مثل لبنیات، گوشت، ماهی و مرغ محصولات پرخطر محسوب می‌شوند و فسادپذیری نزدیک‌تری دارند؛ اما برخی محصولات مثل برنج، حبوبات، کیک و بیسکویت فسادپذیری دیرتری داشته یا غیرفسادپذیرند. ازاین‌نظر، نوع تاریخی که روی محصولات قید می‌شود که در کشور ما با عنوان تاریخ انقضا شناخته می‌شود، یعنی مصرف‌کننده پس‌از خرید باید تا همان مهلت درج‌شده آنها را مصرف کند؛ اما در برخی کشورها این تاریخ انقضا به دو گونه روی محصولات درج می‌شود: یکی بهترین تاریخ برای مصرف و دیگری تاریخ انقضای فروش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha