سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 187886

آیا می‌دانستید تنها با ۲۰ درصد عملکرد کلیه تان می‌توانید یک زندگی کاملا عادی داشته‌باشید؟ برای همین است که زوال مداوم و آسیب تدریجی کلیه تا مدتی طولانی تشخیص داده نمی‌شود. گاهی حتی عادات رایج می‌تواند سبب آسیب به کلیه شود و وقتی نهایتا مشکل کشف می‌شود، ممکن است خیلی دیر باشد. خلاص شدن از عادات ناسالم و ایجاد عادات سالم‌تر نخستین اقدامی است که سلامت‌تان را بهبود می‌بخشد، و شما را به سوی برداشتن گام‌های مثبت در جهت بهبود بهداشت و سلامت کلی‌تان هدایت می‌کند.

۱۵ عادت خطرناک که به کلیه شما آسیب می‌زند

سلامت نیوز: آیا می‌دانستید تنها با ۲۰ درصد عملکرد کلیه تان می‌توانید یک زندگی کاملا عادی داشته‌باشید؟ برای همین است که زوال مداوم و آسیب تدریجی کلیه تا مدتی طولانی تشخیص داده نمی‌شود. گاهی حتی عادات رایج می‌تواند سبب آسیب به کلیه شود و وقتی نهایتا مشکل کشف می‌شود، ممکن است خیلی دیر باشد. خلاص شدن از عادات ناسالم و ایجاد عادات سالم‌تر نخستین اقدامی است که سلامت‌تان را بهبود می‌بخشد، و شما را به سوی برداشتن گام‌های مثبت در جهت بهبود بهداشت و سلامت کلی‌تان هدایت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از سایت بازده، کلیه اندامی شگفت‌انگیز است. این اندام هورمون تولید می‌کند، خون را تصفیه می‌کند، مواد معدنی را جذب می‌کند، ادرار تولید می‌کند، و یک توازن سالم اسید- باز ایجاد می‌کند. بدون کلیه زندگی‌ای وجود ندارد، و چینی‌ها آن را جایگاهی ضروری برای انرژی زندگی می‌دانند.

مراقبت از کلیه‌ها با مراقبت از بهداشت و سلامت ارتباط بسیار نزدیکی دارد. اگر می‌خواهید کلیه‌هایتان سالم باشند و در آینده‌ی قابل پیش‌بینی به درستی به شما خدمت کنند، در ادامه فهرستی آمده‌است از عاداتی که باید از آنها اجتناب کنید:

۱. عادت مصرف نوشابه‌ی قندی – پژوهشی که در دانشگاه اوزاکای ژاپن روی کارمندان انجام شد حاکی از آن است که ۲ لیوان نوشابه، یا بیش‌تر، در روز (رژیمی یا معمولی) می‌تواند با ریسک بالاتر بیماری کلیوی در ارتباط باشد. در این پژوهش ۱۲۰۰۰ کارمند حضور داشتند، و کسانی که نوشابه‌ی بیش‌تری مصرف می‌کردند بیش‌تر احتمال داشت در ادرارشان پروتئین وجود داشته‌باشد. پروتئین در ادرار (پروتئینوری) یک نشانه‌ی ابتدایی از آسیب کلیه است، اما اگر این بیماری در این مرحله تشخیص داده‌شود، هنوز قابل بازگشت است.

۲. سیگار – سیگار با تصلب شراین در ارتباط است. تنگ و سفت شدن عروق خونی، خون‌رسانی به تمام اندام‌های حیاتی از جمله کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس پژوهشی که در مجله‌ی داروشناسی بالینی و درمان‌شناسی چاپ شده‌است، ۲ نخ سیگار در روز کافی است تا تعداد سلول‌های اندوتلیال (درون رگی) موجود در خون شما را ۲ برابر کند. این نشانه‌ی آسیب شریانی است. مجله‌ی انجمن داروشناسی بالینی نقل می‌کند که از ۲۰۰۳ پژوهش‌های مختلفی انجام شده‌است که همه‌ی آنها سیگار کشیدن را با کاهش عملکرد کلیه در ارتباط می‌دانند.

۳. کمبود ویتامین B۶ – یک رژیم غذایی سالم برای عملکرد خوب کلیه مهم است. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B۶ خطر سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. برای عملکرد بهینه‌ی کلیه باید روزانه حداقل ۱.۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ مصرف کنید. غنی‌ترین منبع این ویتامین شامل ماهی، نخود، جگر گاو، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته‌ای، و میوه‌های غیرمرکبات است.

۴. ورزش نکردن – ورزش یک روش خوب دیگر برای محافظت از کلیه‌هایتان است. پژوهشی بزرگ که در ۲۰۱۳ در مجله‌ی انجمن نفرولوژی امریکا چاپ شد، حاکی از آن است که خطر سنگ کلیه در زنان یائسه‌ای که ورزش می‌کنند ۳۱ درصد کم‌تر است. در کل، حفظ وزن در شرایط سالم شانس سنگ کلیه را در شما کاهش می‌دهد، بنابراین تحرک را آغاز کنید.

۵. کمبود منیزیم – اگر به اندازه‌ی کافی منیزیم دریافت نکنید، کلسیم به خوبی جذب و گوارش نمی‌شود، که می‌تواند به انباشته شدن کلسیم و تشکیل سنگ کلیه منجر شود. برای جلوگیری از آن، سبزیجات برگی سبز، لوبیا، دانه‌ها و مغزها را مصرف کنید. آووکادوی قدرتمند نیز منبع خوبی برای منیزیم است.

۶. قطع شدن مکرر خواب – همه‌ی ما خواب خوب در طول شب را دوست داریم. و کلیه‌هایمان نیز همین‌طور. ساینس دیلی گزارش می‌کند که خواب منقطع مزمن می‌تواند سبب سنگ کلیه شود. بر اساس گفته‌ی دکتر مایکل سول، متخصص قلب، بنیان‌گذار و رییس مرکز قلب پیتر مانک، و استاد تمام پزشکی و فیزیولوژی در دانشگاه تورنتو، بافت کلیه در طول شب تجدید و ترمیم می‌شود، برای همین قطع شدن خواب می‌تواند سبب آسیب مستقیم به این اندام شود.

۷. ننوشیدن آب کافی – کلیه‌های ما باید به‌طور مناسب آب‌رسانی شوند تا عملکردشان را انجام دهند. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشیم، سموم در خون انباشته می‌شود، چون مایعات کافی برای رساندن آنها به کلیه وجود ندارد. بنیاد ملی کلیه توصیه می‌کند هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. یک روش آسان برای این‌که بدانید آب کافی می‌نوشید یا نه این است که رنگ ادرار‌تان را کنترل کنید.

۸. مثانه‌تان را زود خالی نمی‌کنید – وقتی نیاز به قضای حاجت دارید، باید این کار را بکنید. نگه داشتن ادرار در مثانه ایده‌ی بدی است. اگر مرتب این کار را بکنید، می‌تواند فشار ادرار را در کلیه‌ها افزایش دهد و به نارسایی کلیه یا بی‌اختیاری منجر شود.

۹. مصرف بیش از حد نمک – نمک برای بدن مهم است، اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف بیش از حد می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. نباید بیش‌تر از ۵.۸ گرم در روز نمک بخورید، بنابراین مراقب نمکدان باشید.

۱۰. مصرف بیش از حد کافئین – ما اغلب بیش‌تر از آن‌چه فکر می‌کنیم کافئین مصرف می‌کنیم. این ماده در بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشابه‌ها وجود دارد، و قبل از این‌که بدانید، فشار خون‌تان به سقف می‌رسد و کلیه شروع به گلایه می‌کند.

۱۱. سوءمصرف مسکن – ما اغلب اوقات خیلی سریع سراغ دارو می‌رویم، در دوزهای بسیار زیاد و نه به روش صحیح. وقتی دچار درد می‌شوید، آسان است که فقط قرص ببلعید. اما باید ۲ بار درباره‌اش فکر کنید. تمام داروهای شیمیایی با اثرات جانبی همراه هستند، و بسیاری از آنها سبب آسیب کلیه می‌شوند. با این وجود، برخی‌ها داروها هست که باید مصرف کنید. نکته‌ی بعد را ببینید.

۱۲. فراموش کردن دارو – دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا ۲ مشکل خیلی شایع است که ناشی از سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم است. اگر به این مشکلات دچار هستید، آگاه باشید که این بیماری‌ها می‌تواند سبب آسیب کلیه شود، و با مصرف داروهای تجویز شده از این اندام ارزشمند محافظت کنید.

۱۳. پروتئین بیش از حد – بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد، وجود پروتئین بیش از حد در رژیم عذایی‌تان می‌تواند برای کلیه مضر باشد. محصول جانبی هضم پروتئین آمونیاک است – سمی که کلیه‌های سختکوش شما باید خنثی کنند. پروتئین بیش‌تر یعنی تقلای بیش‌تر کلیه‌ها، که به مرور زمان به کاهش عملکرد آنها منجر می‌شود.

۱۴. عدم درمان صحیح و به موقع عفونت‌های رایج – همه‌ی ما گاهی مرتکب غفلت از سرماخوردگی‌های ساده و آنفولانزا می‌شویم، و بدن‌مان را به مرز خستگی مفرط می‌کشانیم. اما این می‌تواند سبب آسیب کلیه شود. پژوهش‌ها نشان داده‌است آدم‌هایی که به استراحت و درمان صحیح بی‌اعتنا هستند، اغلب در نهایت به بیماری کلیوی مبتلا می‌شوند.

۱۵. مصرف بیش از حد الکل – سموم موجود در الکل نه‌تنها به کبد، بلکه به کلیه‌ها آسیب می‌زند. بر اساس گزارش سازمان سلامت کلیه‌ی استرالیا و صندوق حمایت از بیماران کلیوی امریکا، یک روش اجتناب از بیماری کلیوی، خودداری از مصرف الکل است.
ترجمه:تحریریه سایت کسب و کار بازده_مینا بنادکوکی

منبع:healthyandnaturalworld

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha